banner banner banner

Мінфін порахував, скільки потрібно для життя в 2016 році

Головна проблема запропонованого урядом проекту бюджету в тому, що він розрахований на основі неіснуючої податкової бази

Мінфін порахував, скільки потрібно для життя в 2016 році
Міністр фінансів Наталія Яресько Униан

Павло Іванов

Журналіст

Головна проблема запропонованого урядом проекту бюджету в тому, що він розрахований на основі неіснуючої податкової бази

Уряд показав українцям бюджет. Якщо дивитися на цифри відсторонено, то в цілому все виглядає не так вже погано. У наступному році очікується зростання доходів бюджету до 598 млрд грн, витрат – до 674 млрд грн при дефіциті 84 млрд грн. Курс гривні закладений на рівні 24,1 грн за долар.

Для порівняння, у поточному році показники надходжень до бюджету визначено на рівні 502 млрд грн, видатків – 567 млрд грн. Тобто дефіцит становить 64 млрд грн.

Проблеми починають з'являтися, якщо задатися питанням, звідки ж надійдуть, та і надходять зараз, ці гроші. Крім того, для ознайомлення доступний лише текст закону про бюджет без традиційних доповнень, у яких розписано, на що саме планується направити конкретні суми.

Новини за темою

Якщо взяти за точку відліку бюджет поточного року, то стає очевидним, що всі показники наступного року зросли на розмір очікуваної в 2016 році інфляції і коливаються в районі 10-12%. За розрахунками уряду, зростання цін у наступному році сповільниться з поточних 40% до 12%, і в цьому воно збігається з прогнозами МВФ, хоча експерти часто схильні очікувати більшого рівня інфляції – у районі 14%.

На стільки ж планується збільшити і соціальні стандарти. Проектом передбачено, що прожитковий мінімум з 1 січня 2016 року складе 1330 грн і до кінця року поступово зросте до 1496 грн. Мінімальна зарплата зросте за рік з 1400 грн до 1550 грн.

Традиційно найбільш проблемним місцем залишається дефіцит Пенсійного фонду, який у 2016 році зросте з 30% до 50%, унаслідок чого дотації на виплату пенсій з бюджету плануються в 2016 році на рівні 165 млрд грн. Всього на соціальні стандарти піде близько третини зібраних державою доходів.

В цілому, можна зробити висновок, що про збільшення доходів громадян у 2016 році мови не йде, у кращому випадку ситуація залишиться на рівні поточного року без істотних погіршень. І це за умови, що всі запропоновані урядом показники будуть виконані.

Новини за темою

Не секрет, що саме високий рівень інфляції дозволяв уряду виконувати і навіть перевиконати показники бюджету поточного року, завдяки так званому "інфляційному прибутку". Якщо ж прогноз інфляції на наступний рік виявиться правильним, виникає питання, звідки уряд збирається брати гроші для наповнення бюджету?

Компенсувати можливу нестачу коштів можна було б за рахунок зростання ВВП, але він очікується, за словами Арсенія Яценюка, на рівні 2%, що навряд чи дозволить істотно поліпшити фінансові показники. Трохи більш оптимістичні прогнози НБУ, за словами глави Нацбанку Валерії Гонтаревої, ВВП України у 2016 році може зрости на 2,4%, що не змінює загальної картини. Простими словами - це означає, що податкова буде намагатися "більш ефективно" забезпечити доходи скарбниці і виконати показники збору податків з бізнесу.

Другою за значимістю статтею витрат у наступному році залишиться оборона. На ці цілі планується витратити близько 100 млрд грн, або майже 4,5% ВВП. Варто зазначити, що незважаючи на вражаючу для України цифру, зростання витрат на оборону в порівнянні з поточним роком відносно невелике – близько 10%, бо у 2015 році на ці цілі планували витратити 90 млрд грн. А якщо враховувати зниження курсу гривні та інфляцію 2015 року, то можна говорити і про реальне скорочення фінансування оборонного сектора.

Але головна проблема запропонованого урядом проекту бюджету в тому, що він розрахований на основі неіснуючої податкової бази. Проект Податкового кодексу, який став основою для урядових розрахунків, ще не розглянуто Верховною Радою, а перспективи його прийняття в нинішньому вигляді досить сумнівні.

Новини за темою

Поки Міністерство фінансів наполягає на безальтернативності своїх пропозицій як з бюджету, так і з Податкового кодексу, пояснюючи це тим, що обидва документи узгоджені і схвалені головним кредитором країни – Міжнародним валютним фондом, кредити якого і дозволяють Києву другий рік залишатися на плаву. Беручи до уваги цей факт, ігнорувати позицію МВФ стає неможливо.

У той же час, у Верховній Раді давно підготовлено альтернативний проект податкової реформи, який користується значною підтримкою серед депутатів і експертів. Головна його відмінність від урядового варіанту – значне зниження податкових ставок, у той час як проекту Мінфіну значну їх частину навпаки пропонує збільшити.

У розмовах з журналістами більшість депутатів схиляється до варіанту, що в результаті суперечок навколо податкової реформи може з'явитися третій варіант податкової реформи, що спричинить за собою необхідність повністю переглядати бюджет на 2016 рік. З огляду на те, що Верховна Рада почне пленарну роботу тільки з 8 грудня, на все про все залишиться близько трьох тижнів, що дає уряду всі підстави наполягати на своєму і все ж "пропхати" варіант податкової реформи у виконанні Мінфіну.

У будь-якому випадку, ніхто не обіцяє Україні, що буде легко. Те, що виконати показники бюджету при будь-якому фінальному варіанті податкової реформи буде проблематично, очевидно і зараз. Різниця лише в тому, що депутатський варіант може трохи погіршити ситуацію з поточними надходженнями, але поліпшити бізнес-клімат у країні і відповідно дати поштовх до економічного зростання в майбутньому. Але він же породжує додаткові ризики, оскільки відхилення від узгоджених з МВФ параметрів може призвести до чергових проблем з кредиторами та зменшення надходжень до бюджету у 2016 році. Тоді як варіант Мінфіну дає відповідь на питання, як прожити наступний рік, але не окреслює жодних перспектив у подальшому крім чергових позик у того ж МВФ.

Павло Іванов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>