banner banner banner

"Оскар-2020": Переможці, лузери і велика сенсація головної кінопремії світу

Це могла би бути одна з найбільш передбачуваних церемоній, якби кіноакадеміки не знайшли в собі сили нарешті визнати очевидне: не завжди найкращим кіно є те, що знято в Голлівуді

"Оскар-2020": Переможці, лузери і велика сенсація головної кінопремії світу
Статуетки "Оскар" oscars.org

Блог про Кіно

Редакційний блог

Це могла би бути одна з найбільш передбачуваних церемоній, якби кіноакадеміки не знайшли в собі сили нарешті визнати очевидне: не завжди найкращим кіно є те, що знято в Голлівуді

Сезон кінонагород зими 2019-2020 вів нас до того, що 92-й "Оскар" буде не тільки найбільш раннім за останні роки, але і одним з найбільш передбачуваних. З акторськими номінаціями по всяким "Золотим глобусам" та преміям найрізноманітніших кіногільдій все було зрозуміло; обожнюваний глядачами Квентін Тарантіно не став більше любленим Американською кіноакадемією; Netflix хоч і обласкали, видавши цілих 24 номінації, все ж сприймати всерйоз навряд чи почали; не англомовне кіно, як і раніше, опинилось у своєму затишному гетто під назвою "номінація "Найкращий іноземний фільм", звідки його навряд чи збиралися випускати. І перша половина (якщо не дві третини) церемонії натякали, що статус-кво буде збережений. Але потім сталося дещо зовсім несподіване.

Кіноакадеміки, які час від часу номінували іншомовні фільми в категорії "Найкращий фільм" (за різними підрахунками – від 6 до 11 фільмів за всю історію), все ж ніколи не присуджували головну статуетку подібним стрічкам. Але південнокорейське дещо під назвою "Паразити", написане, поставлене і спродюсоване маститим, але не дуже широко відомим режисером Поном Чжун Хо, нарешті змусило цю машинерію визнати очевидне – найкращі фільми не завжди знімають в орбіті американського кіно.

Спочатку Пон Чжун Хо досить несподівано вихопив статуетку за найкращу режисуру в Сема Мендеса, який встиг завоювати за військову драму "1917" не одну нагороду і вважався фаворитом цієї категорії "Оскара". До речі, з цими двома режисерами у номінації опинилися такі акули, як Квентін Тарантіно і Мартін Скорсезе, укупі з новачком Тоддом Філліпсом, який одним махом з талановитого, але не найвидатнішого комедіографа, перетворився на помітну величину за допомогою сенсаційного "Джокера". Кореєць виглядав у цій когорті чужинцем. Наприкінці церемонії виявилося, що його творіння обійшло "1917" ще й у головній номінації.

Команда фільму "Паразити" на 92-й церемонії вручення "Оскарів" ABS / Oscars

Коли Джейн Фонда, яка оголошувала найкращий фільм року, вимовила зі сцени: "Паразити", зал кінотеатру "Долбі" в Лос-Анджелесі вибухнув криками, свистом і оваціями. Голлівудські селебрітіз розуміли, що це рік Пона Чжун Хо, але не розраховували, що Американській кіноакадемії вистачить духу вийти за власні межі. Тому, коли над командою тріумфатора церемонії погасили світло через те, що промова занадто затяглася, Шарліз Терон і Том Генкс змусили зал хором кричати: "Up, up, up", закликаючи дати корейцям договорити – заради історичного моменту можна і порушити регламент.

А ось ім'я Мартіна Скорсезе зі сцени "Оскара" звучало тільки як данина поваги. Його монументальне творіння, гангстерську драму "Ірландець" (понад три з половиною години хронометражу і кілька десятиліть оповіді) не нагородили жодною статуеткою. Хоча номінували аж у 10 категоріях. Ймовірно, причиною тому стало рішення легендарного режисера попрацювати зі стримінгом Netflix. Минулого року аналогічна співпраця принесла величезний успіх мексиканцеві Альфонсо Куарону, який зняв для сервісу чудову "Рому". Цього разу повторити досягнення не вдалося – до Netflix у кіноакадемії ставлення все ж неоднозначне. Приміром Стівен Спілберг вимагав заборонити допускати фільми стримінгових сервісів до "Оскара". Мовляв, вони вбивають традиційний кінопрокат (читай: сильно б'ють по зборах). Та й сам Скорсезе встиг зробити Голлівуду боляче, напередодні виходу "Ірландця" заявивши, що супергеройські фільми за коміксами не є справжнім кіно. Вся команда студії Marvel тут же взялася виправдовуватися, але могла ж і зачаїти образу, а значить і не проголосувати за зарозумілого метра. Загалом, як би там не було, а "Ірландець", незважаючи на максимально зоряний каст (дует Роберта Де Ніро і Аль Пачіно, Джо Пеші, Боббі Каннавеле, Гарві Кейтель, Ганна Пеквін та інші) та дорогі візуальні ефекти, пішов з церемонії без жодної статуетки. Навіть технічної.

До речі про візуальні ефекти. Перемога у цій категорії фільму "1917" теж стала сюрпризом церемонії. Так, у картини приголомшливий монтаж, який змушує повірити, ніби вона знята одним планом. Але монтажерську нагороду взяла спортивна драма "Аутсайдери". А у цій категорії картині Сема Мендеса програли "Месники: Фінал", "Зоряні війни: Скайвокер. Сходження" і гіперреалістична анімація "Король Лев", що складаються з максимально просунутих спецефектів трохи більше, ніж повністю.

Головним музичним сюрпризом "Оскара" став зовсім не виступ Біллі Айліш, яка зворушливо виконала бітлівську Yesterday під ролик пам'яті померлих у 2019 році кінодіячів. Її появу анонсували заздалегідь. Здивував всіх Емінем. Про те, що він зачитає свій оскароносний трек Lose Yourself з фільму "Восьма миля" ніде не оголошували.

Чого цьогоріч на "Оскарі" було не так багато, так це політики. Переможцям виділили всього по 45 секунд на подячні промови, щоб вони встигли лише роздати всі "спасибі" і не перетворювали сцену шоу на трибуну для трансляції своїх поглядів. Тим не менше Хоакін Фенікс, отримав свого першого бовванця за роль у соціально зарядженому "Джокері", встиг згадати про все ще не подолані гендерну нерівність та расизм. Цьогоріч "Оскар" знову критикували за те, що серед номінантів опинилася тільки одна темношкіра актриса – Синтія Еріво ("Гаррієт"), а в режисерській номінації повнометражного ігрового кіно не знайшлося місця для жодної жінки, хоча серед номінованих повнометражних документалок з п'яти фільмів, чотири були створені жінками або за участю жінок. Цей момент зазначила актриса Наталі Портман. Вона прийшла в чорному кейпі, по краю якого золотом були вишиті імена жінок-режисерок, які, на її думку, гідні були номінації. Втім, ситуацію з diversity продюсери церемонії вирішили, вперше запросивши диригувати оркестром жінку і віддавши місце одного з презентерів акторові фільму "Арахісовий сокіл" Заку Готзагену. Хлопцеві, який народився з синдромом Дауна, допомагав оголошувати переможця в категорії "Найкраща ігрова короткометражка" його колега по фільму Шайя Лабаф.

Що при цьому всьому було з рейтингами у церемонії, яку другий рік поспіль проводили без ведучого, покаже час. А поки пройдемося по фільмах, які отримали по декілька статуеток.

Паразити

Перемоги: Найкращий фільм, Найкраща режисура – Пон Чжун Хо, Найкращий оригінальний сценарій – Пон Чжун Хо і Хан Джин-Он, Найкращий фільм іноземною мовою

Програні номінації: Найкращий монтаж, Найкраща робота художника-постановника

Незвичайна робота південнокорейської команди на чолі з Поном Чжун Хо ще у травні минулого року голосно заявила про себе, вигравши Каннський кінофестиваль. Змагатися довелося з фільмами Джима Джармуша, Терренса Маліка, Ксав'є Долана, Квентіна Тарантіно і Педро Альмодовара. При такій потужній конкуренції "Паразити" справили на журі враження винахідливими переходами від жанру до жанру – в картині є трагікомічні фрагменти, драматичні, трохи екшену і кривавий слешер. За сюжетом зубожіла родина обманом влаштовується на роботу у дім до місцевим багатіїв і це запускає ланцюг дивних подій, які мимоволі змушують глядача задуматися про соціальну нерівність, цінність добрих стосунків усередині сім'ї, а також про те, хто на кому зрештою паразитує. Фільм, бюджет якого становив усього близько 11 мільйонів доларів, зібрав у прокаті 123 мільйони – він настільки сподобався глядачам. До слова, в Україні його навіть випустили у повторний прокат.

1917

Перемоги: Найкраща операторська робота – Роджер Дікінс, Найкращий звук, Найкращі візуальні ефекти

Програні номінації: Найкращий фільм, Найкраща режисерська робота – Сем Мендес, Найкращий оригінальний сценарій – Сем Мендес і Крісті Вілсон-Кернс, Найкраща музика до фільму, Найкраща робота художника-постановника, Найкращий звуковий монтаж, Найкращий грим і зачіски

Найкращий режисер "бондіани" і постановник "Краси по-американськи" Сем Мендес вперше наважився зняти кіно за власним сценарієм. В основу він поклав розповіді свого діда, який під час Першої світової війни служив у британській армії посильним. Втім, Мендес наголошував, що його фільм не є екранізацією, хоча дія відбувається на тлі реальної німецької операції "Альберіх". За сюжетом двоє британських солдатів (обидва – вигадані персонажі) отримують завдання до світанку доставити на фронт повідомлення про скасування атаки – 1600 їхніх співвітчизників, у тому числі рідний брат одного з посильних, вирушають просто у пастку і їх треба зупинити а всяку ціну. З цього моменту і до самого фіналу камера слідує за героями по п'ятах, проходячи з ними весь цей шлях. Глядача максимально занурюють у бруд війни, щоби показати йому вимушену природу героїзму. І вчергове переконати, що воювати – жахливо.

Джокер

Перемоги: Найкращий актор – Хоакін Фенікс, Найкраща музика

Програні номінації: Найкращий фільм, Найкраща режисерська робота – Тодд Філліпс, Найкращий адаптований сценарій – Тодд Філліпс і Скотт Сільвер, Найкращий монтаж, Найкраща операторська робота, Найкращий дизайн костюмів, Найкращий звук, Найкращий звуковий монтаж, Найкращий грим і зачіски

Перша "серйозна" робота комедіографа Тодда Філіпса стала справжньою сенсацією. Почалося все з того, що його інтерпретація персонажа коміксів DC, суперлиходія Джокера несподівано виграла Венеціанський кінофестиваль, а закінчилося рекордними у цьому році 11 номінаціями на "Оскар". Філліпс з дозволу босів студії Warner Bros. поміркував про те, що може зробити зі звичайної людини карикатурного, але по-справжньому небезпечного психопата? А справжньою удачею для нього стала участь у фільмі Хоакіна Фенікса. Актор, який і до того блискуче грав героїв-маргіналів, героїв з розладами особистості, тут перевершив сам себе. І нехай фільму дорікали нібито романтизацією насильства, насправді Філліпс вклав у нього свої роздуми про природу зла, про наслідки нерозв'язних соціальних проблем і те, як легко скотитися у самісіньке пекло без підтримки і схвалення.

Одного разу в… Голлівуді

Перемоги: Найкращий актор другого плану – Бред Пітт, Найкраща робота художника-постановника

Програні номінації: Найкращий фільм, Найкраща режисерська робота – Квентін Тарантіно, Найкращий актор – Леонардо Дікапріо, Найкращий оригінальний сценарій – Квентін Тарантіно, Найкраща операторська робота, Найкращий дизайн костюмів, Найкращий звук, Найкращий звуковий монтаж

Квентін Тарантіно – головний голівудський кіноман, якщо не сказати кіногік. Свою безмежну любов до кіно він висловив у дев'ятій режисерській роботі під назвою "Одного разу в… Голлівуді". У фільмі Тарантіно вилив весь свій жаль з приводу закінчення Золотого століття Голлівуду, крапку на якому поставило вбивство акторки Шерон Тейт – вагітної дружни режисера Романа Поланського. Озброївшись своїми звичними сценарними і режисерськими інструментами Тарантіно просто взяв і переписав криваву драму, паралельно забезпечивши її смішним, жорстоким і насиченим діалогами сюжетом про дружбу усе менш популярного актора вестернів Ріка Долтона (Леонардо Дікапріо) і його каскадера-асистента-водія Кліффа Бута (Бред Пітт). У підсумку тригодинний фільм завдяки фірмовим тарантінівським фішкам переглядається на одному диханні.

Аутсайдери (Ford проти Ferrari)

Перемоги: Найкращий монтаж і Найкращий звуковий монтаж

Програні номінації: Найкращий фільм, Найкращий звук

Спортивну драму Джеймса Менголда з Крістіаном Бейлом і Меттом Деймоном називають найбільш недооціненим фільмом минулого "Оскара". Команда фільму розповіла історію створення легендарного гоночного автомобіля Ford GT40 силами інженерів та гонщиків Керолла Шелбі (Деймон) і Кена Майлза (Бейл) з величезною любов'ю. Крім чудово відреставрованих машин у кадрі красуються також літаки тієї епохи – а йдеться про середину шістдесятих. Втім, головною окрасою картини служить як завжди бездоганна гра Крістіана Бейла, поруч з яким і Метт Деймон зумів зібратися і нагадати, що він, взагалі-то, і сам вельми непоганий актор. При цьому Бейл навіть не увійшов до шорт-листу чоловічої акторської номінації.

І коротко про фільми, які взяли по одній статуетці.

Кролик Джоджо

Найкращий оригінальний сценарій – Тайка Вайтіті

Новозеландський майстер на всі руки Тайка Вайтіті менше ніж за десятиліття зробив гігантський стрибок у кар'єрі – від інді-кіно для локального ринку ("Що ми робимо в темряві") до комікс-блокбастерів ("Тор: Рагнарок") і до великого авторського фільму із зоряним кастом. Вайтіті дуже по-своєму переписав роман Крістіни Льоненс про дружбу 10-річного хлопчика з уявним Гітлером, особисто зігравши в ньому ексцентричного віртуального фюрера.

Шлюбна історія

Найкраща актриса другого плану – Лора Дерн

Свій несамовито емоційний фільм про розлучення колись так закоханої пари Ноа Баумбах робив для стримінгу Netflix. Картина розповідає про актрису (Скарлетт Йоханссон) і режисера (Адам Драйвер), які спочатку намагаються розійтися полюбовно, а потім навіщось наймають безжальних адвокатів, котрі перетворюють процес на криваве побоїще за право опіки на дитиною.

Джуді

Найкраща актриса – Рене Зеллвегер

Картина є байопіком актриси і співачки Джуді Гарленд і розповідає про останні місяці її життя. Тоді у долі зірки все сплуталося у фатальний вузол – діти, кар'єра, алкогольна та наркотична залежність, борги, любов, стосунки з публікою. Головну роль довірили Рене Зеллвегер, і вона впоралася із нею блискуче.

Маленькі жінки

Найкращий дизайн костюмів

Фільм Грети Гервіг став уже дев'ятою екранізацією класичного роману американської письменниці Луїзи Мей Олкотт. На тлі Громадянської війни у США чотири сестри мріють про майбутнє і прагнуть кожна до своєї мети. Серед них виділяється бунтарка Джо (Сірша Ронан), яка відмовляється ставати покірною дружиною і матір'ю та прагне побудувати кар'єру. А також намагається переконати сестер послідувати своєму прикладу.

Сенсація

Найкращий грим і зачіски

Картина розповідає історію боротьби співробітниць американського телеканалу Fox News проти боса компанії Роджера Айлза, який, користуючись службовим становищем, ґвалтував і переслідував підлеглих жінок. Головні ролі виконали оскароносні Ніколь Кідман і Шарліз Терон, а також Марго Роббі.

Історія іграшок 4

Найкращий повнометражний анімаційний фільм

Успішно перезапустити "іграшкову" франшизу дозволило введення до сюжету цілої групи жіночих персонажів. У ковбоя Вуді і астронавта Базза тепер не господар, а господиня – дівчинка Бонні, основний екшен картини тримається на порцеляновій пастушці Бо Піп, і головним лиходієм теж виступає жіночий персонаж – лялька Габбі. Це вже друге продовження "Історії іграшок", яке удостоюється анімаційного "Оскара".

Рокетмен

Найкраща пісня до фільму

Нарешті Елтон Джон отримав "Оскар" за пісню до фільму разом зі своїм постійним співавтором, поетом Берні Топіном. У 1995 році інші люди допомагали йому писати композиції до оригінального "Короля Леву". Тепер справедливість перемогла. Ще й завдяки байопіку самого музиканта, головну роль у якому виконав і заспівав усіх пісен Терон Еджертон.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>