banner banner banner

Навіщо Китаю українська соя?

В останні роки виробництво сої в Китаї продовжує знижуватися, в 2015-2016 маркетинговому році обсяг внутрішнього виробництва досяг десятирічного мінімуму. Але Китай залишається найбільшим імпортером сої у світі

Навіщо Китаю українська соя?
Фото з відкритих джерел

В'ячеслав Лисенко

президент компанії "Укр-Китай Коммунікейшин"

В останні роки виробництво сої в Китаї продовжує знижуватися, в 2015-2016 маркетинговому році обсяг внутрішнього виробництва досяг десятирічного мінімуму. Але Китай залишається найбільшим імпортером сої у світі

У двотисячні роки в КНР різко збільшилося споживання м'ясних і молочних продуктів. Для збільшення сільськогосподарського виробництва потрібні були додаткові корми, внаслідок чого зріс попит на соєвий білок. Але для його виробництва потрібно збільшувати посівні площі як мінімум на 20%, а от з площами в цій країні проблема.

Тут існує декілька причин:

-- Засів поля кукурудзою дає прибуток приблизно в 2,8 рази більше прибутку, ніж засів бобовими культурами.

-- Соєві боби в КНР схильні до захворювань, частина врожаю нерідко гине.

-- Закупівельні ціни на соєву сировину відносно низькі, значно вигідніше імпортувати продукт.

В останні роки виробництво сої в Китаї продовжує знижуватися, в 2015-2016 маркетинговому році обсяг внутрішнього виробництва досяг десятирічного мінімуму. За оцінками експертів, очікується від 10,5 до 11 млн т у 2016-2017 м. р. До цього призвела державна політика підтримки вирощування зернових культур протягом останніх років і зменшення посівної площі сої в чотирьох північно-східних провінціях Китаю.

Новини за темою

Китай залишається найбільшим імпортером сої у світі. Загальний обсяг імпорту Китаю 78,35 млн т соєвих бобів в 2014/2015 м. р. були еквівалентні 60% від загального обсягу світового експорту і 58% від загального обсягу експорту сої США. Оскільки внутрішнє виробництво не в змозі задовольнити зростаюче споживання, очікується продовження висхідного тренд-імпорту сої в КНР. Імпорт сої в 2016/2017 м. р. прогнозується на рівні 84,5 млн т. Соєвий шрот (SBM) продовжує домінувати, прогнозований обсяг на 2016-2017 м. р. становить 66,5 млн т, що на 3,7% вище порівняно з попереднім періодом.

В результаті збільшення дроблення імпортованих соєвих бобів у 2016-2017 м. р. виробництво соєвої олії прогнозується на рівні 15,1 млн т, що на 3,7% вище у порівнянні з оцінкою минулого року. Соєва олія - домінуюча олія і становитиме 45,3 % вітчизняного рослинного споживання. Тим не менш зростання споживання залежить від впевненості споживача в безпеці продукту і відсутності у ньому біотехнологічних продуктів.

Такий вид діяльності, як ввезення сої, в Китаї є ліцензованим і має ряд обмежень. Оскільки соя для Китаю є стратегічним продовольчим товаром, отримати ліцензію можуть далеко не всі китайські імпортери.

Закупівельні ціни на сою можуть бути різними в залежності від сезону, якості соєвих бобів, розташування (близькість елеватора, прикордонного переходу), розміру пропонованої партії сої, умов оплати та інших факторів.

Новини за темою

Існує ряд показників якості сої, до яких у нас особливі вимоги. Закупівля тільки сої, яка не містить генетично модифіковані організми (не ГМО соя). Не секрет, що є істотні відмінності між українським та китайським соєвим галузевим стандартом на сою GB 1352-2009 (що прийшов на зміну китайському соєвому ДЕСТу- GB1352-1986). Китайський ДЕСТ на сою містить більш жорсткі вимоги до якості соєвих бобів за винятком вологості (13%). Китайський ДЕСТ GB1352-1986 встановлює не тільки обмежувальні показники сої по вологості і домішках, а ще й передбачає градацію сої залежно від вмісту протеїну та жиру на абсолютно суху речовину. У китайському ДЕСТі соя класифікується за трьома основними ознаками:

- загальна класифікація сої – 5 категорій залежно від частки цілих зерен сої (від 75 до 95% з кроком у 5%);

- класифікація для сої з високим вмістом жиру – 3 категорії за олійністю (від 20 до 22% з кроком 1%);

- класифікація бобів сої з високим вмістом білка – 3 категорії за протеїном (від 40 до 44% з кроком в 2%)

Показники:

Базові

Обмежувальні

Масова частка сирого протеїну

не менше ніж 34%

не менше ніж 33%

Масова частка сирого жиру

не менш ніж 17%

не менше ніж 16%

Вологість

не більше ніж 13%

не більше ніж 16%

Олійна домішка

у тому числі в олійних домішках бите насіння сої

не більше ніж 15%

не більше ніж 15%

не більше ніж 30%

не більше ніж 25%

Смітна домішка

-

не більше ніж 1%

Українська соєва культура, в силу законодавчих заборон, не містить ГМО, що робить її привабливою для китайських партнерів і конкурентною на китайському ринку. Перспективності додає той факт, що вона не потрапляє під державні квоти Китаю. Тому, у випадку, якщо якість сої, яка потрапить на елеватори в цьому році, влаштує китайську сторону, то для українських виробників сої відкриється широка перспектива для виходу на ринок КНР. За останні 12 років площі під цією культурою в Україні зросли з 189,6 тис. га до 2,1 млн га. На даний момент Україна займає 6-те місце у світі за обсягами експорту сої. На ринку Китаю українським виробникам сої доведеться конкурувати з такими великими виробниками даної культури, як США, Бразилія, Канада, Аргентина і Індія.

Українська соя володіє рядом переваг, які китайці не можуть не відзначити:

-- продукт екологічно чистий;

-- сировина не є генетично модифікованою;

-- прийнятна ціна.

Згідно з даними митної служби КНР, в квітні 2016 року імпорт соєвих бобів в КНР виріс на 33% порівняно з квітнем 2015 року і склав 7,07 млн тонн. В цілому ж з початку року Китай закупив 23,33 млн тонн сої, що вище минулорічного рівня на 11%. Основними постачальниками були США (65%) і Бразилія (30%).

Бюро USDA в Китаї прогнозує зростання імпорту сої в азіатську країну в 2016/17 МГ до 84,5 млн тонн. Причинами збільшення поставок олійної в Китай послужать неослабне зростання попиту на олійні, а також недостатнє внутрішнє виробництво сої в країні.

Новини за темою

Крім того, використання імпортованих соєвих бобів у харчовій сфері для виробництва таких продуктів харчування, як тофу і соєве молоко, зростає в прибережних регіонах країни завдяки "ціновій і логістичній перевагам".

Стратегією просування продукції на китайський ринок є пропаганда її корисності та екологічної чистоти, підвищення інтересу з боку споживачів за рахунок впізнаваності торговельних марок при підтримці мінімально можливої ціни на продукт. Це досягається за допомогою агресивної рекламної підтримки продукції, а також продажу на рівні собівартості для розширення присутності на ринку і збільшення займаного ринкового сегмента.

Потенційними партнерами для подальшого розвитку збутової мережі можуть виступати міжнародна мережа супермаркетів Carrefour і провідні китайські інтернет-магазини JD.COM, Tmall.com. Основний стримуючий фактор для подальшого збільшення обсягів збуту української продукції на китайському ринку є обмеженість пропозиції з боку вітчизняних виробників.

В'ячеслав Лисенко, економічний експерт

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>