Муніципальна варта: Соціальний ліфт для ультрарадикалів
28.17 | 34.23 |
Муніципальна варта під час коронавірусу переживає яскраву мить слави. Сторінка МВ на фейсбуці демонструє небачену активність "вартових". Ось вони разом із комунальними службами Ірпеня беруть участь у дезінфекції будинку, де жила породілля, яка підхопила Covid-19. Ось вони проводять "роз'яснювальну роботу" в парках та скверах. А ось – пропонують "стукати" на порушників карантину – тобто на відкритий, усупереч кабмінівським приписам, салон краси або щось подібне. Якими будуть наслідки для цього салону – МВ не повідомляє. Якщо такими же, як свого часу для ромських таборів, то краще проявити менше громадянської активності і пожаліти салон. У кожному разі, повідомити про нього у правоохоронні органи, а не в установу, котра є їхнім ерзацом.
Утім, муніципальна варта вважає себе повноцінною силовою структурою. Навіть придбала щось на кшталт уніформи – неоковирної, щоправда, але все ж форми. Зеленувато-лимонні жилети МВ поверх коричневих одностроїв впадають в око, наприклад, під час "розборок" у транспорті: в нинішні карантинні часи МВ допомагає водіям міського транспорту виставляти за двері пасажирів без "аусвайсів". Якщо влада вирішить обмежити ще й фізичне пересування громадян (подейкують і про таке), то для МВ настануть й поготів золоті часи. Можна буде штрафувати пішоходів чи безмасочних "собачників", а можна буде й перейти від "роз’яснювальної" роботи до "виховної". Тут все залежатиме від того, яка потреба візьме вгору – потреба в грошах чи потреба розім’яти м’язи.
Чому я так критично налаштована по відношенню до муніципальної варти? На це є як мінімум три причини. Причина перша: я не довіряю силовому "крилу" різномастих активістських об’єднань, котрі почали формуватися ще під час Євромайдану. Парамілітарні групи у країнах із дуже слабкими демократичними інституціями та громадянським суспільством у зародковому стані здатні не стільки захистити порядок, скільки нашкодити своїм ставленням до нього. На пострадянському просторі й без того дуже живучим є так званий "синдром вахтера", коли маргінали, отримавши навіть незначний кавалок влади, виростають у міні-диктаторів. Дайте такій людині право розмахувати кулаками, і завтра ви отримаєте розгул бандитизму на вулицях.
Але, головне, можливо, навіть не це. А те, що муніципальна варта діє наразі без жодних правових підстав. Про потребу в започаткуванні муніципальної поліції говорили ще років із двадцять тому, при цьому під час подібних обговорень висувалися як аргументи за, так і аргументи проти. В якийсь момент часу здавалося, що аргументи "за" переважили: у 2015 році був написаний і навіть прийнятий у першому читанні відповідний законопроект. Але далі цього справа не пішла. Ані другого читання, ані затвердження закону президентським підписом не було. Документ так і поховано в анналах Верховної Ради. А відтак муніципальна варта як силова структура не має права на існування.
Щоправда, тут є один нюанс. У низці міст, наприклад, у Києві МВ набула статусу "комунального підприємства". Створювати такі підприємства органам місцевого самоврядування заборонити ніхто не може, проте слід зауважити, що коло прав та можливостей комунальних підприємств є чітко окресленим. Його співробітники не можуть підпрацьовувати вишибалами на маршрутах міського транспорту або крутити руки порушникам карантину.
І знов-таки – додаткова ремарка. З 2000 року в Україні діє закон "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону". Він нібито легалізує муніципальну варту. Адже представникам громадських формувань, які зареєстровані в такій якості, дозволено носити і застосовувати спецзасоби до порушників. Вони можуть доправляти громадян у відділення МВС та навіть складати адміністративні протоколи, якщо попередньо пройшли спеціальне навчання.
Але яке навчання (де, коли і як?) проходила муніципальна варта? І хто вона є за своєю суттю – комунальне підприємство чи формування із захисту громадського порядку? Бути одночасно і тим, і іншим їй не випадає, оскільки комунальне підприємство – це "самостійний господарчий статутний суб'єкт, що може здійснювати виробничу, науково-дослідну та комерційну діяльність із метою одержання відповідного прибутку (доходу)". Так, в усякому разі трактує це поняття закон "Про місцеве самоврядування".
Отже, з правової точки зору дефініція муніципальної варти лишається непроясненою. Зрозуміло, що лобісти МВ мали на увазі створення чогось подібного до радянських ДНД – добровільних народних дружин, от тільки повного аналогу тут не вийшло. По-перше, тому, що всі дії ДНД контролювалися міліцією, і максимум, який могли дозволити собі учасники подібного патруля, це спробувати затримати порушника до приїзду правоохоронці. Звісно, без застосування брутальної фізичної сили.
Друга ж відмінність полягає в тому, що існування ДНД було необтяжливим для місцевих бюджетів, чого не скажеш про муніципальну варту. Бо хоча офіційно з київського бюджету МВ не фінансується, у 2017 році вона отримала від мерії 21 мільйон гривень "на розвиток". Залишу це без коментарів і перейду до третьої причини, яка змушує мене ставитися до муніципальної варти з великою пересторогою.
Ця третя причина – контингент її учасників. Багато членів МВ були (або є й по цей день) у лавах ультраправої організації "С14", а також – радикального крила "Свободи". Через свої, так би мовити, світоглядні особливості, ці жваві молодики (або, як прийнято говорити зараз, "активісти") не стільки співпрацювали з поліцією, скільки опонували правоохоронцям, бо мали власні погляди на такі поняття, як порядок і справедливість. Якщо хтось забув, то нагадаю: саме члени "С14" уславилися погромами ромських таборів, за що, до речі, ніхто так і не поніс відповідальності.
А відтак мені не надто подобається, коли вчорашні "тітушки" стають чимось більшим, аніж просто асоціальним елементом. Українські кар’єрні ліфти спрацьовують цілковито дивним чином – хто був нічим, той стає всім, і ось вже лідер "С14" (тепер це зветься "Суспільство майбутнього") Євген Карась виростає з природного для нього середовища до посади представника громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України. Саме в цій ролі він дозволяє собі хамити нардепу Антону Полякову. Втім, декому подібний стиль гопника припадає до смаку – недарма міністр інфраструктури Владислав Криклій вирушає у спільний з "С14" рейд проти (дослівно) "циганських банд".
Власне, я б дуже радила Криклію пошукати банди в іншому місці, але довго не ходити, а уважніше роззирнутися довкола. Україні ще бракувало поповнити перелік держав не лише з мертвою (де факто) охороною здоров’я і правовою системою, але й з відсутніми заслонами на шляху до расизму. Втім, можливо, завдання нинішньої влади і полягає в тому, аби довести ситуацію до повного абсурду і довірити охорону порядку тим, хто сам, м’яко кажучи, не в порядку? В такому разі, все гаразд, і муніципальна варта – на своєму місці. От тільки від цього місця чомусь дуже хочеться триматися якнайдалі.
Антоніна Славицька
Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected].
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть кнопку "повідомити про помилку", щоб повідомити про це редакцію