banner banner banner banner

Монетизація пільг: Спекуляція чи прогресивна реформа?

Без перебільшення можна сказати, що сьогодні в Україні є армія пільговиків. Неможливо навіть встановити точну їх кількість, адже немає єдиного реєстру. Маємо понад 40 пільгових категорій громадян

Монетизація пільг: Спекуляція чи прогресивна реформа?
Фото з відкритих джерел

Без перебільшення можна сказати, що сьогодні в Україні є армія пільговиків. Неможливо навіть встановити точну їх кількість, адже немає єдиного реєстру. Маємо понад 40 пільгових категорій громадян

У будь-якій країні існують соціально вразливі групи людей, про які держава зобов’язана піклуватись. У цьому й полягає суть соціальної політики. Ключовий чинник – встановити чіткі та зрозумілі правила гри, аби не перетворити державну допомогу на непосильний фінансовий тягар та поле для спекуляцій.

Монетизація пільг - міжнародний досвід

Насамперед необхідно зрозуміти, що ж таке монетизація пільг. Отже, суть цього механізму полягає у тому, що люди замість безкоштовних послуг отримують від держави гроші, якими розраховуються за отримані послуги на загальних підставах. Наприклад, пенсіонер не їздить безкоштовно в громадському транспорті, а платить перевізнику відповідну суму – гроші, які йому адресно нарахувала держава.

Загалом ідея доволі приваблива, оскільки сприяє прозорості використання бюджетних коштів. Але все залежить від того, наскільки професійно продуманим є механізм її реалізації та чи відповідає вона українським реаліям.

Новини за темою

Як ідеться у дослідженні Європейського інформаційно-дослідницького центру ("Монетизація пільг: досвід інших країн та висновки для України"), монетизації пільг діє як на європейському континенті, так і далеко за його межами – в тих же Штатах, Австралії, Новій Зеландії.

За словами експертів, Україна в темпах реформування істотно відстає. Можна сказати, що цивілізаційний стрибок ми "забули" зробити ще у 90-х. Адже у нас система надання пільг за своєю суттю – це спадщина від СРСР. Навіть у тих же РФ та Білорусі ще у 2000-х роках систему пільг переглянули та значно реформували.

Отож вигадувати велосипед Україні точно не доведеться. Єдине –потрібно знайти політичну волю реалізувати належним чином той європейський досвід. А з цим у нас, як завжди, проблематично. Про якість законів, які часто "штампує" ВР, – годі говорити.

Білі плями в законодавстві

Без перебільшення можна сказати, що сьогодні в Україні є армія пільговиків. Неможливо навіть встановити точну їх кількість, адже немає єдиного реєстру. Маємо понад 40 пільгових категорій громадян!

І щоб надати всім цим людям допомогу, в державній казні потрібно знайти сотні мільярдів гривень. Зрозуміло, що таких сум у "дірявому" українському бюджеті годі дошуковуватись. Ба більше, за словами фахівців, майже 25 млрд грн держдопомоги виділяється особам, які, зважаючи на їхній фінансовий стан, взагалі її не потребують. Натомість на інших пільговиків коштів не вистачає. Тому продекларовані тільки на папері пільги ще не означають, що їх втілять у життя. І тут виникає конфлікт між державою та її громадянами, які вкотре відчувають себе ошуканими.

У Мінсоцполітики погоджуються, що такий стан є неправильним. Там планують ліквідувати неефективні пільги і монетизувати решту, зробивши всю соціальну допомогу виключно адресною.

Новини за темою

Однак задекларувати європейські наміри щодо реформ – ще не означає їх реалізувати. Адресна соціальна допомога всім пільговикам звучить цілком логічно, але на практиці виникає чимало дискусійних питань.

Наприклад, у Мінсоцполітики заявляють, що розробили законопроект, який дозволяє монетизувати пільги на проїзд. Але цей законопроект в очі ніхто ще не бачив, і у вільному доступі його ніде нема. Чому? Цікаве питання, проте відповіді на нього ніхто так і не дав.

Як уникнути спекуляцій

Пільговий проїзд, очевидно, - тема, яка цікавить багатьох. У ВР розробили проект Закону України № 5404 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання адресної соціальної допомоги за пільговий проїзд малозабезпеченим верстам населення".

Ініціатори Закону пропонують усім особам, які мають право на безкоштовний проїзд, надати пільгу у вигляді щомісячної грошової компенсації. ЇЇ планують виплачувати кожному пільговику у порядку та розмірах, визначених Кабінетом міністрів України.

Проте в Законі є низка недоліків, про які варто говорити.

По-перше, не визначено суб’єкта, який мав би щомісяця виплачувати громадянам грошову компенсацію на безкоштовний проїзд.

По-друге, варто врахувати, що вартість перевезення міським транспортом у різних населених пунктах відрізняється. А тому встановлення однакового розміру грошової компенсації для всіх пільговиків може спричинити певний дисбаланс. Наприклад, для пільговиків, які проживають в м. Суми, компенсація буде достатньою, а для пільговиків, які мешкають у м. Київ, - ні.

Крім того, потрібно враховувати, що не всі пільговики правом на пільговий проїзд користуються однаковою мірою. Наприклад, чорнобилець, який живе в селі, користується громадським транспортом набагато рідше, ніж той, який проживає у місті. Таким чином, потрібно розробити такий механізм компенсації пільги на безкоштовний проїзд, який був би справедливим для всіх пільговиків.

Новини за темою

Отже, виплата грошової компенсації на безкоштовний проїзд дозволить уникнути ситуацій, коли водії громадського транспорту не зупиняють автобуси на зупинці, якщо бачать, що туди увійде пільговик. Або ж виганяють пільговиків з транспорту чи іншим чином порушують їхні права, принижують честь і гідність.

Водночас пропозицію встановлення грошової адресної компенсації пільги на безкоштовний проїзд може бути підтримано лише за умови, коли у Законі буде передбачено граничну мінімальну межу такої компенсації. В іншому випадку Кабміну можна на власний розсуд встановити розмір компенсації: наприклад, у сумі 10 грн. А така ситуація є неприпустимою, оскільки не відповідає інтересам пільговиків.

Лише врахувавши усі ці ризики та усунувши їх, можна проводити реальні реформи, а не займатись політичною спекуляцією, прикриваючись європейським досвідом та благими намірами.

Володимир Пилипенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>