Концерт Стівена Вілсона в Києві: свято перфекціоніста

У Києві відіграв король прог-року, "найуспішніший музикант з тих, кого ви ніколи не чули", фронтмен групи Porcupine Tree геніальний Стівен Вілсон

Концерт Стівена Вілсона в Києві: свято перфекціоніста
Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Олександр Топілов

Журналіст, письменник, музикант

У Києві відіграв король прог-року, "найуспішніший музикант з тих, кого ви ніколи не чули", фронтмен групи Porcupine Tree геніальний Стівен Вілсон

Стівен Вілсон – унікальна постать в історії рок-музики. Його кар'єра триває вже понад 30 років, протягом яких він переграв у купі проектів, домігся міжнародного визнання із найвідомішою своєю групою Porcupine Tree ще в 90-х, співпрацював з масою музикантів топ-рівня (King Crimson, Jethro Tull, Andy Partridge, Yes, Marillion, Tears for Fears, Roxy Music), неодноразово номінувався на "Греммі" (пару разів із Porcupine Tree, пару разів з іншим своїм проектом Storm Corrosion, і одного разу за свої сольні роботи). Зараз він безперечно є одним з найвпливовіших музикантів і саунд-продюсерів сучасності. Йому вдалося неможливе – він знову повернув моду на прог-рок, і складні композиційні конструкції. Власне, у 2015 році його так і назвали – "Король прог-року". І при цьому його називають найуспішнішим з музикантів, про яких ви ніколи не чули.

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Справді, музичні орієнтири Вілсона зовсім не стикаються з мейнстрімом. Йому вдається працювати в своє задоволення, займаючись лише тим, що йому цікаво у даний момент. І попри те, що його роботи асоціюються з прог-роком, Вілсон легко може видати альбом у будь-якому жанрі: психоделія, електроніка, метал, ембієнт, та все, що завгодно. Остання студійна робота Вілсона To The Bone, наприклад, позиціонується як поп-продукт і відверте загравання з тим самим мейнстрімом, якого Стівен успішно уникав протягом всієї своєї кар'єри. І знаєте, що? І знову у нього все вийшло. Альбом хітанув, половина пісень з нього вийшли синглами, критика була дуже позитивною, платівку називали шедевром, описуючи її як "прог-поп" і порівнюючи з роботами Пітера Гебріела і Тодда Рандгрена.

To The Bone вийшов у серпні 2017 року, а у січні 2018 Вілсон вирушив у великий світовий тур, який, як показав час, тривав понад рік. Влітку 2018 вийшов офіційний лайв з цього туру Home Invasion: In Concert at the Royal Albert Hall, а заявки на додаткові концерти все надходили і надходили в офіс Вілсона. Сам Стівен заявляв, що він не очікував такого інтересу з боку промоутерів, і, звичайно, він із задоволенням вносив додаткові шоу в свій концертний графік.

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Власне, концерт у Києві 2 березня 2019 року – це було останнє шоу в цьому амбітному турі. Вілсон з'явився на сцені (як завжди босоніж) рівно о 20:00 і в дуже свійській і теплій манері повідомив:

— Це моє 145 і заключне шоу туру To The Bone, з яким я відвідав 33 країни. Ми вперше граємо в Україні, і мені дуже цікаво, яка публіка у вашій країні слухає мої пісні! Так що давайте почнемо end of tour party!

Взагалі Вілсон дуже багато спілкувався з публікою, хронометраж його багатослівних монологів часом досягав 5 хвилин, але при цьому вони були максимально відкритими, людяними і наскрізь пронизані фірмовою англійською іронією та сарказмом: "Тим, кому менше ніж 25 років, хочу сказати, що ця штука називається "гітара", дуже популярний інструмент кінця 20 століття. Не те, що зараз". Звісно ж, Вілсон неодноразово пройшовся по власному амплуа автора депресивних пісень: "А зараз буде фантастично депресивна пісня! Я знаю, ви ж за цим сюди прийшли! Я англієць, я знаю все про депресії: Нік Дрейк, Ян Кертіс, ну, ви розумієте, про що я. Любите депресію? Впевнений, любите! Скандинавія, Англія, Україна!". Цікаво, на концертах десь в Іспанії чи Італії він теж загравав із "знаменитою" південною середземноморською тугою?

Загалом, Вілсон справив враження гранично приємного, душевного мужика. І це, звичайно, додатковий плюс до його особистості, оскільки народ прийшов все ж на Вілсона-музиканта. А з музичної точки зору концерт був трохи кращим, ніж ідеальний. Сет-лист насправді не сильно відрізнявся від концертного релізу Home Invasion, який багатьма любителями Вілсона вже був вивчений напам'ять: більшість матеріалу було з To The Bone, пройшовся по класиці Porcupine Tree, зіграв однойменну композицію з іншого свого проекту Blackfield, пару-трійку треків з попередньої студійної роботи Hand. Cannot. Erase. (2015) і завершив концерт абсолютно магнетичною The Raven That Refused to Sing – заключна пісня на всіх його шоу з 2013 року, гранично емоційна і неймовірно сильна, вражаюча кода. Шоу було розбите на 2 сети (плюс само собою зрозумілий біс), і кожна частина була ідеально вибудувана з точки зору музичного концепту та драматургії: від хітових пісень майже fm-формату до кульмінаційного складного квазікрімзонівського прог-матеріалу таких треків, як Ancestral і Vermillioncore.

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Рівень майстерності музикантів зашкалював всі можливі рамки. Останній концерт туру, група зіграна максимально, і на сцені відбувалося в цьому сенсі щось зовсім неймовірне. Втім, незрозуміло, наскільки взагалі музикантів такого класу можна оцінювати за подібними критеріями. Взагалі Вілсон надзвичайно пишається своєю групою і в інтерв'ю неодмінно згадує про те, що він працює з музикантами найвищого класу. І тут крити нічим: незважаючи на те, що Вілсон входить до списків найкращих гітаристів прогу, на сцені він як музикант займає дуже скромне положення, допомагаючи лише в парі-трійці пісень. Всі гітарні вишуканості та точні, ювелірні соло віддані Алексу Хатчінгсу – сесійному гітаристові, який увійшов до групи Вілсона тільки в цьому турі (як і барабанщик). А ось клавішника Адама Хольцмана меломанам можна не представляти – працював з великим Майлзом Девісом у період Tutu і Siesta, з Мішелем Петруччані, Гровером Вашингтоном і навіть з групою Rush (вже, до речі, після того, як увійшов до складу групи Вілсона на постійній основі з 2012 року). Кожне соло Хольцмана – це просто маленький шедевр, закінчене оповідання, створене за всіма правилами твору малої форми. Ну і басист Нік Беггс теж культова фігура і музикант з ім'ям, починаючи з його проекту ранніх 80-х Kajagoogoo. Було повне відчуття, що саме він є якимось умовним музичним керівником групи – все основне звукове м'ясо генерував і регулював саме він.

До речі, про звук. Спочатку (буквально перший-другий трек), звук якось плавав, нюансування було злегка розмазаним, не вистачало точності. Але в якийсь момент (дуже швидко насправді) все вирівнялося, і на загал у середині залу звук був дуже близький до ідеального: був неймовірно щільний саунд, але з ідеальним фразуванням і відмінно збалансований – кожен інструмент було відмінно чутно, кожен був на своєму місці, не було жодної втопленої ноти. Відмінна робота. Просто свято для будь-якого аудіоперфекціоніста.

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Втім, концерт Вілсона – це свято для будь-якого перфекціоніста, не тільки "аудіо". Відмінна робота була і зі сценічним відеооформленням. На екрані позаду гралися з відео, попереду на прозорій завісі створювали 3D-проекції вокалістки Нінет Тайєб, яка до розширеного тур не поїхала, але з образом якої був побудований цілий масив відеоефектів. Плюс, зрозуміло, стандартне вражаюче світло потужного рок-концерту. В кінці шоу Вілсон представив публіці музикантів своєї групи, а після цього і всіх інших працівників його туру, які й створюють фантастичний рівень у його шоу. І цей перелік був дійсно довгим.

Взагалі Вілсон – один з небагатьох музикантів, кому вдалося не скотитися у вульгарність або пафос, хто не залишився у своєму часі, а навпаки – ось вже 30 років продукує музичний контекст, працюючи як зі старими смислами, так і з новим саундом. Він весь час розвивається, його вплив з кожним новим проектом або альбомом все збільшується. Так, To The Bone загравав з мейнстрімом (і, до речі, досить успішно – альбом влетів на перші місця хіт-парадів багатьох країн), але при цьому Вілсон вже заявив, що наступний альбом буде зовсім інакшим, що він не збирається експлуатувати поп-формат і далі, що, мовляв, час рухатися далі. Невідомо, що це буде за альбом і як він звучатиме, але абсолютно точно – це буде музичний продукт найвищого класу. Як і все, що робить Вілсон. І київський концерт – найкраще тому підтвердження.

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

Концерт Стівена Вілсона в Києві Зоя Шу

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>