Історія біоетанолу в бензині - це історія не про захист екології та енергозбереження, це в основному про гроші

Група народних депутатів, серед яких і в. о. голови комітету з ПЕК Олександр Домбровський, зареєструвала в Верховній Раді проект закону, який зобов'язує операторів паливного ринку вже з 1 січня 2019 року продавати бензин і дизпаливо з певним вмістом біокомпонентів. За невиконання норми передбачено штрафи. Реалізація положень однозначно призведе до збільшення вартості бензину і дизпалива в Україні. Виграє від нововведень тільки "Укрспирт", який завантажить потужності своїх старих спиртзаводів. Заплатять за це споживачі

Історія біоетанолу в бензині - це історія не про захист екології та енергозбереження, це в основному про гроші
Фото з відкритих джерел

Сергій Куюн

Експерт з енергетичних питань

Група народних депутатів, серед яких і в. о. голови комітету з ПЕК Олександр Домбровський, зареєструвала в Верховній Раді проект закону, який зобов'язує операторів паливного ринку вже з 1 січня 2019 року продавати бензин і дизпаливо з певним вмістом біокомпонентів. За невиконання норми передбачено штрафи. Реалізація положень однозначно призведе до збільшення вартості бензину і дизпалива в Україні. Виграє від нововведень тільки "Укрспирт", який завантажить потужності своїх старих спиртзаводів. Заплатять за це споживачі

Зареєстрованим групою народних депутатів у Верховній Раді проектом закону №7348 передбачається, що з 1 січня 2019 р. сумарна місткість біокомпонентів для бензинів повинна складати 3,4 енергетичних відсотка, а з 1 липня 2020 р. – не менше 4,8%. Для дизельного палива частину біокомпонентів з 1 січня 2019 р. розраховано в розмірі 2,7% від загальних продажів. У разі недотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства щодо відсоткового співвідношення передбачається штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на кожен 1 гДж різниці в установленому обсязі обов'язкової частки біокомпонентів у річному балансі продажів.

Давайте змоделюємо ситуацію, уявімо, що закон ухвалено.

Особливістю України є залежність від імпорту палива і невелика 20%-а частина власного виробництва бензину. Імпортери завозять готовий бензин, який відповідає всім європейським нормам. Але закон вимагає додати до нього спирт. Якщо це зробити, параметри палива тут же "попливуть". Щоб цього не сталося, імпортер повинен привезти певний базовий бензин, який при змішуванні з українським біоетанолом дасть відповідність стандарту якості Євро-5. Не викликає сумнівів, що закордонний виробник за таке спецзамовлення попросить надбавку. Зрозуміло, не безкоштовно обійдеться і біоетанол.

Далі. Щоб отримати якісний спиртовмісний бензин, його потрібно правильно змішати. Для цього необхідно зробити на нафтобазах спеціальні установки. Це страшний сон автомобілістів, які тікають від будь-якої згадки про можливі маніпуляції з паливом.

Перед тим, як отриманий бензин паспортизувати, потрібно домогтися відповідності якості, а для цього нафтобази необхідно обладнати лабораторними комплексами.

Як бачимо, процес випуску бензину з біоетанолом не так простий, як здається функціонерам спиртової галузі. Чим більше я з ними спілкуюся, тим більше переконуюся, що в їхньому уявленні додавання біоетанолу може проводитися в будь-якому відрі з перемішуванням веслом.

Насправді це, по-перше, час, по-друге, гроші. Законодавець щедро хоче дати рік. Начебто чимало. Це якщо не знати, що Польщі для створення "спиртової" інфраструктури знадобилося понад 10 років.

Очевидно, що спиртовмісний бензин буде дорожчим за "звичайний". На скільки? Це багато в чому буде залежати і від монополіста в особі "Укрспирту", який опиняється в дуже "солодкій" позиції – ціни на біоетанол будуть виключно в його руках. Також зрозуміло, що все це буде включено до ціни на АЗС.

Новини за темою

Але і це ще не все "покращення". Мова про якість. Чого гріха таїти, навіть сьогодні нерідко є нарікання на якість бензину. При тому, як показує аналіз конкретних випадків, часто відхилення за якістю виникають унаслідок неправильного транспортування і зберігання. А тепер давайте уявимо, якщо є проблеми з елементарними технологічними нормами, що буде відбуватися, коли додасться виробництво? Нічого доброго, це якщо коротко.

Власне бензин з біоетанолом – дуже примхлива субстанція. Це паливо не призначене для тривалого зберігання. Надовго залишати машину з таким бензином у баці не рекомендується. Можу собі тільки уявити, скільки буде випадків, коли паливо почне елементарно розшаровуватися і вимагати термінової заміни.

Звернемо увагу, що бензин з етанолом є у продажу і сьогодні: спеціальний закон дає пільгу щодо акцизу на бензин з вмістом понад 30% спирту. Але особливих черг за цим продуктом немає, хоча він дешевший майже на 1 грн на літрі. Мережа WOG пару років тому була змушена згорнути цю програму продажів альтернативного палива (так воно називається за законом). Чому не "злетіло"? Тому що продукт досить специфічний, підходить не кожному автомобілю, зокрема старим машинам, яких в Україні більшість, взагалі протипоказаний. У соцмережах нескладно знайти відгуки про цей бензин.

Загалом, вся історія біоетанолу – це історія не про захист екології та енергозбереження. Це переважно про гроші. Гроші лобістів. Європейські експерти відкрито говорять, що в Європі цю тему свого часу продавили німецькі виробники обладнання для спиртової промисловості. На знамена було взято тезу про зниження залежності від нафти і захист довкілля. Тут пригадується одне дослідження, в якому стверджувалося, що для випуску тонни біоетанолу необхідно використання чотирьох тонн нафтового палива... Таке от енергозбереження та екологія...

Не стала винятком й Україна. До революції 2014 року обов'язкове додавання біоетанолу продавлювали міністр енергетики Юрій Бойко (який під цю програму почав будувати потужний спиртзавод у Рубіжному), а також його давні партнери Едуард Ставицький та міністр агрополітики Микола Присяжнюк. Це був план створити монополію з випуску біоетанолу і тим самим - орієнтацію на себе всього паливного ринку. Тільки опір учасників ринку нафтопродуктів зміг відвести цю загрозу.

Тема використання біоетанолу в бензині не нова. І сьогодні діє прийнятий у 2012 році закон, який зобов'язує обов'язково додавати біокомпоненти до бензину. Але чому цей закон не запрацював? Ці причини є на порядку денному і сьогодні.

А тепер найголовніше питання: чому всі повинні скинутися для того, щоб вдихнути життя в гору непотребу під назвою "Укрспирт"?

Розграбований і доведений до ручки держконцерн не може заробляти на ринку харчового спирту, тому вирішив відродитися за рахунок біоетанолу, який вирішив запровадити насильно? У Європі вже кілька років діє принцип: будь-яке альтернативне паливо повинно бути конкурентоспроможним. Воно повинно знайти свого споживача, без допомоги держави. У палива, яке потребує постійного "штучного дихання", немає майбутнього. Так сталося і з біоетанолом, якого ви вже не зустрінете в переліку пріоритетів розвитку європейської альтернативної енергетики. Перетворювати їжу на паливо, зерно на спирт, а не хліб – це була помилка, і тепер це очевидно.

А що ж робити "Укрспирту"? Йому потрібно працювати. Але не за чужий рахунок, а за свій. Біоетанол або етил-трет-бутиловий ефір (ЕТБЕ), який випускається з нього, з великим задоволенням будуть брати українські нафтопереробні заводи в Кременчуці та Шебелинці, які сьогодні імпортують дорогі октанопідвищувальні компоненти, зокрема метил-трет-бутиловий ефір (МТБЕ). Держава тут може допомогти тим, що, наприклад, заборонить використання МТБЕ як не дуже здорового компонента, який, до речі, заборонено у багатьох країнах, зокрема США. Хороший ЕТБЕ без проблем можна експортувати – відірвуть з руками!

Європа відходить від біоетанолу, все більше дивиться на електрику і біопаливо другого, третього поколінь, для виробництва яких не використовуються харчові культури і сільськогосподарські землі. Ми ж замість того, щоб налаштуватися на цю хвилю, хочемо займатися тим, що в Європі вже вважається вчорашнім днем.

Сергій Куюн

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>