Можливо, ми не впізнаємо Facebook до 2020 року

Можливо, ми не впізнаємо Facebook до 2020 року
Фото з відкритих джерел

Оригінал на сторінці The Atlantic

Одна з загадок "Фейсбуку" полягає в тому, що всякий раз, коли громадська думка про компанію здається самою неоднозначною, вона видає на Уолл-Стріт приголомшливі результати, завдяки яким ніякі соціальні наслідки не в змозі знизити курсову вартість акцій компанії. Так було навіть у самий розпал скандалу з "Кембрідж Аналітика" (Cambridge Analytica), який розпочався з серйозного падіння цін і закінчився тим, що ще до публікації звіту про доходи у середині липня вартість однієї акції компанії "Фейсбук" досягла рекордно високого рівня і склала 209,94 доларів.

З часу публікації фінансового звіту, який показав уповільнення зростання кількості користувачів і прибутку, ціна акцій "Фейсбук" неухильно падає, опустившись до рівня близько 150 доларів. Навіть доходи, звіт про які був опублікований у вівторок і які значно перевершили очікування, не виправили положення "Фейсбук". Зростання числа користувачів, як і раніше, сповільнюється, і глава компанії Марк Цукерберг попередив, що продукт, який дозволив побудувати рекламну імперію "Фейсбук" - стрічку новин (News Feed) - застарів. Він не зникне відразу, але буде залучати все менше і менше уваги всередині екосистеми "Фейсбук". Його заміна відбуватиметься поступово і торкнеться різних сервісів: історії, обмін повідомленнями, відео і більше адресних сервісів - таких як розміщення приватних оголошень (Marketplace) і знайомства (Dating).

Зміни настільки значні, що Цукерберг послався на одне з найбільших нововведень в історії компанії "Фейсбук" — коли веб-сайт Facebook.com став телефонним додатком. Ще в перші дні її первинного публічного розміщення акцій це була найсерйозніша проблема компанії на ринку і в якості платформи. Зараз у це важко повірити, але не було ніякої впевненості в тому, що компанія "Фейсбук" зможе здійснити "стрибок" від класичної, комп'ютерної версії до мобільної - і при цьому залишатися прибутковою. Багато дуже сумнівалися в тому, що компанія досягне успіху у бізнесі, але майже всі ці сумніви виявилися марними. "Фейсбук" не тільки зайняла домінуюче положення на мобільних пристроях, але і перетворила свою стрічку новин у станок, який друкує гроші.

Новини за темою

У вівторок Цукерберг виступив перед інвесторами з ключовою заявою: "Хочу сказати чесно, навіть якщо припустити, що ми доберемося туди, де ми хочемо перейти з світу одних новин у світ новин і особистих повідомлень, це займе якийсь час. І зростання наших доходів протягом цього періоду, можливо, буде не таким високим - це було при переході наших продуктів на мобільні пристрої". Слід розібратися в толму, який зміст закладено в його словах. Насправді Цукерберг підкреслює два моменти: по-перше, за масштабами ця зміна відповідає зростанню компанії. "Я просто думаю, що це майбутнє, — сказав він. - Люди хочуть обмінюватися (контентом) так, щоб він не зберігався постійно, і я хочу зробити так, щоб ми повністю взяли це". По-друге, Цукерберг закликає не забувати про стійкість своєї компанії. Тобто, пам'ятаєте, як минулого разу інвестори турбувалися через те, що компанія "Фейсбук" переживає нелегкий період згідно з серйозним перетворенням продукту, а потім ціна акцій зросла з 35 доларів у 2013 році до 176 доларів протягом наступних п'яти років?

Але визнання Цукерберга в його зверненні до інвесторів примітні. За його словами, за останні п'ять років компанія тією або іншою мірою помилялася -  деякі її концепції продуктів були помилкові, і що тепер він використовує підходи своїх конкурентів.

А коли Цукерберг заговорив про обмін повідомленнями, можна заприсягтися, що вустами гендиректора "Фейсбук" говорив керівник "Снепчата" (Snapchat) Еван Шпігель (Evan Spiegel). "Публічний обмін контентом завжди буде відігравати важливу роль, але люди все частіше хочуть обмінюватися контентом в приватному порядку, а це припускає просто меншу аудиторію для обміну повідомленнями і короткими історіями, — сказав Цукерберг. - Люди відчувають себе спокійніше, не соромляться бути самими собою, коли знають, що їх вміст може побачити тільки невелика група, і коли їх вміст не буде зберігатися постійно. І зростання обміну контентом в основному забезпечено за рахунок обміну повідомленнями і історіями". Це визнання Цукерберга необдумане і дуже ризиковане. Те, навколо чого він створив "Фейсбук" -  відкриті для громадськості відомості про життя  - не є для суспільства нормою, всупереч його розрахункам. Програми для обміну повідомленнями, які відвоювали у "Фейсбук" обмін контентом не як публічну, постійну практику, а як приватне, короткочасне явище. Вони стали для компанії одній з головних загроз, які експерти назвали в інтерв'ю виданню "Атлантік" (The Atlantic) ще в 2014 році. У "Фейсбук" тепер є три основних платформи для обміну повідомленнями, якщо вважати "Instagram", а також "Вотсап" і "Месенджер". І зрозуміло, що такий принцип обміну послабив позиції новинної стрічки News Feed. Це - свого роду перемога прихильників політики конфіденційності.

Потім обговорювався обмін відеоконтентом. У 2014 році Цукерберг заявив, що через п'ять років стрічка новин буде "в основному містити відео". В кінцевому підсумку відео підвищило показники залученості користувачів. Але, як зізнався він у вівторок, людям це не сподобалось. "Кілька років ми спостерігали тенденцію, коли час присутності людей у мережі збільшувався в першу чергу тому, що вони споживали більше відео і публічного контенту і при цьому менше спілкувалися з друзями і родичами, — сказав Цукерберг. — Але люди казали нам, що вони хочуть більше спілкуватися з людьми. Тому ми не вважали цю тенденцію стійкою".

Новини за темою

Компанія змінила курс і "цілеспрямовано скоротила час, що витрачається на такі види контенту, як вірусні відеоролики і новини сумнівної якості". Всі ці визнання і "повороти" і доопрацювання знову змушують замислитись над важливим питанням про "Фейсбук": чи є платформа тією хвилею в соціальних мережах, якою управляє поведінка користувачів? Або ж, як висловився аналітик і партнер венчурного фонду, заснованого Марком Андрессеном і Беном Хоровицем (Andreessen Horowitz), Бен Еванс (Ben Evans), "прекрасним засобом, що дозволяє рухатися вперед на хвилі користувацької активності"?Досвід показує, що з тих пір, як була створена стрічка новин News Feed, "Фейсбук" не змінює поведінку користувача, а все частіше слідує за нею.

Тепер, коли Цукерберг бачить, що роль новинної стрічки вже не так висока (особливо якщо оцінювати її з урахуванням стану портфеля цінних паперів компанії "Фейсбук"), що буде далі? Може, і компанія має прекрасні можливості для того, щоб і далі їхати на хвилі користувацької активності, але схоже, що в 2020-2021 роках програма "Фейсбук" синім логотипом стане майже невпізнанним нащадком того, з чим ми були знайомі, коли були підлітками.

Між тим, проблеми "Фейсбук", пов'язані з контролем над використанням його рекламного сервісу в політиці, зберігаються. Наше власне розслідування показало, як одна ліберальна організація змогла легко ухилитися від дотримання принципів розумної прозорості, очоливши список лідерів у розміщенні політичних агітаційних матеріалів напередодні проміжних виборів. Новинному каналу "Вайс Нтюс" (Vice News) вдалося отримати у "Фейсбук" дозвіл на розміщення матеріалів різних фальшивих "рекламодавців". Він видав себе за всіх 100 сенаторів, "Ісламську державу" (терористичну організацію, заборонену в РФ - прим. ред.) і Майка Пенса, виставивши на посміховисько введену компанією систему прозорості при розміщенні реклами. І хоча величезні суми за рекламний простір для розміщення агітаційних матеріалів платять заінтересовані особи з боку демократів та кандидати від Демократичної партії, застаріла користувацька база "Фейсбук" дозволяє розміщувати в основному контент екосистеми американських медіа ультраправого спрямування. Не кажучи вже про безліч країн (від Бразилії до Бельгії і Індії), які могли б змусити "Фейсбук" змінити свої продукти або систему, що лежить в їх основі. В учасників світового ринку з'являються сильні конкуренти і в Китаї.

Оскільки всі ці зміни відбуваються одночасно, майбутнє "Фейсбук" здається таким же похмурим, як  протягом багатьох років. Як користувачам, так і інвесторам і громадянам незрозуміло, що буде собою представляти компанія "Фейсбук" у майбутньому, коли вона відреагує на найскладніший рік свого корпоративного існування. Знову ж таки, навіть сьогодні, коли я пишу цю статтю, акції компанії знову почали зростати і подорожчали більш ніж на 4%.

Алексіс Мадригал

Оригінал на сторінці ІноЗМІ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>