Модернізація українських Т-64 "буксує", хоча цей проект важливіший за "Оплот"

Ми занадто багато уваги приділяємо виробництву нового танка "Оплот". Він ось-ось перетвориться на військовий і промисловий фетиш. Так, нова, з чудовими технічними даними і, як наслідок, дорога техніка, звичайно ж, потрібна. Вона може бути успішно використана в операціях типу бліцкриг. Але якщо в короткий час цілі не досягнуто, то бойові дії конфліктуючих сторін традиційно переходять у фазу виснаження сил і можливостей одне одного. І тут на перший план виходить вже кількість техніки, її справність, темпи її відновлення для повернення в бойові порядки. Для такого етапу війни потрібно багато простих і надійних танків

Модернізація українських Т-64 "буксує", хоча цей проект важливіший за "Оплот"
Т-64БВ Фото з відкритих джерел

Сергій Згурець

Директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express

Ми занадто багато уваги приділяємо виробництву нового танка "Оплот". Він ось-ось перетвориться на військовий і промисловий фетиш. Так, нова, з чудовими технічними даними і, як наслідок, дорога техніка, звичайно ж, потрібна. Вона може бути успішно використана в операціях типу бліцкриг. Але якщо в короткий час цілі не досягнуто, то бойові дії конфліктуючих сторін традиційно переходять у фазу виснаження сил і можливостей одне одного. І тут на перший план виходить вже кількість техніки, її справність, темпи її відновлення для повернення в бойові порядки. Для такого етапу війни потрібно багато простих і надійних танків

Оригінал на сторінці Сергія Згурця в Facebook

Ще протягом досить тривалого часу основу танкового арсеналу Збройних сил України становитимуть основні бойові танки Т-64 у різних модифікаціях. Їх модернізація – актуальна задача, яка вимагає вірних і раціональних рішень. Але при цьому змушений відзначити: проміжні підсумки за темпами модернізації Т-64 не можна визнати задовільними. Робота над помилками робиться занадто довго.

Досвід бойових дій танкових і механізованих підрозділів у районі АТО висунув низку нових вимог до поліпшення таких характеристик танка, як захищеність, вогнева міць і рухливість. Перелік можливих і необхідних заходів за кожним із напрямів цієї "тріади" безпосередньо пов'язаний з технічними, технологічними і промисловими можливостями вітчизняних оборонних підприємств.

Центральне бронетанкове управління ЗС України в альянсі з приватними і державними компаніями на практиці вже відпрацювало низку рішень на базі танка Т-64. Зокрема істотно підвищено можливості екіпажу виявляти, розпізнавати і вражати цілі вночі. Щоправда, про серійне застосування цих рішень говорити поки не можна.

Новини за темою

Що стосується поліпшення захисту, то Державне підприємство "Базовий центр критичних технологій "Мікротек" виконало дослідно-конструкторську роботу "Щит-64" з переоснащення танків Т-64 вдосконаленим динамічним захистом. Це розробка на основі комплексу "Ніж", але з низкою змінених характеристик. Новий комплекс легше комплексу ДЗ "Дуплет", при цьому практично не поступається останньому за характеристиками. Однак це рішення також поки не стало серійним.

Що ж стосується ходових можливостей, маневреності, то тут потрібен комплексний і масштабний підхід. У районі АТО в бойових діях брали участь близько 50 танків БМ "Булат", - одна з версій модернізації танка Т-64. На "Булаті" для підвищення рухливості в моторно-трансмісійному відділенні встановлювалася нова силова установка з двигуном 5ТДФМА потужністю 850 к. с., який був форсованою модифікацією двигуна 5ТДФ потужністю 700 к. с. Установка двигуна 5ТДФМА зажадала заміни штатного повітроочисника на новий і доопрацювання випускної системи. При цьому, як показала практика, потужності форсованого двигуна в 850 к. с. все одно недостатньо для танка, бойова маса якого зросла з 39 до 45 тонн. Зокрема і через динамічний захист. Маса комплекту додаткового захисту "Ніж" з установочними і кріпильними деталями, а також з елементами динамічного захисту на "Булаті" становила 3500 кг. Ще один нюанс бойової експлуатації "Булатів" - вихід значної кількості дизелів з ладу внаслідок так званого пилового зношення. Що стало наслідком невідповідності можливостей системи повітрозабезпечення "Булатів" зростальним апетитам форсованих двигунів.

Новини за темою

Вже другий рік між військовим відомством та Харківським конструкторськими бюро з машинобудування ім. Морозова обговорюються варіанти ремоторизації Т-64. Наразі в серійному виробництві ДП "Завод імені В. О. Малишева" виготовляються танкові двигуни 5ТДФМА потужністю 850 к. с. для танків БМ "Булат", 5ТДФМА-1 потужністю 1050 к. с. для танків Т72UА-1, 6ТД-2Е потужністю 1200 к. с. для танків БМ "Оплот". При цьому МТО на базі двигунів 6ТД-2 мають великий експортний попит – з урахуванням забезпечення, насамперед потреб армії Пакистану, де на озброєнні перебувають понад три сотні танків Т-80УД з МТО на дизелях 6ТД.

Саме двигун 6ТД розглядається як найбільш оптимальне рішення для модернізації Т-64. Правда, відсутність публічної інформації про прогрес у цьому напрямку може свідчити або про наявність певних технічних і виробничих проблем, або ж про шорсткості у взаєминах між конструкторами і замовниками.

При цьому представники Міністерства оборони України, з якими спілкувалися експерти журналу Defense Express, переконані: у ХКБМ ім. Морозова є весь необхідний конструкторський заділ, щоб завдання з ремоторизації Т-64 вирішити швидко і з урахуванням вимог військових. Підтвердження тому - роботи, які проводилися ще в часи Радянського Союзу з так званого проекту "Кедр".

Ще в 1970-ті роки харківськими конструкторами разом з виробничниками було створено танк — "Об'єкт 476", в якому поєдналися захищеність і вогнева міць важких танків і рухливість середніх. Досвідчений зразок "Об'єкт 476" створювався на базі Т-64А і, за задумом конструкторів, повинен був стати базою для відпрацювання та встановлення систем двигуна 6ТД. При виробництві цієї моделі була застосована нова схема захисту — багатошарове бронювання, а також встановлено механізм заряджання і випробувано безліч цікавих конструкторських знахідок. Саме цей танк згодом став основою створення нових модифікацій танків Т-64 і Т-80.

Об'єкт 476 Фото з відкритих джерел

Перший зразок танка проекту "Об'єкт 476" з'явився в 1975 році. Творці нової бойової машини змінили форму вежі, застосували метод комбінованого бронювання лобової частини. Забезпечили можливість здійснити установку на бойові машини комплексу керованого озброєння "Кобра". Також – що найбільш цікаво в нашому сучасному контексті - на новій серії танків було встановлено тисячосильний двигун 6ТД-1.

Новини за темою

Випробування нової базової моделі успішно пройшли у різних кліматичних умовах. Незважаючи на важку вежу, танк володів хорошою маневреністю. За результатами випробувань, новий двигун 6ТД-1 було рекомендовано для серійного виробництва. За рахунок спадкоємності щодо конструктивного виконання з попереднім серійним двигуном 5ТДФ була забезпечена можливість використання вже добре відпрацьованої технології й устаткування для серійного виробництва 6ТД-1 на харківському заводі ім. В. О. Малишева.

Саме тому військові наполягають, що час згадати досвід щодо "Кедру" і застосувати його до штатних Т-64 у повному обсязі. Але яким буде підсумковий результат – поки не ясно. При цьому повторюся - проміжні підсумки за темпами модернізації Т-64 не можна визнати задовільними. Такий висновок перший.

"Оплот" Фото з відкритих джерел

І висновок другий. Ми занадто багато уваги приділяємо виробництву нового танка "Оплот". Він ось-ось перетвориться на військовий і промисловий фетиш. Так, нова, з чудовими технічними даними і, як наслідок, дорога техніка, звичайно ж, потрібна. Вона може бути успішно використана в операціях типу бліцкриг. Але якщо в короткий час цілі не досягнуто, то бойові дії конфліктуючих сторін традиційно переходять у фазу виснаження сил і можливостей один одного. І тут на перший план виходить вже кількість техніки, її справність, темпи її відновлення для повернення в бойові порядки. Для такого етапу війни потрібно багато простих і надійних танків.

Сергій Згурець

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...