Мінфін значно скоротив витрати держбюджету на наступний рік

Мінфін значно скоротив витрати держбюджету на наступний рік
З відкритих джерел

Данило Монін

Економіст

Оригінал на сторінці Данила Моніна в Facebook

У серпні ми ініціювали дискусію, що Україна з приходом нової влади потребує нових підходів у бюджетній політиці. Крім того, Офіс президента просив пошукати варіанти зниження витрат. У підсумку Український інститут майбутнього сформував пропозицій на 74 млрд гривень.

Звичайно, це були наші рекомендації, бо держава має ексклюзивне право вирішувати, на що витрачати бюджетні гроші. Наш підхід полягав у тому, щоб скоротити частину непрацюючих/погано працюючих програм, скоригувати в бік частину розрахункових статей, в яких ми знайшли резерви, інші індексувати відповідно до росту витрат.

З іншого боку, коли я бачу розмови деяких експертів, які говорять, що даний бюджет є в цілому калькою бюджетів попередніх років, то я думаю, що вони просто детально не вивчали його. Тому що моє детальне вивчення каже, що даний бюджет кардинально відрізняється за принципами свого формування і містить найістотніші зміни до видаткової частини.

А тепер по порядку:

1. Мінфін дійсно почув нас і зробив суттєву корекцію по більшості розрахункових статей бюджету. Так, ми по деяких статтях пропонували більш суттєві скорочення, але Мінфін як консервативна організація намагається залишити собі резерви і це в цілому нормально.

В той же час бачу, що на 2/3 корекція проведена. Я провів інспекцію наших пропозицій і нарахував скорочень/корекцій на 45+ млрд гривень.

Новини за темою

2. З іншого боку Мінфін використовував іншу стратегію скорочення витрат. Дуже багато програм практично не проіндексовані порівняно з бюджетом 2019 року або проіндексовані на 1-2%.

Очевидно, це ключова теза в словах Олексія Гончарука, що уряд збирається в 2020 році проводити ревізію кожної бюджетної програми і різати витрати.

Тому під це закладено вже такий підхід. Крім того, Мінфін видалив частину відкритих програм, самостійно, навіть з тих, які ми не пропонували.

3. Я бачу дуже серйозне переформатування бюджетних програм на рівні Міністерства освіти і Міністерства охорони здоров'я. Частина програм прибрані, частина об'єднані, в деяких програмах йде переформатування сум.

Що мені каже, що на рівні цих двох міністерств вже намагаються сформувати новий підхід до використання бюджетних коштів.

Крім цього, в медицині на повну потужність з 2020 року стартує Національна служба здоров'я, бюджет якої збільшено з 19 до 72 млрд і відповідно зменшена субвенція медична в місцеві бюджети. Фактично це запуск медичної реформи в повному обсязі. Подивимося на її результати.

4. Зроблено об'єднання Міністерства аграрної політики та Міністерства економіки в одне міністерство, Міністерства у справах ветеранів та тимчасово окупованих територій в одне міністерство, Міністерства енергетики та Міністерства екології в одне міністерство, Міністерства культури, молоді та спорту, Міністерства інформаційної політики в одне Міністерство культури, молоді і спорту.

Відповідно зведені і переформатовані бюджетні програми цих міністерств в єдине ціле. Частина програм у результаті такого об'єднання поки просто прибрані з бюджету 2020 року. Це в першу чергу стосується програм Міністерства сільського господарства.

5. Міністерство регіонального розвитку та будівництва перейменовано на Міністерство розвитку громад. Але в цілому поки програми залишилися практично одні і ті ж. Лише збільшено фонд регіонального розвитку за рахунок скорочення деяких спеціалізованих програм.

6. Виділено нове Міністерство цифрової трансформації поки з мінімальним бюджетом в 120 млн. Створено на основі державного агентства з питань електронного уряду, яке раніше було під секретаріатом Кабміну.

7. Субвенція допомоги дітям та інвалідам перенесена з Мінфіну в Мінсоцполітики. А виплати субсидій ЖКГ з 2020 року будуть повністю монетизовані. Таким чином, всю соціалку прибрали з Мінфіну в Міністерство соціальної політики. Більше того, я сподіваюся, що всі виплати будуть персоналізовані.

У мережі бачив багато обурень, що зменшили соціалку. Можу тільки відповісти, що ми Мінфіну пропонували ще більші скорочення, ніж він зробив. Субсидії ЖКГ при зниженні ціни на газ до 6 200 гривень з 8 500, очевидно, будуть менші. Та й доходи домогосподарств у 2019 зростуть у багатьох на 20%.

Субсидія за народженням, інвалідам... і так два роки не вибиралася. Тому дії Мінфіну - це навіть обережна робота.

8. Щодо РНБО. Величезне зростання витрат - це просто поки резервування сум для перерозподілу. Впевнений, у другому читанні сума в основному піде на оборону. Більш того, базовий бюджет має 5,3-5,4% ВВП на безпеку. Тобто більше 5% ВВП.

9. Моя лайка з Мінфіном про те, що витрачати 8% бюджету на науку за статтею "медичне обслуговування" - це повний треш, справила ефект. Бюджет за цією програмою скорочений у 5 разів і збільшений на наукові дослідження. Вважаю персональною перемогою.

10. В Україні точно пройде перепис і вибори в місцеві органи влади. Гроші на це вже виділені.

11. Всім президентським адміністраціям обрізали бюджет на 25-30%. Це чудово. Сподіваюся, там зменшиться кількість чиновників, хоча вважаю, що президентські адміністрації взагалі не потрібні і в рамках децентралізації повинні працювати тільки виборні місцеві органи.

Тому, підбиваючи підсумки, можу сказати, що прем'єр і Мінфін зробили найбільше в історії переформатування базового кошторису і домоглися скорочення витрат приблизно на рівні 1,7% ВВП (на 70-75 млрд) своїм способом.

Facebook Данила Моніна

Тому мій вердикт - це абсолютно новий бюджет, і Мінфін провів велику роботу, вважаю, в правильному напрямку.

Незважаючи на те, що Олексій Гончарук каже, що там ще не врахована програма уряду, у мене є сумніви, що бюджет радикально переглянуть. Тому що його вже отже радикально переглянули.

В той же час упевнений: Мінфін, застосовуючи методику жорсткого стримування витрат по величезній кількості бюджетних програм, отримає багато зауважень щодо розширення конкретних програм, і бюджет в частині програм буде розширено до другого читання.

Я передбачаю, що до другого читання в бюджеті з'явиться зростання 5% ВВП і корекція середнього курсу в бік його зміцнення.

Так що мій вердикт: Гончарук – молодець, двинув видаткову частину державних фінансів у правильному напрямку.

Данило Монін

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>