"Формула Штайнмаєра" vs "Формули Зеленського". Реальна дипломатія чи смілива фантазія?

"Формула Штайнмаєра" vs "Формули Зеленського". Реальна дипломатія чи смілива фантазія?
Адміністрація президента

Олексій Буряченко

Політичний експерт

"Формула Штайнмаєра" – це той документ, який уже давно лежить на "дипломатичному столі" учасників "нормандського формату".

Запропонована вона ("формула Штайнмаєра") міністром іноземних справ Німеччини Франком-Вальтером Штайнмаєром як дорожня карта, або покроковий план урегулювання конфлікту на Донбасі.

Цей план/формула передбачає одночасне виконання як безпекової, так і політичної частини мінських домовленостей, тобто не спочатку мир і контроль України над своїми територіями (кордонами), а потім окремий статус та вибори, а все одразу (це якщо максимально стисло відобразити зміст).

Київ ігнорував "формулу Штайнмаєра" і називав її недосконалою та небезпечною, наполягаючи, що спочатку має відбутися повернення контролю над кордоном, а вже потім вибори та особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, які нині перебувають під контролем бойовиків "ДНР" і "ЛНР".

Минув час, голосів у парламенті для реалізації мінських домовленостей попередня влада не мала, адже потрібні були зміни до Конституції України (300 голосів). Тому питання про алгоритм, дорожню карту чи порядок виконання "Мінську-2" було об’єктивно відкладено, а фактично заморожено, до закінчення дострокових виборів до ВРУ.

Ситуація на сьогодні. У президента України майже конституційна більшість у ВРУ, формується новий склад КМУ і відбувся довгоочікуваний обмін військовополоненими. Що ж далі?

Новини за темою

А от тепер нагадаємо про спілкування Путіна та Макрона 8 вересня і спробуємо спрогнозувати подальші наслідки.

Так, Путіну необхідно показувати динаміку Мінського процесу і бажано в алгоритмі "формули Штайнмаєра" – це та "мутна вода", яка дасть змогу максимально швидко та на умовах РФ закінчити конфлікт на Донбасі у тому вигляді, в якому він є тепер, та перевести його в абсолютно інший формат, в якому уже не буде фігурувати РФ, але про це трохи згодом.

Макрону як "новому лідеру об’єднаної Європи" потрібне політичне та економічне зближення з РФ, про що він публічно неодноразово наголошував останнім часом.

Про протистояння Макрона і Трампа за сфери впливу, слабку нині позицію Великої Британії, у зв’язку із затяжним Брекзитом, та абсолютно інертну Німеччину писали вже, мабуть, усі поважні ЗМІ, і повторювати їх я не буду.

Враховуючи викладене, зрозуміло, що позиції Путіна та Макрона нині є максимально близькими та конструктивними між собою. І так, політично-іміджеве питання максимального "відбілення" РФ для Макрона є тактичним пріоритетом сьогодення.

Для цього необхідно максимально швидко реалізувати план/формулу із закінчення конфлікту на Донбасі, а інших планів/формул, окрім "формули Штайнмаєра", на привеликий жаль, на сьогодні на "дипломатичному столі" "нормандської четвірки" нема.

Також необхідно зауважити, що нещодавно (03.09.2019 року) новий міністр іноземних справ України Вадим Пристайко повідомив, що саміт у "нормандському форматі" на вищому рівні має відбутися до кінця 2019 року. А враховуючи останні настрої офіційної та неофіційної Франції, зустріч може відбутись навіть найближчим часом (позиція міністра закордонних справ Франції Жан-Ів Ле Дріан від 9 вересня 2019 року).

Що робити? Часи змінюються, і політичні вектори у світі не виключення. Україні потрібно постійно тримати "ніс за вітром" і рішуче відповідати на нові дипломатичні та політичні виклики.

Реальним та вигідним для України виходом із поточної ситуації може стати акцентування та долучення до "нормандського формату" США та Великої Британії, тим самим перетворивши його на Будапештський, оскільки тоді значною мірою зміниться баланс геополітичних інтересів.

Велика Британія та США не так позитивно ставляться до "газових відносин" між РФ та Францією, а Німеччина в такій конфігурації й взагалі зможе знову "перетягнути ковдру" лідерства об’єднаної Європи.

У будь-якому разі необхідно переглядати давно застарілий "Мінськ-2" на "Мінськ-3", або "Лондон-1", і на це в нової команди Зеленського є всі аргументи! Новий президент, новий парламент, новий уряд та абсолютно не діюча "Мінська формула".

В інтересах усіх сторін необхідно напрацювати новий дієвий мінський формат, а на противагу "Формулі Штайнмаєра" на "дипломатичний стіл" "нормандської четвірки" покласти "формулу Зеленського" як лідера з рекордною серед усіх країн Європи підтримкою людей!

Що має бути в цьому "новому форматі", зрозуміло: повернення людей і територій. А от як саме і на яких умовах, це питання я залишу відкритим, даючи максимальну широту можливостей для напрацювань новій команді Зеленського.

Зазначу тільки одне: будь-який запропонований план/формула буде на 100% прецедентом міжнародного права, а отже, потребує максимально виваженого та стратегічного підходу із залученням максимальної кількості авторитетних сторін для беззаперечного врахування позицій сталої політики миру у світі (забезпечення та встановлення миру), поваги до кордонів (територіальної цілісності) та можливості самовизначення націй.   

Олексій Буряченко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>