banner banner banner banner

"Кредитна голка" МВФ: Для влади – полегшення, народові – боргове ярмо

У світлі економічної ситуації, в якій наразі опинилася Україна, вимоги МВФ видаються вкрай невигідними. Ба більше! Черговий транш навряд чи поліпшить економіку країни

"Кредитна голка" МВФ: Для влади – полегшення, народові – боргове ярмо
Фото з відкритих джерел

У світлі економічної ситуації, в якій наразі опинилася Україна, вимоги МВФ видаються вкрай невигідними. Ба більше! Черговий транш навряд чи поліпшить економіку країни

Міжнародний валютний фонд висунув чотири вимоги Києву для отримання наступного траншу. Про це повідомив представник МВФ в Україні Йоста Люнгман. Зокрема, йдеться про ухвалення закону про приватизацію державних підприємств, створення антикорупційного суду і врегулювання питання щодо ціни на газ згідно з постановою Кабміну № 187. Щодо останнього, то на практиці це означає, що ціна на газ для населення повинна зрости на 17,6%.

Також серед озвучених вимог - ухвалення земельної реформи, тобто введення в Україні ринку землі. За словами Люнгмана, в МВФ не відмовилися від цієї реформи. "Ми вирішили її відкласти на 2018 рік для того, щоб дати час для її комплексної розробки та створення консенсусу в суспільстві", - заявив він.

Чи відповідають висунуті вимоги економічним інтересам України та послабленню соціальної напруги? Що ж, спробуємо дати відповідь на ці ключові питання.

Новини за темою

На сьогодні немає жодної нагальної потреби в тотальній приватизації державних підприємств, які ефективно працюють. Адже уряд повинен працювати над підвищенням якості управління цими підприємствами, а не прагнути продати їх за безцінь. А саме так і станеться, оскільки в умовах війни не можна буде провести успішної приватизації.

Крім того, варто оцінити, наскільки раціональним є підвищення ціни на газ для населення. Зараз він продається домогосподарствам по 6,8 тис. грн за тисячу кубів. Чергове підвищення автоматично призведе до зростання тарифів на послуги ЖКГ і стимулюватиме ріст цін на споживчі товари. Очевидно, що це призведе лише до зростання бідності та посилення, а не зниження, соціальної напруги.

Та й куди вже більше випробовувати запас міцності та терпіння українців?! За версією Bloomberg, в 2016 та 2017 роках Україна була однією з найбідніших країн Європи. Ба більше , в ООН повідомляють, що в нашій державі за межею бідності перебуває близько 60% населення. Навряд чи когось з МВФ чи з української влади цікавить така статистика. У них свої домовленості та своя "перспектива" розвитку. Натомість український народ є заручником ситуації, безправним виконавцем рішень тих, хто неефективно управляє країною.

Також давайте розглянемо ще одну, не менш дискусійну, "вимогу": введення ринку сільськогосподарської землі. На сьогодні (і зі мною погодиться низка експертів) ані суспільство, ані фермери, ані уряд не готові до цього, тому що введення вільного ринку сільськогосподарської землі призведе до обезземелення селян і формування монополізму в сільському господарстві.

Проте влада замість того, щоб брати бездумні зовнішні позики і садити економіку на "кредитну голку", має працювати над створенням умов для стабільного економічного зростання. І тут без ґрунтовного реформуванням судової та правоохоронної системи ніяк не обійтись. Глобальні трансформації в країні можливі лише тоді, коли діє закон, а не воля та інтереси обраних.

Тому на тлі внутрішнього хаосу (як політичного, так і економічного) вимоги МВФ є неприйнятними для України, вони є загрозою національним інтересам.

Погляньмо на факти: у звіті НБУ за жовтень йдеться, що протягом 2018-2021 рр. щорічні виплати з погашення та обслуговування державного і квазідержавного боргу в іноземній валюті перевищать 7 млрд дол., а саме по 7 млрд дол. з 2018-го по 2021-й щороку. Разом 28 млрд дол. за чотири роки.

При цьому МВФ обіцяє, згідно з чинною програмою кредитування, всього лише 5 млрд дол. траншу протягом декількох років, оскільки 12 млрд дол. (за ухваленою програмою, яка нараховує 17,5 млрд дол.) Україна вже отримала.

Новини за темою

Варто зауважити, що у 2017 році, за оцінками українських економістів, дефіцит державного бюджету може скласти 3,5% ВВП. Тому компенсувати його доводиться за рахунок міжнародних і внутрішніх позик. У результаті цього Україна все більше втягується в боргове рабство, і уряд змушений терміново шукати гроші для перекредитування.

Так, за словами міністра фінансів Данилюка, наступного, 2018 року, Київ планує взяти в борг ще 2 млрд дол. Ось у такий "зручний" для себе спосіб закриваються бюджетні діри. Звісно, це набагато простіше, аніж реалізовувати ефективну фінансову політику, боротись з корупцією та займатись законотворчим процесом, а не інтригами та спекуляціями.

Без сумніву, нові умови МВФ є невигідними для України. Чи існує альтернатива? Звісно. Вчимося на прикладі Польщі. Наш сусід і стратегічний партнер нещодавно відмовився від 9,2 млрд дол. кредиту від МВФ. Як заявив міністр фінансів Польщі Матеуш Моравецький, вони відмовились від кредитної лінії, бо на сьогодні економіка в "такому хорошому стані, що ми можемо це зробити". У січні-серпні профіцит держбюджету Польщі сягнув понад 4 млрд злотих (понад 1 млрд дол.). Економічне зростання за цей період склало 4%.

Ось вам і відповідь: потрібно всього-на-все добре працювати, розвивати свою державу, впроваджувати реформи, а не займатися ура-патріотизмом, який не має нічого спільного з державотворенням. І тоді Україні не доведеться бути вічним прохачем.

Поки що у нас все з точністю навпаки: влада не соромиться простягати руку і брати в борг, а українці та кілька їхніх наступних поколінь всі ці мільярди віддаватимуть. Чи побудуємо ми з таким підходом успішну Україну? Без коментарів.

Володимир Пилипенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>