banner banner banner banner

Грузія вирішила відродити виробництво Су-25

Грузія вирішила відродити виробництво Су-25
З відкритих джерел

Девід Екс

Журналіст

Оригінал на сайті Forbes

Республіка Грузія готова знову запустити старий завод і почати виробництво старих російських штурмовиків Су-25, які колись стали відповіддю Радянського Союзу американським літакам А-10 Warthog.

Однак поки занадто рано затримувати дихання в очікуванні того, що потік новеньких Су-25 наповнить ринок військових літаків. Ця крихітна східноєвропейська країна з населенням в 3 млн 700 тис. людей не може дозволити собі навіть купити кілька Су-25. Крім того, на міжнародному ринку навряд чи буде великий попит на них.

"У нас сьогодні є абсолютно всі ресурси, технічні, інтелектуальні та людські, щоб самим, своїми силами ремонтувати, відновлювати Су-25, випускати, виробляти нові та продавати", — заявив міністр оборони Грузії Іраклій Гарібашвілі на початку червня. За його словами, кілька країн уже висловили зацікавленість купити ці літаки.

Новини за темою

Справді, відносно простий дозвуковий Су-25 є популярним літаком. Приблизно 485 таких літаків перебувають на озброєнні в арміях 24 країн, і вони становлять 3% усіх пілотованих бойових літаків у світі.

Завдяки своїй товстій броні й довгому прямому крилу Су-25 є стійкою та ефективною платформою для здійснення атак з малої висоти по сухопутних силах.

Однак цей літак не можна назвати дуже сучасним. Перші Су-25 надійшли на озброєння в Радянську армію в 1981 році, тобто через кілька років після того, як перший авіазагін аналогічних американських А-10 було передано на озброєння ВПС США.

Коли американці систематично вдосконалювали А-10, оснащуючи їх новою електронікою, захисними системами та керованими снарядами, більшість Су-25 і дотепер мають старі системи управління вогнем, слабкі системи самозахисту й некеровані снаряди, з якими вони літали ще в 1980-х і 1990-х роках.

У радянську епоху центром виробництва Су-25 було підприємство, яке сьогодні називається Тбіліським авіаційним заводом та розташоване в столиці Грузії. Починаючи з 1978 року це підприємство випустило приблизно 800 літаків Су-25.

Але, коли в 1991 році Радянський Союз розпався, у Грузії залишився завод, який вона просто не могла утримувати. Росія побудувала новий завод для Су-25 у Сибіру, щоб випускати модернізовані моделі цих літаків. В Україні теж залишився один завод, де виробляються модернізовані моделі Су-25.

Грузія намагалася якимось чином використати свій завод. Робочі частково зібрали кілька Су-25, щоб збільшити парк своїх військово-повітряних сил, що складається переважно з радянських Су-25. У 2001 році Грузія навіть запропонувала Росії модернізувати близько 300 російських Су-25 на своєму заводі в Тбілісі.

Але в 2008 році між Росією та Грузією почалася війна за Південну Осетію. У перші години війни близько 10 грузинських Су-25 здійснили кілька вильотів, після чого їм довелося фактично ховатися під натиском потужної російської авіації.

Між тим російські Су-25 атакували грузинські війська і, як би іронічно це не було, розбомбили той самий тбіліський авіазавод, на якому вони були зібрані. Утім, російські Су-25 продемонстрували свою вразливість. Грузинським військам протиповітряної оборони вдалося збити як мінімум три російських літаки.

В інформаційному бюлетені австралійських ВВС було припущено, що прилади раннього оповіщення на борту російських Су-25 просто не були налаштовані на частоти грузинських ракетних комплексів "земля-повітря", які було випущено ще в Радянському Союзі. Тобто, ймовірно, пілоти Су-25 не отримували дані про те, що до них наближається ракета.

У російських Су-25 були й інші проблеми. "У них не було сучасних пристосувань для прицілу, і вони не були оснащені ракетами доволі великої дальності, які можна було б запускати, не потрапляючи при цьому в зону дії ворожих ППО, — йшлося в повідомленні Центру розвитку ВПС Австралії. — У них також не було "розумної" зброї та засобів електронної протидії".

Та війна закінчилася нищівною поразкою Грузії. Росія отримала контроль над Південною Осетією. Після тієї війни грузинська влада провела реформу в армії, кількість якої становила 33 тис. військовослужбовців.

У межах потенційної 9-мільярдної програми влада сподівалася вкласти кошти в нові системи комунікації, протитанкову зброю та системи протиповітряної оборони. Між тим військові літаки посідали низьку сходинку в списку пріоритетів. Створення одного нового Су-25 може коштувати понад 10 млн дол.

У 2010 році Грузія розформувала свої військово-повітряні сили — громадськість була вкрай незадоволеною цим рішенням. "Рішення розформувати військово-повітряні сили Грузії турбує багатьох", — написала аналітик Кетрін Гілкерт з Центру закордонних військових досліджень ЗС США в Канзасі.

Грузія відновила свої військово-повітряні сили у 2016 році. Відтоді минуло чотири роки, але їхній арсенал досі є доволі скромним. Нині на озброєнні ВПС Грузії є 58 літальних апаратів, більшість з яких — це старі радянські вертольоти. Крім того, у них є 10 Су-25. Важко уявити, що Грузії можуть знадобитися або що вона може дозволити собі випуск нових Су-25.

Звичайно, Тбіліський авіаційний завод може допомогти в обслуговуванні та ремонті літаків і вертольотів ВПС Грузії. "У власності Грузії є безліч літальних апаратів, літаків, вертольотів, які потребують необхідного ремонту, і здійснити це можливо за допомогою заводів", — сказав Гарібашвілі.

Проте не варто чекати, що грузинські Су-25 раптово стануть популярним товаром на внутрішньому або експортному ринку. Сьогодні сотні старих Су-25 стоять в ангарах, бункерах на заводах. І лише деякі підприємства здатні їх модернізувати.

Цілком можливо, що грузинські Су-25 нікому не потрібні. Навіть самим грузинам.

Девід Екс

Переклад ІноЗМІ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>