banner banner banner banner banner

Наступна сесія чи наступний парламент? Про перспективи внесення змін до Конституції

В таких питаннях, як внесення змін до Основного закону, у членів коаліції розбіжностей бути не повинно. Проблема коаліції в нинішньому складі - небажання нести спільну відповідальність за зміни до Конституції

Наступна сесія чи наступний парламент? Про перспективи внесення змін до Конституції
Фото з відкритих джерел

В таких питаннях, як внесення змін до Основного закону, у членів коаліції розбіжностей бути не повинно. Проблема коаліції в нинішньому складі - небажання нести спільну відповідальність за зміни до Конституції

З моменту прийняття Конституції України у 1996 році її текст змінювався чотири рази. При цьому кожен раз сама процедура внесення змін до Основного закону, визначена у його ст. 155, була дотримана: протягом однієї сесії народні депутати попередньо схвалювали проект закону про внесення змін до Конституції України, а протягом наступної - конституційною більшістю приймали цей закон в цілому. У період з 1996 по 2015 рік цей механізм не давав "збою", так само не викликав непорозумінь у нардепів попередніх скликань і не потребував додаткових роз'яснень.

Однак для 51 народного депутата Верховної Ради України 8 скликання зміст цієї норми став "незрозумілим", і вони звернулися до Конституційного суду України з проханням дати офіційне тлумачення словосполучення "на наступній черговій сесії". Минулого тижня відповідне подання надійшло до КСУ.

Новини за темою

Депутати хочуть уточнити: чи означає це положення, що законопроект про внесення змін до Конституції України може бути прийнятий лише на безпосередньо наступній (за номером) сесії Верховної Ради після сесії, на якій такий законопроект попередньо схвалений; чи прийняття законопроекту про внесення змін до Конституції України можливе на будь-якій наступній сесії (тобто такій, яка відбудеться пізніше за часом) після сесії, на якій відбулося попереднє схвалення такого законопроекту.

З кожним днем це подання виглядає ще більш абсурдним.

По-перше, серед підписантів подання виявилися народні депутати, яких не часто можна побачити у Верховній Раді. Згодом у БПП визнали, що таким чином хочуть відтермінувати голосування за зміни до Конституції щодо децентралізації, так як за них банально не вистачає голосів.

Проект закону "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)" (реєстр. № 2217) був попередньо схвалений 31 серпня 2015, тобто на другій сесії Верховної Ради України 8 скликання. І остаточне рішення щодо нього повинно бути прийнято протягом третьої сесії, яка завершується 29 січня 2016. Однак, як зазначають народні депутати у конституційному поданні, "через обмеження у часі щодо виконання необхідних процедур для остаточного схвалення цього проекту закону може скластися ситуація, за якої він не буде розглянутий протягом третьої сесії Верховної Ради України".

Новини за темою

Таке обґрунтування не просто явно надумане, але і не відповідає дійсності. Адже всі необхідні процедури для розгляду цього законопроекту, в межах строків, встановлених Конституцією України, вже виконані: проект був включений до порядку денного другої сесії Верховної Ради України та направлений для отримання висновку Конституційного суду України. Свій вердикт єдиний орган конституційної юрисдикції надав своєчасно. Законопроект був попередньо схвалений Верховною Радою України, а 09.12.2015 профільний комітет надав свій висновок, в якому рекомендував Верховній Раді прийняти цей законопроект остаточно як закон. Таким чином, жодних юридичних перешкод, які б об'єктивно вказували на те, що зміни до Конституції не можуть бути розглянуті протягом третьої сесії, не існує.

Також не є переконливими наведені у конституційному поданні мотиви неоднозначного розуміння народними обранцями словосполучення "на наступній черговій сесії Верховної Ради України".

Допоможемо нардепам розібратися з таким складним поняттям, як "наступний".

Адже, по-перше, у багатьох тлумачних словниках української мови поняття "наступний" визначено вкрай чітко. Наприклад, Академічний тлумачний словник української мови у 11 томах передбачає, що "наступний - це той, який наступає, розташовується або з'являється слідом за ким-, чим-небудь". Словник синонімів визначає наступний, як такий, що "слідує за ким-, чим-небудь - у просторі або часі, синонім - найближчий". Тому для лінгвістичного з'ясування змісту цього словосполучення народним депутатам достатньо було б звернутися до словників.

Новини за темою

По-друге, формулювання "на наступній черговій сесії Верховної Ради України" міститься не тільки у ст. 155 Конституції України, але і в багатьох нормах закону України "Про Регламент Верховної Ради України", яким народні обранці повинні користуватися чи не кожен день. Або, принаймні, знати його зміст. Наприклад, частиною другою ст. 21 закону "Про регламент Верховної Ради" передбачено, що питання затвердженого порядку денного сесії парламенту, які залишилися нерозглянутими на черговій сесії Верховної Ради, включаються до проекту порядку денного наступної чергової сесії Верховної Ради того самого скликання.

Використане в цьому контексті аналогічне словосполучення не викликає зауважень народних депутатів, особливо коли мова йде про законопроекти, авторами яких вони є: всі їхні нерозглянуті проекти законів, які були включені до порядку денного сесії Верховної Ради України, повинні бути включені в проект порядку денного наступної саме за номером сесії Верховної Ради України, а не якоїсь наступної, тобто такої, яка відбувається пізніше за часом, сесії. У цьому контексті для народних обранців все зрозуміло і додаткових тлумачень не потрібно.

По-третє, роз'яснення щодо порядку внесення змін до Основного закону Конституційний суд України вже давав раніше, а саме: у рішенні від 17.10.2002 у справі № 1-6/2002 наголошується, що "питання про внесення змін до Конституції України має бути розглянуте і вирішене на двох чергових сесіях Верховної Ради України послідовно". Дивно те, що народні депутати знали про таке рішення КСУ, оскільки вони... посилалися на нього у своєму конституційному поданні. Але все ж продовжують наполягати на неоднозначне розуміння положень ст. 155 Основного закону.

Новини за темою

Уявімо, наскільки швидко автори цього конституційного подання зрозуміли б сенс слова "наступний", якщо б, наприклад, стояли в черзі на оплату комунальних послуг чи чекали б своєї черги на прийом до лікаря. Переконаний, що сенс слова "наступний" в цьому випадку не викликав би у них неоднозначного розуміння. А якби комусь із авторів подання було б незрозуміло зміст слова "наступний", пересічні українці з радістю пояснили б наочно - прямо у черзі. І навіть показали б кожному з 51 народних депутатів, які підписалися під зверненням до КСУ.

Якщо ж говорити серйозно, саме подання, яке не містить жодних переконливих аргументів на необхідність тлумачення норм Конституції України, свідчить про те, що підстави для його появи є виключно політичними. А 300 голосів парламентаріїв, необхідні для ухвалення конституційних змін, досі відсутні.

Новини за темою

Це остаточно підтверджує недієздатність нинішньої коаліції. Адже в таких питаннях, як внесення змін до Основного закону, у членів коаліції розбіжностей бути не повинно. Проблема коаліції в нинішньому складі - небажання нести спільну відповідальність за зміни до Конституції. Є й інший, ще більш цинічний аспект - відсутність голосів за Конституцію пов'язана з банальними політичними торгами самих же членів коаліції з АП.

Втім, хочеться нагадати членам коаліції, що в разі голосування за зміни до Основного закону наслідки також можуть бути далекосяжними. А доцільність існування самої коаліції може просто зникнути.

Володимир Пилипенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>