banner banner banner banner

Новий закон про держзакупівлі згубить оборонну промисловість

Новий закон про держзакупівлі згубить оборонну промисловість
Официальный сайт "Укроборонпрома"

Юрій Бутусов

Журналіст

Оригінал на сторінці Юрія Бутусова в Facebook

Хочу попередити депутатів Верховної Ради - голосування за законопроект про держзакупівлі в оборонній сфері № 2398-д, який сьогодні в порядку денному, завдасть шкоди обороноздатності і посилить хаос у роботі небагатьох уцілілих від 30 років "реформ" підприємств.

Головне юридичне управління Верховної Ради написало 10 сторінок зауважень до тексту законопроекту в другому читанні, але я вкажу на фактичні проблеми, які виникнуть у разі прийняття для оборонних підприємств. Цитую фрагменти:

1. "Дія цього Закону не поширюється на:

1) закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення через міжнародні спеціалізовані організації, їх представництва, що здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення.., а також спеціалізовані фонди, підприємства, установи та організації, перелік яких визначений Кабінетом міністрів України...".

Новини за темою

Тобто законопроект узаконює нову схему привілеїв - якщо Кабмін включив підприємство до списку "обраних", то можна працювати, не витрачаючи час і гроші на "Прозорро", а якщо Кабмін не включив - буде складніше.

2) закупівлі в рамках програм співпраці щодо досліджень і розробок військового призначення, що проводяться Україною спільно з іншими державами згідно з міжнародними договорами;

3) закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що здійснюються на території іншої держави з метою використання за межами території України".

тобто стає вигідно розвивати виробництво не в Україні, а за кордоном, або спільно з іноземцями, й економити на процедурах і часу.

2. "Стаття 15. Особливості контролю у сфері оборонних закупівель, що здійснюються за закритими закупівлями.

1) порядок здійснення контролю за якістю товарів, робіт і послуг оборонного призначення на всіх етапах їх розроблення, виробництва, модернізації, ремонту та утилізації, а також за цільовим використанням коштів та порядок перевірки і узгодження документів щодо формування очікуваної вартості закупівлі у єдиного виконавця державного контракту (договору) визначаються Кабінетом міністрів України".

Тобто замість чіткого визначення завдань і розподілу відповідальності все скинуто на Кабмін.

3. "Стаття 19. Державне регулювання очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення за оборонними закупівлями під час застосування неконкурентної процедури закупівлі:

рівень прибутку в складі ціни встановлюється рішенням Кабінету міністрів України і не може бути зменшений при державним замовником;

4. Порядок формування та коригування очікуваної вартості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, закупівля яких здійснюється за неконкурентною процедурою, визначається Кабінетом міністрів України".

Тобто Кабмін отримує виключні повноваження на управління господарською діяльністю підприємств оборонної промисловості. Причому всі ці повноваження отримує не якесь конкретне відомство, а весь Кабмін.

Хоча президент Зеленський підписав указ № 59 про Держоборонзамовлення, який передбачає: "створення агентства з розвитку оборонних технологій;
створення центрального органу виконавчої влади, відповідального за формування та забезпечення реалізації державної військово-промислової політики та функцій з управління об'єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі; розроблення стратегії військово-технічного співробітництва".

Але в законі про держзакупівлі це все не згадується, і таким чином, не визначено взагалі конкретного виконавця, який отримує ті чи інші повноваження. Тобто відповідальність не закріплено, функції не розділено.

Розробники закону дуже добре подбали про повноваження Кабміну, про захист інтересів іноземних компаній. Але зовсім забули про головне - інтереси підприємств української оборонної промисловості.

Так, для тих галузей, де в Україні існує конкуренція, там необхідна прозорість у держзакупівлях. Закупівля палива, форми, харчування вже здійснюється на тендерах. Також треба на тендер направити закупівлі автомобільної техніки.

Але є ключова помилка в законопроекті - щоб розвивати свою військову промисловість, не можна робити конкурентними процедури за тими проектами, які Україна просуває на основі державних програм. Інформація, які комплектуючі потрібні Україні для виробництва тих чи інших видів зброї, сама собою є держтаємницею.

Певні види озброєнь Україні необхідно розвивати, щоб у перспективі освоїти своє виробництво - наприклад, тепловізори "Арчера". Тут не потрібні відкриті торги.

Разом з тим, розкриваючи те, що не можна розкривати, комітет з оборони надає надзвичайно широкі повноваження Кабміну, не визначаючи які конкретно відомства та міністерства будуть виконувати якісь функції в новій системі держзакупівель. Це призведе до ще більшого ручного режиму, до ще більшого хаосу.

Очевидно, що законопроект про держзакупівлі не прив'язаний до указу президента № 59.

Очевидно, що в основі законопроекту відсутня яка-небудь зрозуміла самим авторам доктрина - а як ті чи інші статті будуть впливати на оборонну промисловість?

На які питання повинні дати відповідь народні депутати, якщо вони хотіли б професійно підійти до виконання своєї роботи, на яку платники податків виділили чималі кошти:

1. Якщо ви хочете зробити контрольованими й обґрунтованими держзакупівлі, то чому ви пишете тільки про тендери, але не розписуєте процедури планування і контролю і не визначаєте, хто це конкретно буде відповідати?

2. Де вертикаль управління? "Укроборонпром" ви вже не згадуєте, нове агентство з ОПК ще не згадуєте, то хто ж буде працювати? Хто буде нести якусь відповідальність? У рамках яких повноважень?

Новини за темою

3. Де стратегія розвитку галузі, щоб визначити, чи відповідає ваш законопроект заявленим цілям чи ні?

4. Які механізми ви передбачили, щоб інвестиції в оборонну промисловість стали вигідними? Або вас цікавить тільки контроль витрат? А рентабельність, а доцільність, а зниження собівартості, а підвищення прибутку, а інвестиції тих нещасних 40-50 ще живих державних і приватних підприємств, які ще здатні щось робити?

У мене виникло враження, що мета законопроекту № 2398-д це не навести порядок у держзакупівлях в оборонній сфері і не допомогти розвитку конкуренції в оборонних закупівель, а зняти з Верховної Ради всяку відповідальність за оборонну промисловість і скинути на Кабмін колосальні повноваження, які він не зможе в цій схемі якісно виконувати.

Рекомендую почитати законопроект і не поспішати натискати кнопки, а витратити час на доопрацювання. Що доопрацьовувати - зрозуміло. У турборежимі не можна голосувати - треба для початку навчитися у турборежимі думати.

Юрій Бутусов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>