Медреформа: держгарантії на одужання чи викачування грошей

Отже, 240 народних депутатів ухвалили медичну реформу по-українськи, проголосувавши за запропоновані Кабміном Володимира Гройсмана законопроекти №6327 і №6604. Правда, ще не зрозуміло, це державні гарантії на одужання чи просто надання платної медичної допомоги? Звичайно, ніхто не сперечався із тим, що в Україні система медичного обслуговування потребує кардинальної реформи. Однак спершу нам потрібна прозора система охорони здоров'я, щоб кожен пацієнт і лікар знали свої права

Медреформа: держгарантії на одужання чи викачування грошей
Ілюстративне фото З відкритих джерел

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

Отже, 240 народних депутатів ухвалили медичну реформу по-українськи, проголосувавши за запропоновані Кабміном Володимира Гройсмана законопроекти №6327 і №6604. Правда, ще не зрозуміло, це державні гарантії на одужання чи просто надання платної медичної допомоги? Звичайно, ніхто не сперечався із тим, що в Україні система медичного обслуговування потребує кардинальної реформи. Однак спершу нам потрібна прозора система охорони здоров'я, щоб кожен пацієнт і лікар знали свої права

Ухвалені закони про медичну реформу набудуть чинності після підписання президентом України П. Порошенком і через місяць після офіційної публікації, тобто вони запрацюють лише з 1 січня 2018 року. Ось з цієї дати і розпочнеться для українців частково платна медицина. Тепер "Державна програма медобслуговування", розроблена Міністерством охорони здоров'я на конкретний рік і узгоджена з Міністерством фінансів, буде визначати перелік та обсяг медичних послуг і лікарських засобів, оплату яких гарантує держава. Надалі її затверджуватиме Верховна Рада як складову держбюджету на рік. Також створюється нове відомство в системі фінансування медицини – це Національна служба здоров'я (НСЗ), яка повинна стати єдиним національним замовником медичних послуг.

Новини за темою

Безумовно, всі ми знаємо, що не тільки в Україні пацієнти співфінансують надання медичних послуг. Але якщо ми наші зарплати порівняємо з європейськими, то одразу всім стане погано. Також світова статистика підтверджує, що якщо держава виділяє на охорону здоров'я з розрахунку на одну людину в середньому 800 дол. і більше, то всі показники стану здоров'я населення цих країн є стабільними і задовольняють усім вимогам. Щойно витрати стають меншими – показники різко погіршуються. Навіть соромно про це писати, але в нас на сьогодні - це не більше 10 дол. І медреформа теж не дає поліпшень.

Новини за темою

Судіть самі, з 1 січня 2018 року ми повинні підписати з лікарем "первинки" договір на надання медичних послуг, і наша держава стане платити цьому лікарю зарплату. Скільки? У 2018 році за одного пацієнта лікар буде отримувати 370 грн на рік, а до 2019 року – 450 грн. А скільки відсотків від ВВП країни останніми роками йшло на охорону здоров'я в Україні? Одразу відповідаю, що порівняно з 2015 роком видатки в бюджеті України на медицину в 2016 році скоротилися на 1,4 млрд грн і склали 56,5 млрд грн (це лише 2,5% ВВП України), у 2017 році – 2,7% від ВВП України. Це більш ніж скромні фінансові кошти, особливо враховуючи той факт, що Всесвітня організація охорони здоров'я рекомендує державам спрямовувати на охорону здоров'я не менше 5% від ВВП. Тому в Європейському Союзі це в середньому 7%, у США – 14%!

Новини за темою

Ось за таких показників хіба ми зможемо використовувати європейський та американський досвід у сфері медичного обслуговування? Нарешті яка в нас буде модель у медицині – бюджетно-страхова? Але тоді як буде формуватися собівартість на медичні послуги? І яким буде на практиці, а не на папері побудований порядок фінансування, щоб гроші йшли за хворим? Зрозуміло, що ми тут не першопрохідці, більше того, як багато хто здогадуються, медичну реформу в Україні будемо проводити, спираючись на досвід Грузії, де чимало як позитивних, так і негативних прикладів.

Взяти хоча б такий приклад. У результаті переходу з великих медичних комплексів (200-300 ліжко-місць) на маленькі стаціонари (15-20 ліжко-місць) значна кількість медичних працівників втратила свою роботу. Правда, ті, хто залишилися працювати в системі охорони здоров'я, стали отримувати цілком гідну зарплату. Також слід визнати, що в тій самій Грузії медична реформа з початку її проведення негативно позначилася на малозабезпечених верствах населення, які не мали доступу до дорогих медичних послуг, а грошей з обов'язковою страховкою вистачало лише на "невідкладну допомогу".

Новини за темою

І все ж треба зазначити, що реформу охорони здоров'я в Грузії було проведено швидко і рішуче за такими напрямами:

- відмова від фінансування та субсидування інфраструктури (лікарень), запровадження системи державного фінансування пацієнтів, а не інститутів;
- приватизація;
- перехід на фінансування охорони здоров'я через страхування;
- перехід від великих державних лікарень до приватних лікарень, розташованих так, щоб 90% населення відводилося 30 хвилин їзди від лікарні.

Але коли ми в Україні говоримо про медичну допомогу, то часто намагаємося розділити лікарів і пацієнтів. Насправді це один і той самий табір. Адже для того, щоб одужати хворому, потрібна команда, до якої входять і лікар, і пацієнт. І від того, чи зуміють вони разом перемогти хворобу, залежить те, заради чого потрібно реформувати всю систему медичного обслуговування. Тому їм, по-перше, треба знати, як лікуватися, а, по-друге, мати для цього можливості, у тому числі, матеріальні. І ось тут на перший план виходить Програма державних гарантій. Гарантій чого? Одужання? Чи просто надання платної медичної допомоги? Що ж, так би мовити, поживемо – побачимо, доживемо - дізнаємося, виживемо – врахуємо.

Олександр Гончаров

Керівник сайту http://privatization.in.ua/,

Директор Інституту розвитку економіки України

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>