Канни-2018: Підсумки, головні події і перемога "Донбасу"

Жодних селфи і допрем'єрних показів – чим запам'ятався 71-й Каннський кінофестиваль

Канни-2018: Підсумки, головні події і перемога "Донбасу"
Кейт Бланшетт на Каннському кінофестивалі у 2018 році Фото з відкритих джерел

Блог про Кіно

Редакційний блог

Жодних селфи і допрем'єрних показів – чим запам'ятався 71-й Каннський кінофестиваль

У суботу, 19 травня, завершився 71-й Каннський міжнародний кінофестиваль – майже двотижнева подорож у світ високого кіномистецтва, яка традиційно відбулася у французькому прибережному ідилічному містечку. Почавши свою історію в далекому 1946 році, сьогодні він входить до числа найстаріших і, крім того, найбільш престижних фестивалів, ставши своєрідною Меккою для синефілів всього світу.

У цьому році захід минув у притаманній йому піднесеній атмосфері й обійшовся без ексцесів. Втім, кілька речей, що мали скандальний потенціал, сталися ще напередодні. Наприклад, було введено офіційну заборону на селфі на червоній доріжці. Директор фестивалю Тьєррі Фремо висловився з цього приводу досить жорстко. За його словами, подібна поведінка створює "недоречний бардак", викликаючи занадто багато затримок, та й загалом знищує величність церемонії.

Стінг на Каннському кінофестивалі-2018 Фото з відкритих джерел

Крім того, організатори вирішили відмовитися від традиційної практики проведення попередніх показів для ЗМІ, натомість запропонувавши журналістам і критикам знайомитися з новинками вже під час прем'єр або одночасно з ними. Таким чином, Канни створили певний бар'єр між собою і пресою, а все заради того, щоб жодні негативні відгуки не потрапляли в ефір завчасно.

Також фестиваль зважився посилити правила відбору у свій основний конкурс. У немилість потрапили оригінальні проекти онлайн-кінотеатрів і стримінгових сервісів, зокрема, телегіганта Netflix. Таке рішення мотивувалося тим, що компанії створюють "гібридний" продукт, що перебуває десь між телефільмами і справжнім кіно (навіть за умови участі у його створенні визнаних майстрів).

Насправді причиною такого рішення стало невдоволення кінодистриб'юторів, що втрачають прибуток. Вся справа в тому, що онлайн-платформи поминають традиційний прокат, відкриваючи доступ до новинок відразу після прем'єр і одночасно для всіх країн. Тоді як у Франції, наприклад, є тривале трирічне вікно між релізом в кінотеатрах і на стрім-сервісах. Останньою краплею став минулорічний випадок, коли два фільми Netflix, "Окча" і "Історії сім'ї Майровіц", взяли участь в основному конкурсі фестивалю, але так і не дісталися широких екранів.

Підсумком протистояння стало повне відкликання телегігантом своїх проектів, кілька з яких (наприклад, "Інша сторона вітру" Орсона Веллса і "Рим" Альфонсо Куарона) мали в цьому році шанси на завоювання призів. "Просто американці дивляться кіно вдома, а ми, європейці, віддаємо перевагу кінотеатрам", – прокоментував подію Фремо, зазначивши, що проблема саме в різниці культури перегляду.

Каннський кінофестиваль-2018 Фото з відкритих джерел

Не обійшли Канни увагою і актуальну сьогодні тему боротьби з сексуальним насильством. Наприклад, перед церемонією нагородження на сцену вийшла актриса Азія Ардженто і нагадала про колишнього кінопродюсера Гарві Вайнштейна, який зґвалтував її саме на цьому фестивалі: "Канни були його мисливським майданчиком. Але ноги Гарві Вайнштейна тут більше не буде". Під час фестивалю працювала гаряча лінія, на яку могли зателефонувати всі, хто зіткнувся з домаганнями. Крім того, на заході прозвучали слова підтримки на адресу українського режисера Олега Сенцова, засудженого в Росії до 20 років колонії через сфальсифіковане звинувачення в тероризмі.

В іншому 71-й Каннський фестиваль пройшов у мирній обстановці. Журі очолила прекрасна Кейт Бланшетт, а секцію "Особливий погляд" – Бенісіо Дель Торо. Компанію їм склали режисери Дені Вільньов, Робер Гедигян, Ава Дюверней і Андрій Звягінцев, співачка Хаджа Нін, а також актори Чанг Чен, Леа Сейду і Крістен Стюарт.

Кейт Бланшетт і переможець Канн-2018 Хірокадзу Корееда Фото з відкритих джерел

Конкурсна програма в цьому році великих сюрпризів не піднесла, але запропонувала багато цікавого. А в рамках позаконкурсних показів відбулася світова прем'єра спін-оффу "Зоряних війн" – фільму "Хан Соло: Зоряні Війни. Історії", присвяченого молодим рокам легендарного космічного контрабандиста. Крім нього в позаконкурсну програму потрапили останні роботи Террі Гілліама "Людина, яка вбила Дон Кіхота" і Ларса фон Трієра "Будинок, який побудував Джек".

Демонстрація останньої картини, до речі, супроводжувалася масовим виходом глядачів із залу. Однак неоднозначна реакція на режисера і його творчість – справа цілком звична. Через своє публічне вираження співчуття Гітлеру, хоч і жартівливого, останні кілька років фон Трієр був для фестивалю персоною нон ґрата, повернувшись на нього лише зараз. Цього разу творець виявився аналогічно експресивним у висловлюваннях, хоча якихось негласних рамок вже не переступав. "Дуже важливо, щоб тебе не любили всі, в іншому випадку це провал. Я, правда, не впевнений, що глядачі як слід зненавиділи мій фільм", – зазначив він і додав, що якби зважився коли-небудь когось вбити, то його жертвою точно би став журналіст. Втім, преса теж виявилася не надто прихильною, запідозривши, що у своїй новій роботі постановник руками героя картини (серійного вбивці) здійснив справжню розправу над каченям.

Переможці Каннського кінофестивалю-2018 Фото з відкритих джерел

Україну в Каннах цього року представили одразу дві роботи, і обидві удостоїлися нагород. Головною прем'єрою стала сатирична військова трагікомедія Сергія Лозниці "Донбас", створена за підтримки Держкіно. Фільм, по суті, відобразив інший бік війни на сході. У центрі його уваги опинилися звичайні люди, які зіткнулися з необхідністю пристосовуватися до нової реальності. Реальності, в якій не залишилося майже ніяких основоположних орієнтирів, а звичні речі отримали нові значення.

Картина була показана в рамках другого за важливістю конкурсу – "Особливого погляду" – і отримала приз за найкращу режисуру. "У мене була фантастична група, і я дуже вдячний кожному її учаснику. Ідея цього фільму прийшла до мене ще в 2014 році, коли почалася війна. Я був глибоко шокований тим, що бачив на Донбасі, й вирішив зняти про це художній фільм", – поділився постановник під час прем'єри.

Прем'єра в Каннах фільму Сергія Лозниці "Донбас" Фото з відкритих джерел

Ще одним фільмом, який представив нашу країну на Каннському кінофестивалі, став трилер "Жінка на війні". Він був знятий ісландським режисером Бенедиктом Ерлінгссоном і став копродукцією відразу трьох країн – Франції, Ісландії і, відповідно, України. Прем'єра відбулася в рамках однієї з найбільш старих програм "Тиждень критики". За підсумками "Жінка на війні" отримала приз за найкращу музику – SACD (Authors' Society), котра присуджується письменниками та композиторами.

Фільм розповідає про незалежну жінку Халлі, яка працює диригентом хору і веде таємну, але дуже активну діяльність, спрямовану на захист екології. Під час планування однієї з найбільш небезпечних акцій вона дізнається, що її заяву на усиновлення дитини було схвалено. І тепер, напередодні здійснення найзаповітнішої мрії про материнство, жінка наважується зробити фінальний ривок у своїй боротьбі за довкілля.

Крім того, на кіноринку фестивалю Marché du Film працював український павільйон, в рамках якого було організовано бізнес-ланчі та коктейльні прийоми для міжнародних партнерів. "Національний павільйон на Каннському кіноринку – це культурна дипломатія в дії, тому ми раді традиційно долучитися до його організації… Нашою кіноіндустрією все частіше цікавляться іноземні професіонали, а павільйон у Каннах є найкращим майданчиком для зустрічі представників кіногалузі по всьому світу", – зазначив голова Держкіно Філіп Іллєнко.

Каннський кінофестиваль-2018 Фото з відкритих джерел

У цілому ж фестиваль продемонстрував ще більший відрив від великих студій і американського високобюджетного кіно, натомість запропонувавши глядачеві патріотично-обов'язкові французькі стрічки, багато Азії і, звичайно ж, Європи. Загалом в основній конкурсній програмі Канн цього року брав участь 21 фільм, а в "Особливому погляді" – 18.

Серед найбільш помітних робіт – екранізація Харукі Муракамі, драматичний трилер "Палаючий", знятий корейським режисером Лі Чхан-доном. Фільм отримав найкращі відгуки критиків і приз ФІПРЕССІ. Крім нього увагу привернув російський чорно-білий фільм про Віктора Цоя "Літо" Кирила Серебреннікова (приз за найкращий саундтрек). Сам же режисер не зміг відвідати захід, оскільки ще з серпня перебуває під домашнім арештом через звинувачення в розкраданні держкоштів.

Головний приз, "Золота пальмова гілка", дістався японцеві Хірокадзу Корееда за драму "Магазинні злодюжки". Його історія будується довкола бідної сім'ї робітника, яка підібрала на вулиці загублену дитину. Гран-прі фестивалю отримав американець Спайк Лі за драматичний трилер "Чорний клановець", в основу якого лягла реальна історія, що порушує питання расизму в США. А третю за важливістю нагороду, приз журі, отримала ліванка Надін Лабакі. У центрі уваги її драми "Капернаум" опинився маленький хлопчик, який вирішив повстати проти наявної системи і подати в суд на власних батьків.

Крім того, особливого призу фестивалю удостоївся Жан-Люк Годар за експериментальну картину "Образ і мова", а найкращим режисером був визнаний Павло Павликівський за драму "Холодна війна".  

Тетяна Ахапкіна

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>