"Готельний скандал" як дзеркало загальних проблем бізнесу в Україні

"Готельний скандал" як дзеркало загальних проблем бізнесу в Україні

Андрій Кокотюха

Письменник

Такого ще не було – київські готелі підвищили ціни в сто, а деякі – навіть у понад сто разів. Щоправда, лише на кілька днів, під час проведення в Києві фіналу Ліги чемпіонів. Так, аби футбольні фанати, гості української столиці, переважно іноземці, змогли приїхати на фінал 26 травня, їм пропонують номери по 3000 євро, часто і більше. У гривнях це звучить фантастичніше – 100 тис. Зате вже 2 червня той самий номер можна орендувати за 550 грн (приблизно 17 євро).

Протягом кількох останніх днів тему активно обговорювали в новинах і соцмережах. Дійшло навіть до голови держави, і Петро Порошенко, звісно ж, жартома, висловив готовність прийняти кількох гостей у себе вдома. Кияни ж всерйоз пишуть про це у Facebook. Роблячи висновок – приватний бізнес не бачить берегів, хоче нажитися за день, як за рік, і взагалі жадібність стає нашою національною рисою, перекреслюючи розхвалену гостинність.

Новини за темою

Насправді ця історія є типовою не лише для готельного, а й для будь-якого бізнесу в Україні. Тому завищені в сто разів "під подію" ціни не є чимось нетиповим. Коли вже на те пішло, спробуйте орендувати готель у Лондоні напередодні шлюбної церемонії принца Гаррі та акторки Меган Маркл. Не полінуйтеся й поцікавтеся, скільки коштували номери з видом на вулицю, коли одружувалися принц Вільям та Кейт Міддлтон. Великі події справді провокують певне зростання цін усюди. Проте Україна тут справді є унікальною: у такій небаченій пропорції їх можуть підвищити лише в нас. Аби незабаром знизитися до прийнятного рівня й навіть коригуватися залежно від домовленостей із постійними клієнтами, наприклад організаціями, котрі орендують приміщення й помешкання оптом.

Проблема має дві сторони. З одного боку, приватний бізнес у нас розвивається не системно, а реагує передусім на сприятливі для нього ситуації. Тобто склалося так, що бізнесмени мають не стільки сезонні, скільки ситуативні можливості заробити. Можна нарікати на невміння українського бізнесу розбудовуватися горизонтально. Але маємо другий бік: не менш системний тиск держави на тих, хто вважає себе середнім класом. Податки, перевірки, наїзди, відкати, хабарі – про це та інше говорять і пишуть щодня. Складається враження: бізнес і держава вперто й послідовно заважають один одному і працюють на взаємне знищення.

Новини за темою

Проте нарікати на державу в цьому випадку найпростіше. Згадана проблема є, на жаль, постійною. І будемо відверті: значна частина приватного бізнесу встигла адаптуватися й пристосуватися. Натомість чого наш бізнес не вміє, так це працювати в конкурентному середовищі. Тобто змагатися не завищенням цін, а створенням умов. Нема боротьби креативів у середовищі, яке називає себе креативним класом.

Яскравий приклад – українська видавнича справа. Виробники книжок скаржаться на українців, які не купують зовсім або купують мало. Відтак нічого не роблять для того, аби товар доходив до покупця щодня, а не двічі на рік. Звертаю увагу навіть невтаємничених: всюди видавничі новинки виходять щоквартально, і лише в Україні їх планують двічі на рік: під Книжковий Арсенал у Києві і Форум видавців у Львові. Разом ці заходи тривають 9 днів. Це означає: лише дев’ять днів на рік видавці можуть активно продавати свій товар, бо покупець іде сам. Розмови про ціни виробника – фейк, бо зазвичай саме на таких заходах ціни на книги завищено. Пізніше їх викладають на продаж дешевше, але покупців уже нема, бо до нього продавці не йдуть.

Новини за темою

Аналогічно – у будь-якому сегменті. Україна так і не спромоглася сформувати жодного ринку збуту, за винятком хіба що ринку цигарок та алкогольних напоїв. Цінами, сервісом та легкістю отримання товару чи послуги треба заохочувати щодня, вмикаючи мозок, а не калькулятор. Інакше скоро не буде, що рахувати на тому калькуляторі: клієнт піде геть.

Андрій Кокотюха

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...