Наскільки хороший російський винищувач п'ятого покоління Су-57?

Наскільки хороший російський винищувач п'ятого покоління Су-57?
Фото з відкритих джерел

Оригінал на сайті China.com

Китайську міжнародну авіаційну та аерокосмічну виставку Zhuhai Airshow 2018, на яку так очікують шанувальники авіації, буде офіційно відкрито в листопаді. Починаючи з цього року, під час авіашоу передові технології у військовій сфері будуть доступні в режимі онлайн широкому загалу любителів авіації для врахування сучасних вітчизняних і зарубіжних основних моделей літака - проводитиметься глибокий аналіз їхньої історії, розвитку і змін.

Найбільш ранні розробки російських винищувачів п'ятого покоління можна простежити до проекту вдосконаленого тактичного винищувача, який відноситься до кінця 80-х років минулого століття. Нові винищувачі повинні бути прийти на зміну вже наявними Су-27 і МіГ-29, а також виступити як відповідь на загрози передових американських літаків нового типу. ДКБ Сухого і ДКБ Мікояна розробили проект Су-47 з крилом зворотної стрілоподібності і МіГ 1.44, однак через розпад Радянського Союзу розробку російських винищувачів п'ятого покоління довелося тимчасово призупинити.

Новини за темою

Після розпаду СРСР російська економіка знаходиться на низькому рівні розвитку, і тільки в 2002 році знову почалися дослідно-конструкторські роботи з розробки винищувачів п'ятого покоління. Проект російських винищувачів п'ятого покоління називається "Перспективний авіаційний комплекс фронтової авіації" (ПАК ФА), абревіатура англійською - PAK FA, остаточним затвердженим проектом стала розробка літака Т-50, яку вело ДКБ Сухого.

Офіційна назва Т-50 - Су-57. Су-57 — це винищувач з поліпшеними робочими характеристиками, він відповідає запитам бойових дій російської авіації і повністю увібрав у себе результати розвитку винищувачів четвертого покоління, як-от Су-47 та МіГ 1.44. Утім, здається, що на Су-57 ніколи не покладалися великі надії, то чому ми повинні його розглядати як винищувач з поліпшеними характеристиками, який найбільше підходить для майбутнього розвитку ВПС Росії?

Довжина Су-57 становить близько 19,7 метра, висота - 4,8 метра, розмах крила може досягати 14 метрів. Дальність рейсу винищувача - 3000 кілометрів. У літаку використовується звичайне компонування, аеродинамічне компонування повністю запозичено у винищувача Су-27 і F-22, корпус літака плоский. Носові літака надано ромбовидну форму, основне крило становить собою трапецієподібне крило, аналогічне до крила F-22, літак поєднує в собі малопомітність і суперкрейсерську швидкість. Крило літака має відхилюваний передкрилок, у задній крайці розташовано закрилки й елерони, передня і задня крайки крила літака відповідно паралельні передній і задній крайкам горизонтального оперення, і це призводить до того, що електромагнітні хвилі відбиваються в одному напрямку. У літаку використовується двокілеве оперення з ухилом до зовнішніх кордонів, у конструкції використано суцільноповоротні кілі, що підвищує малопомітність та ефективність аеродинамічного контролю. Конструкція Су-57 становить собою єдиний сплав корпусу і крила з хорошими коефіцієнтами підйомної сили та твердості фюзеляжу. Перед головним крилом є рухоме обкантовання, яке виступає як канард, у майбутньому літак буде оснащено AL-41 турбореактивним двоконтурним двигуном з форсажною камерою і керованим вектором тяги, він має надманевреність і швидкість. Відсік для озброєнь розташовано між двигунами, винищувач може бути оснащено ракетами класу "повітря-повітря", крилатими ракетами та іншими боєприпасами.

Новини за темою

Великі суперечки викликає малопомітність Су-57. У літаку використовується два вертикальні циліндричні повітрозабирачі, а не повітрозабирачі S-типу, які є у F-22, Цзянь-20 та інших винищувачах. До переваг повітрозабирачів S-типу можна віднести зниження виявлення повітрозабирачів, тим часом як повітрозабирачі, що використовуються у Су-57, можуть утворити величезне джерело відбиття електромагнітних хвиль. Крім цього, днище фюзеляжу має нерівну поверхню і є місцем, яке легко виявити. Малопомітність - основна особливість та обов'язкова вимога до винищувача п'ятого покоління, і її реалізація у Су-57 завжди ставилася під сумнів і була гострим питанням.

Утім, початкове рішення, яке передбачало відмову від дослідження і розробок зброї, було дуже невдалим, розробка основної бойової зброї повинна ґрунтуватися на військовій системі та концепції ведення бойових дій усієї армії. Що стосується досліджень і розробок винищувачів п'ятого покоління, то Сполучені Штати свого часу вже прагнули до малопомітності і надманевреності, однак, займаючись проектно-конструкторською роботою, вони виявили, що неможливо ловити двох зайців відразу, і як лідер у сфері електронно-інформаційних технологій вирішили показати свою силу та на чільне місце поставили малопомітність. Тому малопомітні винищувачі F-22 і F-35 володіють чудовим ступенем потайності, а маневреність спирається лише на аеродинамічну схему і потужний двигун, але увага на цьому не зосереджувалася. Військова тактика американців виглядає наступним чином: значно знизити здатність супротивника їх виявити, щоб забезпечити односторонню прозорість на театрі військових дій, виконувати бойові завдання, використовуючи передові технології малопомітності й електронну інформацію.

Новини за темою

На відміну від Сполучених Штатів у Росії в дослідженні та розробці винищувачів завжди твердо дотримувалися власних ідей щодо ведення війни, які ґрунтуються лише на запозиченні при проектно-конструкторській роботі озброєнь, і концепцією розвитку США ці ідеї приголомшені не були. Опора на власну систему ведення війни, проведення спеціальних розробок власних бойових літаків — все це призвело до того, що кінцеві загальні показники винищувачів разом з американськими винищувачами можуть підтримувати приблизно збалансований рівень. Американці роблять акцент на тому, щоб першими виявити ворога і першими його знищити, Росія ж вправна в максимальному використанні переваг і зведенні до мінімуму недоліків та акцентує увагу на збалансованості своїх бойових літаків - їм потрібна не тільки обов'язкова стелс-технологія, але також вони повинні володіти і неймовірною надманевреністю. Незважаючи на те, що малопомітність Су-57 не може зрівнятися з малопомітністю F-22, проте малопомітність корпусу все-таки дуже на гідному рівні. Поряд з цим Росія в умовах відставання в сфері електронно-інформаційних технологій може відмовитися від використання радара на першому етапі ведення бойових дій після зіткнення з найближчими об'єктами та вступати в ближній бій, демонструючи перевагу власних маневрених можливостей.

Окрім обліку тактики повітряних боїв літаків, Росія також повинна враховувати велику площу території та недолік військових інвестицій. Росія володіє величезною площею, і необхідно особливо приділяти увагу бойовому радіусу дії літака при його проектуванні, тому при виборі бойового літака те, що потрібно Росії, - важкий бойовий літак з великою дальністю рейсу і великим радіусом дії. З іншого боку, Америка має комбінацію з F-15 і F-16, а також F-22 та F-35, Росія - Су-27 і МіГ-29, і такі поєднання панують як у повітрі, так і на суші. В умовах обмеження фінансування Росія нині зовсім неспроможна займатися одночасно і розробкою малопомітних бойових літаків. Тому Су-57 - багатоцільовий важкий винищувач, який розкриває переваги універсальної машини. Можливо, що в майбутньому Су-57 буде оснащено різними озброєнням і боєприпасами, можливо, він буде використовуватися у військових операціях для контролю з повітря, для нанесення точних ударів по об'єктах, що перебувають у воді і на суші, та для інших завдань. Це універсальний малопомітний бойовий літак з поліпшеними робочими характеристиками.

Новини за темою

Щоб компенсувати малопомітність, Росія приділяє особливу увагу здатності виявлення з дальньої дистанції. Звичайний малопомітний винищувач має хороші показники потайності тільки при електромагнітних хвилях певної частоти, Росія за допомогою радарів посилює дальність виявлення радарів і здатність виявлення невидимої цілі. Водночас російське озброєння для повітряного бою має досить велику дальність, що надає літакам можливість проводити дальні атаки і навіть дозволяє Су-57 вести атаку по ворожому літаку дальнього радіолокаційного виявлення і наведення на відстані 400 кілометрів.

Розвиток Су-57 відбувається повільно, проте не можна недооцінювати його характеристики. Су-57 було розроблено виходячи з основного чинного положення єдиної системи ведення війни російської армії, при його розробці вибір було зроблено на користь вельми прагматичного підходу - максимально використовувати переваги та мінімізувати недоліки. При наявності певних характеристик малопомітності його перевагою є надманевреність, водночас він володіє здатністю виявлення та атаки з дальньої дистанції в повітрі. Спираючись на ці виняткові характеристики, Су-57 може повністю розкрити власну перевагу і підтримувати відносно збалансовану ситуацію для малопомітних винищувачів інших великих держав.

Лі Сяобай

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів