banner banner banner banner

Генерали без армії: Чому відновлення СЕС не зупинить коронавірус

Генерали без армії: Чому відновлення СЕС не зупинить коронавірус
З відкритих джерел

Александр Овчаренко

Ескзаступник начальника Держпродспоживслужби Києва

Призначення головного санітарно-епідеміологічного лікаря і відродження в режимі пожежної терміновості СЕС не відновить потенціал, який був розтрачений з 2014 року. Для того щоб посада і служба працювали ефективно, знадобиться не менше як 3-5 років.

Ідея влади відновити ліквідовану у 2014 році СЕС однозначно правильна, але робити це треба було ще раніше, а найкраще було б СЕС взагалі не ліквідувати (у 2014-2015 рр.), а реорганізувати в іншому напрямку. Дійсно, мало місце те, що деякі функції СЕС дублювали функції ветеринарної служби в частині безпеки харчової продукції, та служби по черзі заганяли бізнес в куток: то приходили ветеринари і відбирали м'ясо, вимагаючи виконання прописаних у законодавстві норм, то з'являлася СЕС і вже відбирала готові продукти, висуваючи свої вимоги, які були в запропонованих ним документах, які тоді  частково дублювали ветеринарні. Але ліквідувати обидві служби, мабуть, було легше, ніж реформувати.

Новини за темою

У складі СЕС до її ліквідації були епідеміологи, фахівці в галузі гігієни. У разі звернення батьків щодо токсичного запаху в приміщеннях школи після ремонту СЕС могла прийти та зробити висновок щодо якості матеріалів, які використовувалися для ремонту. Якщо вміст фенолів і формальдегідів в матеріалах, які були використані, дійсно було перевищено, у цієї служби був інструментарій впливу на ситуацію. Безумовно, деяким чиновникам СЕС згодом більше сподобався напрям відбору проб харчових продуктів, виготовлених, наприклад, суб'єктами ресторанного господарства. Але це інша розмова…

Тому хотілося б застерегти тих, хто зараз буде проводити реформи й відроджувати СЕС від помилок минулого. Не варто передавати новій СЕС ті функції, які стосуються якості та безпеки харчових продуктів і вже закріплені за Держпродспоживслужбою. У всьому цивілізованому світі контроль харчової продукції "від поля до столу" закріплено за спеціалістами ветеринарної медицини. Ветеринарний лікар, як це і було до 2014 року, не тільки має робити щеплення і оглядати ВРХ, а й має бути компетентний у питаннях безпеки рослин, посіяних на сільськогосподарських полях, знати, які міндобрива вносилися. Не було на полях, які пішли в обробку поховань тварин, загиблих від небезпечних захворювань, наприклад, від тієї самої сибірської виразки. Адже до 40-х років минулого століття, приміром, до появи норми закону, що зобов'язує спалювати трупи загиблих тварин, їх ховали. І потім всі випадки сибірської виразки були, як правило, пов'язані з місцями цих поховань. Навіть у тих місцях, де хворих тварин закопували на глибині більше як два метри, спори смертельної хвороби можуть вийти на поверхню з корінням, черв'яками, комахами, що живуть під землею. Навіть за 100 років після поховання. І тільки ветеринарні лікарі володіють цією інформацією. Тільки вони мають доступи до епізоотологічних карток.

Ветеринарні лікарі можуть кваліфікувати безпеку м'яса тварин залежно від застосування тих чи інших антибіотиків або вакцин.

СЕС повинна забрати ті функції, які Держпродспоживслужбі не властиві. У нас була дуже потужною і ветеринарна служба. Але якщо порівнювати той потенціал, який ми мали у 2014 році, і той, який маємо зараз, можна констатувати одне: ветеринарну службу у 2014 році успішно поховали, як і СЕС.

Під час "реформ", які проводилися у 2014-2016 рр. раціонального розподілу функцій між службами не сталося. Навпаки! В основі проведених реформ було закладено лише мету ліквідувати СЕС. Це було помилкою. Але в такому вигляді, будемо чесні, реформатори із завданням успішно впоралися!

А по-доброму, не ця мета була головною. Умовою завдання було не "знищити", а з розумом перерозподілити.

Новини за темою

Насправді вийшло так, що функції, які повинні були виконувати лікарі СЕС, в результаті знову ж таки успішної ліквідації, було передано створеній у 2016 році Держпродспоживслужбі. Водночас лабораторний контроль, без якого ефективне виконання цієї функції не можливе, було передано Міністерству охорони здоров'я. Вийшло так: забирайте (на мізерні 1,5-2 тис. грн зарплати) фахівців, а лабораторії, в яких вони могли б підтверджувати свої висновки, залиште МОЗ. І в такий спосіб всю систему, яка була цілісною й інакше не могла працювати, просто розвалили. Одна справа – усні опитування (збір анамнезу), які на місцях проводили фахівці, і зовсім інша - мазки, зразки для лабораторних досліджень та обстеження контактних осіб. Ланцюжок було розірвано.

Але що найважливіше! З ліквідацією СЕС втратили чинність і всі підзаконні акти, якими ця служба керувалася. Як альтернативу нічого не було створено. У зв'язку з цим навіть якщо інспектори виходили на обстеження об'єктів, вони могли посилатися на норми, які вже не діяли. Якщо вони писали приписи, суб'єкти господарювання через відсутність законодавчої бази, яка б визначала наслідки за невиконання принципів, могли їх не виконувати. І вони це робили! Вони з легкістю оскаржували приписи в судах. Так, навіть до суду будь-який грамотний юрист підприємства міг би сказати: "Вибачте, не змушуйте нас виконувати норми, які, відповідно до закону, вже не діють".

Зараз, коли я дивлюся по телевізору виступи Ляшка (головного санітарно-епідеміологічного лікаря, посада якого була відновлена Кабміном наприкінці лютого, - ред.), я собі кажу: все правильно, але які повноваження, якими володіє цей чиновник? Адже він не уповноважений законодавством на законодавчі обмеження, він не може навіть приписи з багатьох кейсів скласти. У нього немає армії – санітарних лікарів на місцях.

Віктор Ляшко З відкритих джерел

Особисто я, багато років пропрацювавши у ветеринарної міліції, в органах Держпродспоживслужби, бачу перед собою грамотного санітарного лікаря, який веде роз'яснювальну роботу для населення. І, напевно, населенню легше від того, що людина на посаді санітарного лікаря веде цю роботу. Але, слід визнати, що механізмами реалізації, інструментами забезпечення епізоотологічного благополуччя, ця людина, на жаль, не володіє. Навіть із висоти своєї посади (нещодавно відновленої, - ред.).

Для створення нової законодавчої структури, інфраструктури, набору та затвердження штату потрібно те, що ми зараз, перед наявними викликами і загрозами, не маємо, - час! Чималий час. Тільки на створення структури і нормативних положень піде не менше як декілька місяців. А на ухвалення нового закону про функції СЕС та відповідних нормативних актів і поготів – не менше як рік! Але не слід забувати і про те, що фахівці ліквідованої СЕС вже добре працевлаштовані в бізнесі… Для того щоб вони повернулися на зарплати і умови на держслужбі, я навіть не знаю, якими мають бути ці зарплати та умови. Адже у цих людей є сім'ї!

Тоді, у 2014 році, коли їх розігнали, їм було страшно йти… А зараз буде страшно повертатися, якщо порівнювати те, що їм може запропонувати держава, і те, що вони мають зараз.

Набирати і навчати нових фахівців нізвідки. В Україні закритий факультет підготовки санітарно-епідеміологічних лікарів. Навіть якщо його зараз терміново відродять, знадобиться не менше як 3-5 років. Саме в такий термін, попри всі зусилля, відновити ефективну роботу нової СЕС, на жаль, не вдасться.

Олександр Овчаренко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected].

 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>