banner banner banner

Катастрофа українського літака в Ірані: Як має відбуватися розслідування за міжнародним правом

Катастрофа українського літака в Ірані: Як має відбуватися розслідування за міжнародним правом
З відкритих джерел

Андрій Гук

Експерт у авіаційному праві



1. Іран є членом ІКАО, і, відповідно до додатку 13 до Чиказької конвенції, як країна, на території якої сталася катастрофа, зобов’язаний організувати розслідування авіаційного інциденту.

2. Орган розслідування – Організація цивільної авіації Ісламської республіки Іран.

3. Розслідування проводиться комісією, утвореною Організацією цивільної авіації Ісламської республіки Іран, до складу якої повинні увійти представники виробника літака (Boeing), експлуатанта (МАУ), країни експлуатанта (представники Державіаслужби України, Національного бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами) та інші необхідні експерти та учасники.

4. Розслідування авіаційної події в Ірані відбуватиметься за стандартними процедурами ІКАО і повинно бути незалежним. Вкрай малоймовірними є маніпуляції. Незабезпечення незалежного та належного розслідування було би серйозним порушенням з боку Ісламської республіки Іран, яке може мати негативні наслідки для міжнародного повітряного сполучення цієї держави.

На світлині – результати останнього аудиту ІКАО Ірану у 2018 році. Рівень відповідності розслідування інцидентів – вище середнього у світі та становить 84,44%. Це вище, ніж показник України.

Facebook Андрія Гука

  1. Українське Національне бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами уже повідомило про створення комісії для участі в розслідуванні. На сайті іранської організації поки немає інформації. Відомо, що до Ірану буде відряджено групу для допомоги в пошуковій операції. У складі групи — фахівці для розслідування причин катастрофи, зокрема 5 осіб Національного бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами, двоє представників Державіаслужби і троє представників авіакомпанії МАУ.

    6. Як правило, у перші місяці роботи комісії з розслідування публікується попередній звіт, якого варто дочекатися й утриматися від будь-яких домислів.

    7. Метою розслідування авіаційних подій та інцидентів, відповідно до додатку 13 до Чиказької конвенції, є не встановлення винних, а встановлення причини катастрофи та вироблення рекомендацій для уникнення таких інцидентів у майбутньому. Кримінальні розслідування можуть проводитися як в Ірані, так і в Україні та матимуть на меті пошук винних та наявності чи відсутності складу кримінального правопорушення.

    8. У випадку авіаційної події, що спричинила загибель пасажирів, перевізник, якщо це передбачено національним законодавством, негайно проводить попередні виплати фізичній особі чи особам, які мають право вимагати компенсацію, для задоволення невідкладних економічних потреб таких осіб. Такі попередні виплати не означають визнання відповідальності; їх може бути зараховано до наступних виплат перевізником компенсації за заподіяну шкоду (стаття 28 Конвенції про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень 1999 року – Монреальська конвенція).

Новини за темою

Відповідно до п. 3 глави 4 розділу XXVI Авіаційних правил України "Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу" (наказ Державної авіаційної служби України від 26 листопада 2018 року № 1239), авіаперевізник повинен негайно, але не далі як протягом 15 днів після ідентифікації фізичної особи, яка має право на отримання компенсації, здійснити авансовий платіж, який не має бути менше ніж 16 тис. СПЗ (за винятком легких тілесних ушкоджень). Наразі це 525 760 грн. Як правило, такі виплати покриваються страховою.

9. До з’ясування причин катастрофи як перевізник, так і Державіаслужба України чи інші країни можуть встановити для своїх авіакомпаній обмеження щодо польотів до Ірану. FAA США ще в червні 2019 року обмежило свої авіакомпанії у польотах над іранським повітряним простором та простором Перської затоки нижче 8 км через збиття американського дрону. Нині повідомляють, що вночі FAA заборонило польоти своїм авіаперевізникам у цьому повітряному просторі з огляду на можливі "помилки в розрахунках та ідентифікації".

  1. Технічна несправність, якщо була, могла виникнути і в повітрі. До результатів розслідування будь-які припущення щодо цього чи щодо будь-якої вини авіакомпанії є непрофесійними і неправильними. Те саме стосується наявності чи відсутності підстав для обмеження рейсів до Ірану. У складі екіпажу був пілот-інструктор та інші досвідчені пілоти. Літак пройшов перевірку 6 січня.

    11. Чорні скриньки необов'язково має бути передано виробникові. Їх можуть досліджувати інші фахівці. У заяві Ірану, що скриньки не буде передано до США, немає нічого надзвичайного. І таке рішення є навіть правильним.

Андрій Гук

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>