banner banner banner

Одне фундаментальне марення, або Що насправді визначає конкурентоспроможність України?

Одне фундаментальне марення, або Що насправді визначає конкурентоспроможність України?
Realist

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

У Міжнародному валютному фонді чудово розуміють, що Україна зараз відчуває величезні труднощі з обслуговуванням державного боргу. Безумовно, не у нас одних подібні проблеми. Великі обсяги боргів навіть у таких країнах з розвиненою економікою, як-от США, Японія, Італія, Португалія, Іспанія, та в багатьох інших. Однак у нас занадто багато й інших складних проблем, на які постійно вказують представники МВФ.

Але найгірше те, що у нас немає національних довгих грошей, які у всьому світі генерують виключно три інституції: недержавні пенсійні фонди, страхові компанії та інститути колективного інвестування. Тому, як тільки іноземний капітал тікає з українських ринків, ми тут же падаємо, а інвестиційні проекти розбиваються дощенту. Й ось нарешті дійшло до того, що не економіка нашої країни, а підтримка МВФ визначає конкурентоспроможність України.

Новини за темою

Справа в тому, що 13 серпня з'явилася інформація про те, що міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings відзначило високу залежність кредитоспроможності України від підтримки Міжнародного валютного фонду. Читаєш таке, вибачте за прямоту, фундаментальне марення і запитуєш елементарне: панове аналітики, коли ще в історії Європи були такі випадки залежності держави виключно від одного, нехай і дуже великого кредитора? Можливо, це не пов'язано з цим тупуватим аналізом, а пов'язано з дуже слабкими потоками ліквідності і настроями зарубіжних інвесторів?

Так, припускаю, що для уряду України місія МВФ на початку вересня важливіша  навіть за можливий візит американського президента. Тому голосами з Кабміну нас все частіше стали запевняти, що життя налагоджується. Навіть на телеканалах знову з'явилися зі своїми гучними голосами "співаки" Міжнародного валютного фонду. Мінфін повідомив, що планує з 6 по 19 вересня обговорити з місією МВФ у Києві продовження співпраці після завершення програми розширеного фінансування у березні 2019 року. Своєю чергою Національний банк заявив, мовляв, приїзд місії МВФ до України – це "крок до зниження невизначеності та покращення очікувань".

Новини за темою

Ну а я на місці Мінфіну і НБУ постарався би згадати, які аргументи використовувалися представниками МВФ, щоб загнати українську економіку з її урядом у таку важку кризу. Я б, чесно кажучи, задумався, чи наступати нам знову на ті ж самі граблі? А що робити пересічним українцям у цій ситуації? Виходить, вже нічого не зробиш, маючи таких міністрів і законодавців. Залишилося тихо сидіти і дивитися, як долар США чинить тиск на гривню, а вона покірно показує локальні обвали.

Щоправда, в такі тривожні моменти Володимир Гройсман виходить зі своїм черговим псалмом, сенс якого один і той же: скоро все налагодиться, і ми заживемо, як раніше. Але це вже навряд, тому що буде ще більш потужна хвиля кризи, яка відведе гривню в район курсу 30 гривень за долар. Зате МВФ знає нову ціну на газ для населення України. Як стало відомо ще кілька місяців тому, нібито на вимогу Фонду, НАК "Нафтогаз України" підготував пропозицію щодо збільшення тарифу для населення на 65%.

Думаю, в Кабміні Володимира Гройсмана розуміють, що людям і за нинішніми тарифами платити нічим. Як ця проблема вирішуватиметься? Не сумніваюся, одним способом – друкуванням гривні. Іноді це афішують, як з планом швидкого поновлення виплат пенсій минулого місяця, а іноді – не афішують. І все ж, чого слід очікувати від місії МВФ на початку вересня? Мені в минулому довелося неодноразово брати участь у подібних переговорах, думаю, і цього разу представники Фонду, з точки зору макроекономіки, наполягатимуть на тому, щоб наша влада дотримувалася концепції довгострокових циклів та бралася за вирішення проблем у комплексі і системно. Ось це добре!

Новини за темою

Наші міжнародні кредитори, я впевнений, також усвідомлюють, що в економіці України доведеться провести набагато більше реформ, ніж, наприклад, у країнах Євросоюзу. "Пенсійна реформа, оновлений законопроект про приватизацію та ухвалення закону про створення незалежного суду по боротьбі з корупцією, включаючи поправку для виконання міжнародних зобов'язань, підкреслюють зусилля уряду щодо доопрацювання огляду. Основними невирішеними питаннями є потенційні зміни в бюджеті 2018 року для досягнення 2,5% дефіциту ВВП у рамках програми та коригування тарифів на опалення в домашніх господарствах", - відзначили аналітики Fitch Ratings напередодні місії Фонду до Києва.

Ну а самі представники МВФ вимагають від нашої влади стримувати бюджетні витрати. І хоча в II половині поточного року показники прибутковості держбюджету покращилися, найімовірніше, ще потрібно виконати недооцінку витрат для досягнення цільового показника дефіциту. Словом, гадати, чого в підсумку зуміє домогтися українська влада, зараз дуже складно. Тим паче, що збереження цін на газ для українців було розширено в липні, плюс триває обговорення щодо тарифної формули, однак воно буде ускладнено політичними складовими, враховуючи наближення опалювального сезону і виборів-2019.

Новини за темою

Судячи з усього, міжнародні кредитори підводитимуть наших міністрів і народних депутатів до того висновку, що роль держави, як регулятора, а не учасника ринкових відносин, повинна не слабшати, а навпаки, все більше зміцнюватися. У цьому західні партнери досить послідовні. Але головне для них - це ще раз уточнити, чи можливі довгострокове зростання та обслуговування державного боргу в Україні?

Особисто я відповів би ствердно. Але тільки з ефективним проведенням структурних змін у реальному секторі економіки, включаючи розвиток ділового середовища і зміцнення вразливої банківської системи. Що ще українській владі потрібно конкретно зробити? Насамперед, створювати нові правила гри. Настав час міняти правила, а не виконавців. Головне, щоб правила були зрозумілі, постійні і, що дуже важливо - оформлені законодавчо.

Зрештою українська влада сама, без підказок від МВФ, повинна твердо заявити суспільству, коли після політичної динаміки настане економічна динаміка в Україні, коли ми приступимо до структурних та інституційних реформ? І не будемо надалі так сильно залежати від грошей і настроїв міжнародних кредиторів? А на закінчення хочу нагадати найбільш часте запитання українських експертів: "Так хто кому і що винен?" Адже в 2016 і 2017 роках Україна отримала від МВФ 2 млрд доларів двома траншами по 1 млрд дол. США, а повернула Фонду за останніх 2,5 року 3 млрд дол. США. Плюс до кінця 2018 року Україна зобов'язана виплатити МВФ до 800 млн доларів.

Олександр Гончаров,

директор Інституту розвитку економіки України

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>