Місцеве самоврядування: Як керують світовими столицями

Місцеве самоврядування: Як керують світовими столицями
З відкритих джерел

Ігор Ляшенко

журналіст, директор Центру проектних досліджень "Рівень життя"

Оригінал на сторінці Ігоря Ляшенка в Facebook

Президент хоче звільнити Віталія Кличка з посади голови Київської міської державної адміністрації. Кличко не хоче звільнятися, апелюючи до того, що він обраний мер, а його звільнення – загроза місцевому самоврядуванню. Мовляв, у всіх містах і країнах обраний мер керує містом.

А чи це так? Як управляються світові столиці?

Виявляється, що є чимало прикладів застосування особливих правил управління столицями держав. І Київ тут не самотній. Звичайно, зараз міське самоврядування все більше завойовує свої позиції, але ще не так давно столиці не мали повного самоврядування.

Новини за темою

Поглянемо на порівнянні з Києвом столичні міста. Париж отримав право обирати свого мера тільки в 1977 році. До цього він через Паризьку комуну більше ста років був покараний – позбавлений обраного мера.

Але навіть зараз зберігаються досить суттєві обмеження. Наприклад, муніципальна поліція підпорядковується державним поліцейським властям, а не власне мерові Парижа.

Лондон обирає мера з 2000 року. До цього місто управлялося кожним із численних районів окремо. Сантьяго (столиця Чилі) досі не є єдиним містом і не має єдиного органу влади, а складається з декількох десятків міст, що злилися в єдину агломерацію.

У столиці США Вашингтоні є свій мер і рада. Тим не менш, вища влада в місті належить Конгресу, який уповноважений скасовувати будь-які рішення міської влади. І це прописано не де-небудь, а в Конституції США.

Хоча треба сказати, що на практиці Конгрес у справи вашингтонського самоврядування не втручається. При тому, що Вашингтон далеко не є ідеалом міського господарства і управління.

Тобто на цих прикладах вже видно, що, по-перше, міське самоврядування в столицях ще недавно мало, а подекуди має досі, різні обмеження. І це зовсім не впливало негативно на розвиток міст, функціонування міських служб.

Звичайно, зараз в тренді надання більших прав самоврядуванню – в столицях обираються мери, ради, сформовано низові, районні рівні. Але, тим не менш, наявність певних обмежень теж є.

Новини за темою

Дуалізм керівної посади в Києві (одночасно і місцева, і державна), скажімо так, дещо дивно виглядає навіть на тлі світової різноманітності. У світовій практиці, як правило, щось одне. Є або призначений префект, або обраний мер.

Треба сказати ще і про те, що у світі поняття "місцеве самоврядування" в основному асоціюється не з обранням мера (голови), а з обранням Ради. Саме у Ради є основні важелі управління: вирішення питань з власністю та грошима (бюджет).

Все інше – похідні від цих понять. І хоч призначений, хоч обраний керівник виконавчої влади всього лише витрачають гроші згідно з прийнятими Радою статтями. До речі, у багатьох містах Ради самі обирають мера, який і стає керівником виконавчої влади.

Міські Ради теж бувають різні. Багато у нас говорять, що для Києва 120 депутатів багато. Але світовий досвід абсолютно різний. Є міські Ради з двох-трьох десятків депутатів (Москва, міста США), а є більше сотні – Париж, наш Київ.

Але практично скрізь є більш низькі рівні самоврядування, райони (за нашою термінологією) зі своїми Радами і навіть мерами.

Є ще досить поширена практика найму на роботу "міського керуючого". У Північній Америці так роблять – призначають сіті-менеджерів. Це не політики, а професіонали, фахівці з міського управління.

Вони займаються всією поточною діяльністю. А мер і Рада займаються стратегічними планами, бюджетом, власністю, церемоніалом (перерізають стрічки), зовнішніми зносинами.

Ігор Ляшенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>