Корупція по-новому: Що не так з ОТГ?

Корупція по-новому: Що не так з ОТГ?
Фото з відкритих джерел

Михайло Поживанов

голова Фонду муніципальних реформ "Магдебурзьке право"

Спочатку трохи цифр. Був нещодавно на Закарпатті, де створено 4 об'єднані територіальні громади. Далі процес не пішов – його блокує губернатор Москаль, якого за це називають "саботажником", і це ще найм'якіше з усіх визначень. Проте перш ніж його засуджувати, слід розібратися в ситуації. Зі слів заступника Москаля знаю, що в області виник дивний фінансовий перекіс: якщо, приміром, одна з тамтешніх райрад обслуговує 22 тисячі мешканців і має зарплатний фонд у 7 млн гривень, то ОТГ, котра охоплює 5 тисяч жителів, має фонд ЗП у 11 мільйонів. З цих 11 мільйонів апарат ОТГ сам собі нараховує, як то кажуть, дуже "некислі" оклади плюс надбавки за різні "вислуги", плюс 500% премії.

Новини за темою

Словом, хотіли як краще, а вийшло як завжди. Уряд ніяк не регулює зарплатну політику в ОТГ, бо воно й зрозуміло: децентралізація є децентралізація. Проте виходить, що керівництво ОТГ будує в окремо взятій громаді свій власний міні-"Нафтогаз" з його захмарними преміями. Покладатися за совість таких керівників не доводиться, а закону чи правил, які б визначали подібні моменти, просто нема. Втім, про закони пізніше. Спочатку – ще один приклад того, як в ОТГ розподіляють фінансові потоки. Це вже не мій інсайт, а журналістське розслідування.

Мова в ньому йде про Чернігівщину, де голови ОТГ мають доволі скромний офіційний дохід і доволі солідні інвестиції у нерухомість та приватний автопарк. Повідомляється про те, що один з голів ОТГ Чернігівської області реєструє дохід у 586 тисяч гривень, а також земельну ділянку та дві автівки, придбані у Швейцарії. Інший показує річний дохід у 360 тисяч гривень, а ще – кілька земельних ділянок, гараж, житловий будинок та квартиру у Києві. А ще, зазначають розслідувачі, серед 37 очільників об'єднаних територіальних громад знайшлись такі, що при невеликому доході мають чималі суми готівкою, і дуже часто в іноземній валюті.

Гадаю, детальний виклад цифр та імен тут буде зайвим. Я – не антикорупційна прокуратура, покликана займатися спеціальними розслідуваннями, я лише констатую певну тенденцію. І ця тенденція мені як громадянину дуже сильно не подобається. Посада голови ОТГ перетворюється на заповітну синекуру, на можливість керувати коштами й осипати самого себе грошовим дощем. Якщо це і є те, задля чого затівалася реформа самоуправління, то вона не варта й ламаного шеляга. При цьому зауважу, що бюджетні гроші йдуть не лише на утримання громад, вони також висмоктуються й районними радами, котрі існують паралельно з органами управління ОТГ, що саме по собі є повним нонсенсом.

Новини за темою

Так, це – окрема новела – існування поряд із новими виборними органами "старих" районних адміністрацій, які входять у клінч зі "свіжоствореними" громадами. Боротьба за повноваження вже зараз розгортається не на жарт, і законодавець жодним чином не подбав про те, аби нівелювати таку можливість. Вже не раз доводилося писати про те, що депутати вельми необдумано "відв'язали" децентралізацію від змін до Конституції. Тобто в ідеалі ці два процеси мали б іти паралельно, але на практиці створення ОТГ обігнало перекроювання основного закону.

У підсумку ж можливість об'єднання у територіальні громади не тільки сіл, а й селищ та міст не узгоджується з частиною першою статті 140 Конституції України, згідно з якою територіальною громадою може бути лише "добровільне об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл", котре повинно мати статус адміністративно-територіальної одиниці. Тож на сьогодні ОТГ є якщо не антиконституційним утворенням, то, принаймні, – просто НЕконституційним. Завдяки чому Україна впевнено рухається вбік не стільки децентралізації, скільки феодалізації. Коли той чи інший сюзерен отримує у тривале користування набір васалів разом із земельними ділянками та сільськогосподарським виробництвом.

Однак повернемося до децентралізації. Задля чого у кінцевому підсумку впроваджували цю реформу? А впроваджували її навіть не задля перерозподілу владних повноважень. І вже – певна річ – не задля збагачення окремих індивідів. Її затівали задля нової якості життя (або я нічого не розумію у реформах). Між тим якість життя (і, передусім, сільського), лишається вкрай незадовільною. За даними Рахункової палати, розрив у показниках бідності між містом і селом зростає за усіма критеріями. При цьому малі міста все більше тяжіють до сільських населених пунктів і віддаляються від показників великих міст.

Новини за темою

Та й це не все. Умови життя більш як чверті українців не відповідають навіть мінімальним стандартам харчування, споживання непродовольчих товарів та послуг, належним житловим умовам тощо. Для порівняння: рівень матеріальної депривації для 28 країн ЄС за підсумками 2017 року становив 16%, для України ж ця цифра відповідає 42% – про це також йдеться у звіті Рахункової палати. В Україні понад 50% селян позбавлені мінімальних побутових зручностей, 45,7% не мають доступу до закладів, де побутові послуги надають, 41,8% не зможуть скористатися екстреною медичною допомогою, 28,5% не мають поблизу жодного медичного закладу і 25% позбавлені регулярного транспортного сполучення.

Це, нагадаю, зовсім свіжі дані. Тобто отримані вже після того, як децентралізація була почата. Я розумію, що виправлення ситуації (наприклад, зі станом доріг та сільською логістикою) – це справа не одного року, ба навіть не одного десятиліття, проте дуже хотілося б побачити ґрунтовне дослідження на те, як подібні цифри варіюватимуть у кращий бік після початку активного функціонування ОТГ. Можливо, мені доведеться визнати свою неправоту і зазначити, що так, громади навіть у своєму теперішньому, неконституційному, форматі відіграють дуже позитивну роль у житті сіл та маленьких містечок. Але наразі я подібної тенденції не бачу.

А відтак дозволю собі підкреслити ще раз: значення має лише те, як змінюється (або не змінюється) рівень життя після впровадження ОТГ. Слугувати ж іще одним розсадником корупції вони не повинні – чого-чого, а цього "добра" у нас цілком вистачає й без об'єднаних територіальних громад. 

Михайло Поживанов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів