Мітинг під Верховною Радою
Фото: Денис Казанский/Facebook

У п'ятницю, 8 вересня, всього через два (а точніше — півтора) дня була згорнута акція протесту власників автомобілів "на єврономерах" в центрі Києва. Все логічно: акція була заявлена як безстрокова, а значить закінчувати її можна в будь-який момент. Навіть через день.

Глобально власники так званих "євроблях" праві: висока вартість розмитнення (в рази вище, ніж у Білорусі, наприклад) і взаємопов'язана з нею висока ціна авто в українських салонах за великим рахунком нічим не обгрунтовані, крім бажання вітчизняних виробників і дилерів заробляти швидко і багато.

Однак у своїх методах боротьби з такою несправедливістю власники литовських та інших "єврономерів" також відійшли в сторону від законності.

Почнемо з того, що користуватися "євробляхами" в Україні можна було в кращому разі за "сірими" схемами. З оформленням авто на підставні литовські або польські фірми, з регулярними виїздами-в'їздами через митницю (чого, звичайно, ніхто не робив — за певну суму автомобіль "перетинав" кордон тільки на папері). В гіршому випадку їзда з "єврономерами" була просто незаконною — з розрахунком на неуважність, неосвіченість або підкупність поліції.

Новини за темою: Кейс "євробляхерів": Як держава карає своїх громадян за чесність

На все це люди йшли добровільно і свідомо. Бажаючи отримати вигоду для себе тут і зараз. Але не бажаючи організовано спочатку поміняти систему, законодавство, умови розмитнення (як робили весь цей час, наприклад, в ініціативі #ВільніЛюдиМаютьАвто). Їздили і сподівалися, що грім не вдарить. Грім вдарив у вигляді посилення переслідувань "євроблях".

"Євроавтомобілісти" відповіли акцією протесту, що паралізувала центр столиці. Знову визнаємо об'єктивно: протест у перший день здавався перспективним, незважаючи на значно меншу кількість учасників, ніж було заявлено організаторами.

Враховуючи незаконність або сумнівну законність схем з "єврономерами", акція в урядовому кварталі була по суті перевіркою влади на стійкість. Протестувальників багато, тема гостра і популярна... Але з іншої сторони є Закон, на сторожі якого влада й стоїть.

Новини за темою: З таким державницьким підходом скоро кожен другий буде на "євробляхах" або стане пішоходом

Піти на умови мітингу: фактично амністувати кілька десятків тисяч порушників — означає розписатися у відсутності принципів, стратегій і навіть хребта, стрижня. Так вже було з валютними кредитами (тоді безхребетність парламент показав двічі: прийнявши і відразу ж скасувавши своє рішення). Так вже було з "вкладниками" банку "Михайлівський". Які за ними ж підписаними документами були вкладниками не банку, а "Рогів і копит" при "Михайлівському". Але борги перед ними держава великодушно взяла на себе (тобто на наші шиї).

Хтось в соцмережах запропонував уявити на місці протестувальників "євроавтомобілістів" власників нелегальної зброї... І важко знайти більш яскраве і наочне порівняння: їх теж багато, зброя їм теж "потрібна", законодавство в цьому сенсі у нас теж неліберальне і недосконале...

Реальність перевірки влади на міцність підтверджує і підвищену увагу до акції протесту з боку центрального ТБ.

У Києві щодня проходять десятки акцій протесту. Але сюжетів на ТБ вони не удостоюються. В регіонах йде боротьба місцевих жителів з "облгазами". Але завдяки мовчанню центральних ТБ в кожній області вважають свою ситуацію унікальною для країни. Для "євроблях" час в ефірах знайшовся.

Якщо б влада стала в бойову стійку, її б теж чекала перевірка. Але вже інша — боротьба нервів і терпіння. Втім, таку ж перевірку тоді довелося б пройти і "автоактивістам".

Новини за темою: Мітинги власників "євроблях" з кулуарів Ради, комітетських кабінетів чи урядових вікон поки не мають загрозливого вигляду

В результаті ми вийшли на третій варіант: представники влади незрозуміло пообіцяли "у всьому розібратися". Володарі "єврономерів полегшено видихнули (день акції протесту в столиці — це величезна організаторська праця і гроші) — і поспішили згорнути акцію.

Втім, перевірки влади на стійкість і готовність захищати свої принципи продовжилися. Вже 10 вересня на західному кордоні вертикаль влади проходила випробування не блокуванням, а проривом. Випробування пройдено?

Євген Кохненко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.