banner banner banner

Нові реформи за старими правилами: Що в земельних питаннях насправді приховує влада

Нові реформи за старими правилами: Що в земельних питаннях насправді приховує влада
112.ua

Тетяна Плачкова

Народний депутат України IX скликання від "Опозиційної платформи - За життя"

Президент Зеленський доручив до 1 грудня ухвалити законопроєкт про ринок сільськогосподарської землі та скасувати мораторій на її продаж. Це одна з вимог Міжнародного валютного фонду, і у своєму бажанні задовольнити цю структуру нова влада вже навіть перевершила попередників: "Слуга народу" на минулому тижні проголосувала в першому читанні за дозвіл на тотальний розпродаж української землі… і не тільки. 

Новини за темою

Диявол криється в деталях

Мораторій скасовується з 1 жовтня 2020 року. А в "одних руках" дозволяється концентрувати 35% земель ОТГ, 8% - території області, 0,5% - країни в цілому. 213 тисяч гектарів в одні руки – чи не забагато?

Адже для іноземців при цьому обмеження на ринку гарантуються дуже формально. А ось небезпечні передумови для монополізації землі великими латифундіями залишаються достатньо широкими.

І це замість того, щоб мінімізувати всі ризики, врахувати інтереси фермерів, створити земельний банк, завершити розпаювання, відпрацювати механізм пільгового кредитування для аграріїв… Це замість того, щоб на практиці, а не на папері встановити жорсткий державний контроль за цільовим використанням земель і взагалі - зайнятись комплексною підтримкою сільськогосподарської сфери. Але створювати такі умови набагато складніше, ніж продавати останні активи держави. Ламати ж – не будувати.

Зранку законопроект, увечері референдум

А чому не навпаки? Найбільш дискусійне питання щодо продажу землі іноземцям президент запропонував винести на референдум. Але вже після голосування в першому читанні.

Хіба не логічнішим було б спочатку провести референдум, спитати ставлення до цієї "реформи" у власника землі – народу України, а вже потім голосувати? Хіба не більш безпечною для країни стала б заборона відчуження земель до проведення та встановлення результатів референдуму та продовження мораторію, допоки українці не скажуть своє слово. Такі законодавчі ініціативи (№ 1101-1 та № 2178-1) внесені "Опозиційною платформою – За життя". Але у новому турбопарламенті не заведено дослухатися до будь-якої точки зору, крім провладної. Те, що опозицію тут не чують, значить лише одне: тут не чують українських громадян. 

Афера під брендом децентралізації

Є в парламенті такий "механізм": щоб провести через законопроект яку-небудь "хитру" норму, до нього включають пару-трійку питань популярних - і саме їх виводять у назву. Так сталося вже наступного за історичним голосуванням за ринок землі дня.

Під брендом децентралізації і передачі державної землі за межами населених пунктів до управління територіальних громад "зе"-Верховна Рада поспіхом законопроектом № 2194 внесла до Земельного кодексу просто революційні зміни.

Новини за темою

Ось лише декілька з них, задекларованих із трибуни парламенту:

- Скасувати погодження з Кабміном продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення юридичним особам, де засновниками є іноземці.

- Скасувати повноваження Верховної Ради стосовно погодження зміни цільового призначення особливо цінних земель.

- Відмовитись від існування Геокадастру.

- Лібералізувати (тобто спростити) вимоги до професійної підготовки та кадрового забезпечення у сфері землеустрою. Конкретизувати підстави для позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікованого сертифіката.            

А значить, іноземці таки купуватимуть українську землю. І це після заяви президента про обов’язковий референдум щодо цього?! В умовах повної відсутності державного контролю за використанням особливо цінних земель.

Відтепер власник  земельної  ділянки буде  визначати, а місцева рада – вирішувати, яким бути цільовому призначенню відповідної землі.

За філософією влади, не буде існувати централізованого  органу  нагляду за державними ресурсами. Уявляєте масштаб загроз? Можливість зміни цільового призначення особливо цінних земель, природо-заповідного фонду, які є у нас і занесені до ЮНЕСКО, будуть фактично мати 2 особи: власник, що їх придбає, і керівник органу місцевого самоврядування, що управлятиме цією землею. Вони отримають право розорювати на території України тисячолітні кургани, винищувати ліси і заповідні фонди… Ось вам і філософія!

Ну й спрощення вимог до спеціалістів із землеустрою. Тих, хто має відповідну освіту, досвід і кваліфікований сертифікат, цього сертифіката просто позбавлятимуть за якимось "конкретизованими "слугами" підставами". Навіщо Україні спеціалісти-землевпорядники? Їх легко замінять такі собі фітнес-тренери чи пляжні фотографи з мавпочками.

Саме це сховано в законі під гучним брендом поширення повноважень громад.

І хоча він, як і законопроект про продаж землі, ухвалений лише в першому читанні, навряд чи ми матимемо можливість щось принципово змінити. Нікчемні закони не можуть лежати в основі нормального механізму.

До того ж, "зе"-воля набагато сильніше за "зе"-логіку. І набагато сильніше за справжні інтереси країни.

Тетяна Плачкова

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>