banner banner banner banner

На що зроблять ставку російські ВПС у майбутньому

На що зроблять ставку російські ВПС у майбутньому
З відкритих джерел

Себастьєн Роблін

Військовий експерт

Оригінал на сайті Forbes

Через 12 років з початку масштабної модернізації російських Збройних сил у новій доповіді Центру військово-морського аналізу наголошується, що можливості Повітряно-космічних сил (ВКС) і військово-морської авіації зросли.

Як повідомляє автор звіту аналітик Леонід Нерсісян, у період з 2009 по 2020 рік Збройні сили Росії отримали близько 460 новітніх бойових літаків з нерухомим крилом, 110 навчальних реактивних літаків Як-130 і 360 ударних гелікопетрів.

Крім того, приблизно 320 бойових літаків старого зразка було серйозно модернізовано, у тому числі близько 150 перехоплювачів МіГ-31 і значну кількість штурмовиків Су-24 і Су-25, а також винищувачів Су-27 і Су-33.

Модернізацію було розпочато після того, як російська військова авіація слабо себе проявила в короткій російсько-грузинській війні 2008 року — після розпаду Радянського Союзу і тривалих років безгосподарності й недбалості.

Новини за темою

Купуючи нові літаки, ВКС зняло з озброєння понад тисячу застарілих літаків радянської епохи, унаслідок чого кількість бойових літаків з нерухомим крилом скоротилася з 2000 20 років тому до близько 1200 сьогодні, а ударних вертольотів — з 700 до 400.

"Незважаючи на це, загальний потенціал російської бойової авіації останніми роками значно збільшився", — повідомив мені Нерсісян електронною поштою. "Вона стала набагато гнучкішою в сенсі доступних місій і цілей".

Це завдяки тому, що сьогодні близько 75% бойових літаків ВКС є новими або модернізованими (мається на увазі, що на них встановлено супутникову навігацію, цифрові бортові комп'ютери, підтримку нового керованого озброєння, а також поліпшені датчики й передавачі перешкод системи захисту. Крім того, сучасні багатоцільові винищувачі успішно виконують завдання, які раніше, за часів холодної війни, виконувалися різними одноцільовими літаками.

Аналогічно старі бойові вертольоти Мі-24 (за класифікацією НАТО: Hind, або "Лань") переважно замінено більш сучасними конструкціями із керованим озброєнням, нічним баченням та можливостями самооборони.

Не менш важливим є і те, що ВКС та їхні пілоти набули великого бойового досвіду в небі над Сирією, який допоміг відточити доктрину.

"Російська бойова авіація стала здатною до локальних і навіть регіональних конфліктів, — вважає Нерсісян, — але, як і раніше, сильно відстає від ВПС США та НАТО".

Так, у доповіді наголошується, що російська авіація в майбутньому, найпевніше, продовжить спиратися на некеровані ракети і бомби (найчастіше їх скидають за допомогою супутникової системи наведення "Гефест СВП-24", встановленої на російських бомбардувальниках). Це через відсутність недорогих високоточних систем наведення як в уніфікованого касетного боєприпаса для безпосередньої атаки цілі JDAM, які стоять на озброєнні у ВПС США. Росія також зазнає труднощів із нарощуванням виробництва ракет класу "повітря-повітря" поза візуальним зв'язком із противником.

Аерокосмічна галузь у цілому страждає від "відсутності оптимального управління на багатьох підприємствах і проблем регулювання, пов'язаних із Міністерством оборони". Так, ВКС змушений ділити свої мізерні ресурси між типами літаків, які дублюють один одного, просто щоб підтримати на плаву деякі виробничі лінії.

Насправді ж основний виробник, державна Об'єднана авіабудівна корпорація, куди входять всі російські військово-космічні компанії, має заборгованість у розмірі 530 млрд руб. (7,2 млрд дол.). Повідомляється, що уряд Росії 250 млрд рублів виплатить і ще 150 млрд боргу реструктурує.

Давайте подивимося на основні закупівлі військової авіації, які Росія планує зробити в 2020-х роках.

Винищувачі-невидимки Су-57... нарешті?

У грудні 2020 року російські військовики нарешті отримали серійний винищувач-невидимку Су-57 - після того, як перший у грудні 2019 року зазнах краху.

Вирішальне значення для спроб Москви послабити перевагу НАТО в повітрі має програма Су-57 (раніше ПАК ФА), яка пройшла в 2010-х роках через низку затримань і невдач, і проекту, як і раніше, бракує форсованих двигунів і радарів.

Двомоторний Су-57 швидший за винищувач-невидимку F-35, який стоїть на озброєнні у НАТО, і маневрованіший у ближньому бою, але вважається, що його значно краще видно на радарі, особливо збоку або ззаду. Чи зможе Росія нарешті наростити виробництво Су-57 до замовлених 76 штук і закупити поліпшені двигуни та авіоніку, без яких винищувач-невидимка не зможе повністю розкрити свій потенціал, покаже час.

Більше Сухого, менше МіГів

Через затримання й високу вартість Су-57 Росія продовжить у 2020-х роках закуповувати винищувачі покоління 4+ (тобто без функції малопомітності) — особливо ударні винищувачі Су-35С і Су-30СМ2 (за класифікацією НАТО: Flanker).

Су-35С — винищувач покоління 4+ вищого класу з чудовими характеристиками маневреності й вантажопідйомності завдяки двигунам із керованим вектором тяги. Єдиний серйозний недолік — відсутність РЛС з активними фазованими антенними ґратами, який не такий непомітний і більш стійкий до перешкод. Су-30 — двомісний ударний винищувач, аналогічний за концепцією F-15E.

Однак перспективи російської лінійки літаків МіГ-29/МіГ-35 куди менш багатонадійні. МіГ-29 був радянським аналогом легкого й недорогого американського винищувача F-16, але двомоторній конструкції не вистачало дальності, гнучкості й строку служби Су-27, і згодом його витіснило сімейство літаків Сухого. Втім, палубний варіант МіГ-29К усе ж викроїв собі незначну нішу на російському авіаносці, який постійно вибуває через аварії. За словами Нерсісяна, скромні замовлення на новітній варіант МіГ-35, по суті, зводяться до державної підтримки, щоб хоч якось реанімувати ОКБ Мікояна і Гуревича.

Холодна війна повертається: нові "Блекджеки" 

Очікується, що Росія модернізує свою трійку стратегічних бомбардувальників часів холодної війни для ядерних, звичайних і морських ударів, а також оснастить їх менш помітними крилатими ракетами великої дальності для завдання ударів з безпечної відстані. На модернізованих моделях Ту-95МСМ (за класифікацією НАТО: Bear, або "Ведмідь") і Ту-22м3м (за класифікацією НАТО: Backfire, або "Зустрічна пожежа") істотно поліпшено авіоніку та двигуни.

Крім того, Москва відновила виробництво модернізованого варіанту свого гігантського ударного бомбардувальника Ту-160 (за класифікацією НАТО: Blackjack, або "Блекджек"). Сьогодні замовлено 10 (із 50) нових Ту-160М. Гігантські турбовентиляторні двигуни НК-32 Ту-160 — найпотужніші у військовій авіації в усьому світі та розганяють великий бомбардувальник до швидкості 2 Мах.

"Захисники" на заміну "Фехтувальникам"

ВКС поступово замінює радянські надзвукові бомбардувальники Су-24 (за класифікацією НАТО: Fencer, або "Фехтувальник") зі змінною геометрією крила (аналогічні за концепцією до знятих з озброєння американських F-111 Aardvark) на нові Су-34 (за класифікацією НАТО: Fullback, або "Захисник"), створені на основі "Фланкера". Ці потужні двомісні винищувачі-бомбардувальники швидші, краще підходять для повітряного бою і можуть нести 13-тонне корисне навантаження для довгострокових бойових завдань.

Що ще важливіше, "Захисник" може похвалитися поліпшеними системами самозахисту й значними ґратами датчиків. Під час громадянської війни в Сирії ВКС Росії виявили, що Су-34 — найбільш ефективна зброя завдяки поєднанню корисного навантаження, дальності й вбудованої оптико-електронної системи наведення "Платан", що дає змогу літаку завдавати високоточних ударів, не потребуючи лазерного підсвічування з іншого літака.

Новини за темою

Що далі: бойові дрони? Суперництво з Китаєм?

Два проекти літаків наступного покоління — бомбардувальник-невидимка ПАК ДА і перехоплювач МіГ-41 — буде запущено у виробництво не раніше 2030 року. Але до цього Москва може спробувати виправити повну відсутність на озброєнні бойових безпілотників (БПЛА).

На стадії розроблення сьогодні — низка проектів: зокрема, майже готовий БПЛА ближньої дії "Оріон", дальній БПЛА "Альтіус" і високопродуктивний малопомітний БПЛА "Мисливець". Чи буде Москва вкладати кошти у створення значних безпілотних сил або продовжить приділяти пріоритетну увагу пілотованій бойовій авіації, покаже час.

Нарешті, на карту може бути поставлено становище Росії як видного військового експортера. У 2019 році в доповіді британського Королівського об'єднаного інституту оборонних досліджень стверджувалося, що російському експорту військових літаків у 2020-х роках можуть загрожувати дедалі більш потужні китайські військові літаки.

Нерсісян в електронному листі з цим погодився: "Можливим є певний ризик, що заявлені китайські дані щодо продуктивності не цілком відповідають дійсності. Але в них хоча б є на озброєнні діючі БПЛА (типу Wing Loong-2 або серія Rainbow), які в Росії з'являться лише через 3-4 роки, не раніше".

Себастьєн Роблін

Переклад ІноЗМІ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>