banner banner banner

Навряд чи виступ Зеленського в Давосі викликав у інвесторів бажання мати справу з Україною

Навряд чи виступ Зеленського в Давосі викликав у інвесторів бажання мати справу з Україною
З відкритих джерел

Олексій Кущ

економіст

Українські політичні еліти, перебуваючи в Давосі на ювілейному Всесвітньому економічному форумі, можуть впасти в єресь "визнання". Є така небезпечна ілюзія, коли здається, що потрапивши в клуб світового істеблішменту, вхопив сивого старця на небесах за бороду.

Але це якраз та відома євангельська притча про гостя, що краще, зайшовши на збори, сісти скраю і тоді тобі скажуть – "пересядь ближче", ніж з порога спробувати навішати всім лапшу про велику країну (таку ж, як і Велика Британія), яка зробить "enter" у ЄС. Адже в такому разі "господар" може на це відповісти: "Відсядь подалі".

Чому наші політики раз за разом потрапляють в цю пастку? Причина проста. Майже вся верхівка влади вражена ефектом Даннінга — Крюгера, тобто метакогнітивним спотворенням, коли люди, які "мають низький рівень кваліфікації, роблять помилкові висновки, приймають невдалі рішення і при цьому нездатні усвідомлювати свої помилки в силу низького рівня своєї кваліфікації".

Міністри і депутати з завищеними амбіціями сидять на плечах людей, які, навпаки, "схильні занижувати оцінку своїх здібностей і страждають недостатньою упевненістю у своїх силах". Так відбувається у всіх країнах, але тільки у нас це явище чомусь набуло гіпертрофованих форм, при чому з кожним роком ефект зростає зі швидкістю геометричної прогресії і нові порції людей з "спотворенням" захоплюють весь життєвий простір на верхівці суспільної піраміди, змагаючись в тому, хто тупіший і нахабніший.

Новини за темою

В результаті – економіка роками стоїть під холодним "інвестиційним душем". Але наша делегація в Давосі цього не відчує. Адже політики та економісти зі світовим ім'ям ввічливі, посміхаються, можуть навіть на спонсорські гроші українських олігархів прийти на нашу "панель". Вони відкрито не скажуть нічого негативного про нинішню економічну політику української влади, але свої гроші нам не довірять.

Запитайте у високих гостей, хто з української делегації на них справив враження своїм виступом на минулому форумі в Давосі – вони й не згадають. А про нинішню приємно відгукнуться, виходячи з принципів політкоректності та звичайної ввічливості.

І причина тут проста: Давос – це територія смислів, де далека від реальності футурологія тісно переплітається з моделями розвитку, актуальними для нинішнього стану глобальної економіки. Якщо у тебе є що сказати світові і твої ідеї будуть цікаві в контексті глобальних світових трендів – шлях в Давос стане відправною точкою зростання інвестиційної привабливості твоєї країни, а сам майданчик – ефективним механізмом комунікацій і маркетингу.

А якщо з твоїх вуст звучать банальності або порожня риторика, то ефект буде зворотним. От тільки якщо часовий лаг між ефективним виступом і припливом інвестицій в країну може залишати від півроку до декількох років, то негативний ефект від марного струсу повітря спрацьовує практично відразу у вигляді відкладених інвестиційних рішень. Тому, якщо сказати нічого – краще не їхати.

До нинішнього форуму в Давосі. У рейтингу індексу глобальної конкурентоспроможності - 2019, який розраховується Всесвітнім економічним форумом, наша країна опустилася на дві позиції і опинилася на 85 місці зі 141 країн. Тут слід сказати, що ті країни, які не входять в топ-50 - часто сприймаються інвесторами, як економічні лузери.

І тут цікаво було б дізнатися думку наших "грантових" чиновників, які так люблять маркери успішності у вигляді KPI, і зводять місця у міжнародних індексах і рейтингах в абсолют. Найбільше зниження в компонентах рейтингу конкурентоспроможності зафіксовано в таких розділах як: фінансова система - падіння на 19 сходинок (136-е місце) і медицина - падіння на 9 позицій (101-е місце).

А це саме ті напрямки, які згідно завіренням минулої влади "реформувались" найкраще. В такому разі чому "найстабільніша банківська система за роки незалежності" отримала таку низьку оцінку в частині її конкурентності (може тому, що 60% її зосереджено в 4 держбанках і судова тема "ПриватБанку" продовжує виконувати роль "проблеми майбутніх періодів"?).

І медична реформа явно не може похвалитися світовим визнанням (може все через те, що населення відсікли від "безкоштовних" послуг, не давши йому навіть модель доступної страхової медицини?). І звинувачувати злих "папєрєдніков" вже як би не камильфо: рейтинг охопив період, коли "реформи були в самому соку". До речі, нинішня влада заявила про повну відданість колишнім "реформам", що в частині медицини, що в частині фінансової системи. Згадую слоган Януковича в Давосі: "Увімкни Україну".

Наша влада ніколи не переймалася такою "дрібницею", як відповідність форми і змісту. У нинішньому році чергова вивіска у вигляді: "креативність, інновації, можливості" (до речі, в розділі "інновації" наша країна впала на дві позиції). Повний розрив шаблону, коли країна, яка робить ставку на креативність, зустрічається на полях саміту з кредитором - МВФ, а у внутрішній політиці - знищує промислове ядро і науку як два системних полюса попиту і пропозиції інновацій...

Зате прем'єр Гончарук постить фотку "два наймолодших прем'єр-міністри" з главою уряду Фінляндії, забуваючи згадати, що її країна на 11-му місці рейтингу. Хоча, з іншого боку, ну що вони могли написати у вигляді нового меседжу? "ОВДП, земля, розпродаж"? Так це і так всі знають. Головне, щоб не було слова "діджіталізація". А то після "казусу Кличка" якщо б і "нові обличчя" не виговорили, то гості форуму подумали б ще, що у наших політиків - це "вроджене"....

У цьому контексті можна порівняти виступ президента США Дональда Трампа і нашого прем'єр-міністра. Природно, масштаби політиків непорівнянні, це як слон і мураха, причому мураха – карликова, але важливі самі акценти.

Дональд Трамп: "Ми повернули нашу ходу, ми відкрили наш дух і розбудили потужну машину американського підприємництва. Америка процвітає, Америка процвітає і так, Америка знову перемагає, як ніколи раніше.... США з великою перевагою найпотужніша економіка світу, і поруч нікого немає.... Заново здобутий добробут Америки безпрецедентний і незрівнянний".

А далі йде і фактаж: 7 млн нових робочих місць при прогнозі в 2 млн, рівень безробіття найнижчий за останні 50 років – 3,5%. Трамп: "Вперше за десятиліття ми не просто концентруємо багатство в руках кількох людей, ми створюємо саму інклюзивну економіку в історії".

Зростання капіталізації фондового ринку США на 50%, або 19 трлн доларів з моменту обрання Трампа президентом в 2016-му. Майже 25% світових прямих інвестицій в 2019-му довелося на економіку США. "На кожне нове регулювання припадають вісім скасованих старих", - це Трамп вже про дерегуляцію.

Про що міг би розповісти світу прем'єр Гончарук. Може про те, що в грудні промислове виробництво в Україні впало на 8,3%, а в цілому по року – на 1,8%, причому падіння активізувалося з осені, коли він прийшов до влади (найсмішніше, що ще 16 грудня 2019-го міністр економіки Милованов прогнозував падіння промвиробництва всього на 0,6%). Або про те, що темпи зростання ВВП в четвертому кварталі сповільнилися вдвічі порівняно з третім-четвертим. Або про зростання заборгованості по зарплаті і кількості безробітних.

Або про "діру" у бюджеті і "заморожування" регіональних інфраструктурних проектів у грудні. Ні, він знайшов, що сказати замість всього цього, щоб не травмувати чутливу психіку гостей форуму: "Так, ми хочемо віддати німцям на 10 років в управління залізницю". При чому це було сказано з таким запалом, що, здавалося, засміялися навіть оточуючі Альпи. У всякому разі – німці точно, так як по ходу їх про "передачу" ніхто толком не повідомив. А в Україні подумалося: "Не ти її будував, щоб віддавати"....

Президент був більш креативний і запропонував інвесторам "три пряника":

1. Кожен іноземний інвестор, який вклав в українську економіку 100 млн доларів, отримає "у подарунок" своєрідну "суперняню", тобто "тубільця", який володіє п'ятьма мовами (чому п'ятьма? мабуть тому, що феншуйно звучить).

До речі, якщо говорити про міжнародні "інвестиційні" мови, то це: англійська, французька, німецька, іспанська, китайська та арабська. Тобто шість (з українським виходить сім), якщо не враховувати російську. За повідомленням міністра економіки, договір з інвестором на внесення інвестицій буде складений на основі англійського права.

2. Іноземний інвестор, який вклав у приватизацію 10 млн доларів і більше, отримає податкові пільги на п'ять років. Мова йде лише про податок на прибуток.

3. Для вирішення спорів з інвесторами буде створено спеціальний арбітражний суд.

Всі ці пропозиції лише на перший погляд виглядають цікаво. Насправді перед нами хаотичне копіювання чужого досвіду. Механізм персональних "нянь" для інвестора застосовувався в Сінгапурі, щоб подолати заплутані адміністративні ходи східного постколоніального міста (а Сінгапур – це фактично країна-місто).

Податкові канікули – це мантра, яка дзвенить як порожній барабан, якщо вона не скоординована з принципами економічної політики і застосовується не в рамках загальної фіскальної реформи, а в смисловому вакуумі.

А окремий суд і англійське право для інвесторів – це вихоплена з контексту казахська ідея щодо створення фінансового хаба.

На що сьогодні звертає увагу інвестор в першу чергу? Серед безлічі факторів (крім популярної теми захисту прав власності) можна виділити:

  • реєстрація підприємств;
  • отримання дозволів на будівництво;
  • підключення до електроенергії та іншої інфраструктури, включаючи доступність транспортної логістики;
  • захист міноритарних акціонерів;
  • дозвіл неплатоспроможності;
  • міжнародна торгівля.

Як це реалізується на практиці, можна побачити на прикладі згаданого Казахстану. Фіскальна система цієї країни увійшла до двадцятки у рейтингу податкових режимів світу. В індексі глобальної конкурентоспроможності Казахстан входить в топ-30.

Такі ж показники і за рівнем розвитку людського капіталу. Рівень прямих іноземних інвестицій щорічно перевищує 20 млрд доларів, при цьому майже 5 млрд доларів з них складають реінвестиції прибутку зарубіжних учасників. ВВП на душу населення становить 8,8 тисяч доларів.

Темпи зростання валового продукту стійко перебувають на рівні 4%. На промисловість та видобувні галузі припадає 34,4%, а на сільське господарство – всього 4,8%, що майже відповідає ступеню впливу аграрного сектора на економіку в розвинених країнах. Одне з досягнень останніх років - запуск в Астані міжнародного фінансового центру – повноцінного фінансового хаба, який може найближчим часом стати справжнім "лінком" між найбільшими світовими ринками капіталу та центральноазіатським регіоном. Технологію його стартового успіху можна сформулювати наступним чином:

  • організація функціонування на принципах англійського права;
  • пільговий податковий режим;
  • незалежний фінансовий суд і іноземний суддівський корпус;
  • незалежна система арбітражу;
  • організована за західними стандартами біржа;
  • власний регулятор.

Найближчим часом казахський фінансовий хаб може увійти у двадцятку найбільших фінансових майданчиків світу.

Відміна казахської моделі від ідеї Зеленського очевидна. Казахи чітко розуміли, для чого вони застосовують ідею фінансового кластера і які цілі з допомогою цих пільг будуть ними досягнуті у найближчі роки. Тому що пільги – це не безлімітний посівний матеріал, який можна безконтрольно розкидати в сухий грунт національної економіки, без підготовки економічного "грунту" і без розуміння того, що в підсумку повинно "зрости".

Схоже, нова влада так і не зрозуміла, в чому полягає одна з ключових проблем нашої країни. Якщо б у Давосі розповіли про модель Аджемоглу - Робінсона, "нові особи" дізналися б про "екстрактивні" ("що виключають") і "інклюзивних" ("що включають") соціальні інститути.

Адже "екстрактивні економічні інститути" - це модель економіки, за якої правлячі еліти контролюють політичну владу і керують економікою, не пускаючи в неї "чужинців" у вигляді іноземних системних компаній, які можуть підірвати їх домінування і змінити технологічний уклад, в результаті чого діючий монопольний бізнес позбудеться своїх економічних рент, що знімаються з внутрішнього ринку, і сировинного потенціала країни.

Новини за темою

"Екстрактивні економічні інститути" не дають малому і середньому бізнесу розвиватися і демотивують населення багатіти, так як всі шляхи для цього перекриті: працюють негативні стимули, які віддаляють громадян країни від економічного успіху (не всіх, але більшість).

Це те, що соціальні психологи називають фрустрацією, в українці: "Нас просто задовбали".  Внутрішні домінуючі групи сприяють внутрішнім конфліктам, так як на кон у політичній боротьбі ставиться все і діє принцип "пан або пропав". Це саме те, що послабило Україну і призвело до територіальних втрат і війни.

У Зеленського поки ще є унікальний історичний шанс щодо створення інклюзивних економічних інститутів, які залучать в механізм "ринкової ігри" значну частину громадян і розбудять "дух підприємництва" за формулюванням Кадзуми Татеїсі.

Якраз про це можна і треба було говорити в Давосі, адже це означало б для інвесторів, що зелене світло на вході в Україну нарешті спалахнуло, адже в іншому випадку увійти в країну з "екстрактивними економічними інститутами" ніхто ніколи не наважиться, навіть у супроводі "няні з п'ятьма мовами".

Саме тому Skoda відмовилася навесні 2019-го від ідеї побудувати завод в Україні з інвестиціями 5 млрд євро, кількома тисячами робочих місць та експортним потенціалом в 2-3 млрд євро в рік. А з "системщиків" у нас поки що лише Coca-Cola і McDonald’s...

Але для цього має змінитися сама модель політичної селекції і у владу повинні приходити не ті, хто буде "віддавати в управління" побудоване не ними, а зовсім інші – ті, хто вміють будувати і допомагають це робити мільйонам українців. Або хоча б не заважають. 

Олексій Кущ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

 
 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>