banner banner banner banner

Іранці збили літак МАУ умисно, а версія про людський фактор є прикриттям

Іранці збили літак МАУ умисно, а версія про людський фактор є прикриттям
Facebook Володимир Зеленський

Дмитро Снєгірьов

Громадський діяч

У ніч проти 8 січня після вильоту з аеропорту Тегерану зазнав катастрофи літак Boeing 737-800 NG української авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України", що прямував до Києва. На борту перебувало 176 пасажирів із семи країн світу. Усі вони загинули. 11 січня Генеральний штаб Збройних сил Ірану визнав, що український літак був збитий ракетою "земля-повітря". Лайнер нібито помилково було прийнято за ворожий об’єкт після його різкого повороту убік військового центру "Корпусу вартових Ісламської революції".

Але я переконаний, літак в Ірані не могло бути збито через помилку оператора чи збій у системі наведення зенітно-ракетного комплексу "Тор-М1".

Новини за темою

Показово, що відповідальність за збиття українського лайнеру взяв на себе не офіційний Тегеран, а військово-політичне формування "Корпус вартових Ісламської революції" (КВІР), яке, по суті, є "державою в державі". Це залишає офіційному Ірану поле для дипломатичного маневру, переклавши відповідальність на КВІР, одночасно просуваючи версію про наявність внутрішніх суперечок між світською та теократичною (духовною) владою країни. Фактично сам факт збиття українського літака буде використано світською владою для послаблення впливу КВІР усередині країни, зокрема на фінансово-економічний сектор.

Є багато запитань щодо офіційної версії КВІР про те, що літак МАУ було збито через людський фактор і що це сталося ненавмисно.

По-перше, заява про те, що оператор ЗРК "Тор -М1" переплутав цивільний літак з крилатою ракетою чи американським винищувачем, свідчить про низьку кваліфікацію командувача КВІР або умисну дезінформацію світової спільноти. Справа в тому, що крилаті ракети "Томагавк", які використовували в численних військових конфліктах після їх прийняття на озброєння (станом на серпень 2017 року було використано понад 2300 ракет для виконання бойових завдань), летять на максимально низькій висоті (5 м над поверхнею моря) завдяки розвиненій системі позиціювання (GPS), контролю (DSMACN, TOA), тривимірній системі корекції траєкторії відповідно до рельєфу місцевості (TERCOM), тоді як літак на момент ураження набрав висоту 2400 м.

По-друге, характер польоту крилатої ракети істотно відрізняється від характеру польоту літака. Крилата ракета летить, огинаючи рельєф місцевості. Це забезпечує високу скритність ракети і складність її знищення засобами ППО. Водночас цивільний літак має чітку траєкторію польоту – т. зв. повітряний коридор. До того ж швидкість літака на момент ураження, за оцінками спеціалістів, становила приблизно 220 км/год. Тобто оператор ЗРК чітко усвідомлював, на який борт націлено систему і куди буде випущено ракету.

Варто звернути увагу на технічні характеристики українського літака та крилатої ракети. Довжина літака Boeing 737 – 39,5 м, розмах крил – 34,3 м, тоді як крилата ракета має довжину 6,25 м і діаметр 0,53 м. За оцінками спеціалістів, сплутати літак з "Томагавком" неможливо.

Третій фактор, що спростовує версію про випадкове збиття авіалайнера, пов’язаний із технічними характеристиками зенітно-ракетного комплексу "Тор-М1". Нагадаю, що це зброя близького радіусу дії, максимальна дальність ураження якої становить 12 км, тому оператор ЗРК чудово усвідомлював, яку ціль він захопив, супроводжував і по якій працював.

Крім того, ЗРК "Тор-М1" має дві радіолокаційні станції: оглядовий локатор і радіолокатор наведення. Оглядовий локатор дає повну картину того, що відбувається в повітряному просторі, за 3 сек, оцінюючи ступінь небезпеки об’єкту, його швидкість і висоту, а далі усе це виводиться на монітор оператора, і він чітко усвідомлює, яка перед ним ціль. Радіолокаційна система "Тор" – з дуже високою роздільною здатністю. Він фактично не міг переплутати Boeing 737 з БПЛА. До того ж, за інформацією російських військових експертів, ЗРК "Тор-М1" провів декілька десятків успішних військових стрільб у Хмеймімі, Сирія саме по БПЛА. Варто зазначити, що зі стовідсотковою результативністю.

Нагадаю, що український Boeing перебував у повітрі декілька хвилин, тож заяви про те, що оператор мав 10 сек для ухвалення рішення, не відповідають дійсності.

Новини за темою

Також не вірю у версію військовиків КВІР про те, що "Тор-М1" зафіксував американський безпілотник (БПЛА), але тут на шляху виник цивільний літак, і ракети переключилися на іншу, більшу за розміром ціль. Зазначу, що ЗРК "Тор-М1" може працювати одночасно по двох цілях – по дві ракети на кожну. Тобто навіть якщо припустити теоретично, що в цьому районі одночасно були безпілотник і літак МАУ, ЗРК вразив би обидва об’єкти.

Інформацію, яку вкидали російські ЗМІ і яку підхопили українські ЗМІ, зокрема озвучував експерт Інституту майбутнього Ігор Тишкевич, про те, що літак було збито американським безпілотником MQ-1 Predator, не відповідає дійсності. По-перше, за оцінками спеціалістів, Predator RQ-1 – розвідувальний БПЛА, може діяти на відстані майже 750 км. Але ударний Predator МQ-1 значно важчий, і відстань від оператора у нього менша майже на третину. Аеропорт Тегерана розташовано в самому центрі країни. Найближча точка до кордону з Іраком (звідки американці теоретично могли би запустити БПЛА) розташована на відстані понад 520 км. До Перської затоки ще далі – понад 730 км. Для безпілотників класу Predator МQ-1такі відстані є понадграничними, й американці в таких випадках застосували б інше озброєння для виконання подібних завдань. По-друге, ударна версія американського MQ-1 Predator може нести чотири ракети AGM-114 Hellfire класу "повітря-земля", яку застосовують по броньованій техніці, або вісім ЗРК АIM-92. Для того щоб збити Boeing 737, по ньому слід запустити кілька ракет Stinger. Тобто існування безпілотника і можливість його появи на радарі виключено.

Крім того, зверну увагу на ще одну важливу деталь, яка спростовує версію про неумисне збиття лайнера. Цивільний літак оснащений ретранслятором, який працює на міжнародних частотах і передає інформацію про швидкість, висоту і тип літака. Військовики мають коди цього ретранслятору, а ЗРК "Тор -М1" оснащено системою "свій – чужий". Якщо виявлена повітряна ціль не дає упізнання "свій – чужий" і за характеристиками польоту класифікується як ворожа, тільки тоді, за рішенням командира розрахунку, ухвалюється рішення щодо його ураження.

У цій версії іранці припустилися однієї важливої помилки. Якби вони заявили, що ЗРК випустила ракету в автоматичному режимі, то ще можна було би повірити у стороннє втручання. Примітно, що напередодні трагедії в небі над Тегераном у ЗМІ активно розповсюджувалася інформація щодо хакерської атаки на ППО Ірану. Це наштовхує на висновок про реалізацію т. зв. операції прикриття, за якою збиття українського літака пояснюватимуть зовнішнім втручанням у системи наведення і комунікацій. Цю версію підтверджують і заяви КВІР про те, що оператор "Тор-М1" не зміг з’єднатися зі своїм командиром.

Переконаний, що Росія намагатиметься використати цей інцидент для того, щоб виправдати збиття російськими військовими Boeing рейсу МН17 над Донбасом у липні 2014 року.

9 січня (за три дні до того, як Тегеран офіційно визнав факт збиття Boeing через людську помилку) колишній конструктор КБ "Сухой", авіаексперт Вадим Лукашевич в інтерв’ю газеті "Правда.ру" заявив, що в трагедії з українським літаком винен т. зв. мимовільний запуск. Тобто Росія вже тоді відпрацьовувала сценарій "хотіли збити одну ціль, а влучили в іншу". Таким чином, росіяни намагаються створити т. зв. юридичний прецедент напередодні розгляду справи про катастрофу МН17 над Донбасом. Визнання факту збиття через людський фактор скасовує глобальну відповідальність, держави вибачаються, і на цьому все закінчується. Росіянам у цьому випадку вкрай важливо показати прецедент, мовляв, не лише вони збили пасажирський лайнер, а їх збивають й інші країни, зокрема Іран.

Помічник президента України Володимира Зеленського Андрій Єрмак нагадав, що версія збиття ракетою Boeing 737 МАУ в Ірані була однією з основних від самого початку, саме тому українські експерти поїхали вивчати на місці всі обставини.

"Хочу зазначити, що незважаючи на визнання іранською стороною самого факту збиття і заяви про те, що це сталося внаслідок трагічної помилки, ми ще маємо встановити, було це помилкою або все ж умислом", – наголосив Єрмак.

Дмитро Снєгирьов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>