Формула Штайнмаєра. Її точний текст і сенс

Формула Штайнмаєра. Її точний текст і сенс
Адміністрація президента

Оригінал на сторінці Андрія Ілларіонова в LiveJournal

3 жовтня 2019 року президент України Володимир Зеленський виступив із зверненням, в якому висловив своє розуміння "формули Штайнмаєра" – того, що він назвав "найбільшою страшилкою останніх тижнів", – як в цілому, так і її окремих положень.

На наступний день, 4 жовтня 2019 року, в ході передачі Савіка Шустера "Свобода слова" міністр закордонних справ України Вадим Пристайко спростував слова колишнього президента України Петра Порошенка, який стверджував, що "формули Штайнмаєра" не існує. Пристайко показав аудиторії зелену папку з документом і запросив бажаючих познайомитися з ним.

"Ось ця злощасна "формула Штайнмаєра". Я тягаю з собою цю зелену папку, в якій є від 2015 року "формула Штайнмаєра", про яку деякі політики кажуть, що її не існує. Вона існує, вона є, написана. Хто хоче – може підійти, ознайомитися. Це не те, що ми тільки що придумали.

Ми просто змушені виконувати те, що нам передали наші попередники (міністр, швидше за все, мав на увазі п'ятого президента України Петра Порошенка, - автор)", – сказав Пристайко в ефірі "Свободи слова" (відео:1:38:00-1:38:30).



За словами Вадима Пристайка, текст "формули Штайнмаєра" міститься у спільному листі від 28 листопада 2015 року міністрів закордонних справ Німеччини та Франції Вальтера Штайнмаєра і Лорана Фабіуса, адресованому міністру закордонних справ Росії Сергію Лаврову і колишньому тоді міністрові закордонних справ України Павлу Клімкіну.

Сайт "Гордон" опублікував лист Штайнмаєра-Фабіуса Лаврову і Клімкіну англійською, російською та українською мовами.

Центральне місце в цьому листі займає виділений в ньому прямокутною рамкою текст, який і придбав назву "формула "Штайнмаєра" (нижче за текстом, 6 пунктів).

Як було узгоджено в Берліні і викладено в нашому листі, сторони ставлять перед собою завдання узгодити в рамках політичної підгрупи механізм місцевих виборів і представити узгоджений результат до нашої наступної зустрічі в грудні. Такі вибори стануть важливим кроком вперед для політичного процесу і початку фінальної фази мінського процесу...

Очевидно, що механізм виборів повинен бути прив'язаний до відповідних положень пакету заходів. По-перше, п. 12 визначає формат дискусій: питання, що стосуються місцевих виборів, повинні обговорюватися за участю представників окремих районів Донецької та Луганської областей.

З цієї причини представники цих районів брали участь у політичній підгрупі з моменту її створення і знову братимуть участь у зустрічах з 29 листопада по 2 грудня.

По-друге, п. 4 визначає порядок переговорів: місцеві вибори будуть проводитися у відповідності з українським законодавством і стандартами ОБСЄ під моніторингом БДІПЛ...

Обговорення проекту спеціального закону про місцеві вибори також повинно проводитися в тій послідовності, яка була визначена главами держав і урядів на саміті 2 жовтня та була підтверджена міністрами [закордонних справ] в Берліні 6 листопада.

Новини за темою

Ці положення можна звести до наступного["Формула Штайнмаєра", нумерація пунктів проставлена мною, – автор].

1. Вибори, оголошені в односторонньому порядку лідерами сепаратистів, повинні бути скасовані і узгоджені з українською владою.

2. Проект закону про місцеві вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей повинен бути підготовлений політичною підгрупою як можна швидше і схвалений Радою через чотири тижні.

3. Місцеві вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей повинні бути проведені через 90 днів після прийняття закону про вибори.

4. Кандидати на цих виборах повинні отримати недоторканність.

5. В результаті цих виборів має вступити в силу амністія.

6. Закон про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей повинен вступити в силу в день виборів на тимчасовій основі. Він набуде чинності на постійній основі після оцінки виборів з боку спостережної місії БДІПЛ ОБСЄ на відповідність міжнародним стандартам, а також відповідності національному законодавству.

Знайомство з спільним листом Штайнмаєра-Фабіуса від 28 листопада 2015 року дозволяє сформулювати кілька попередніх висновків.

1. "Формула Штайнмаєра" (ФШ), природно, існує.

2. Основні положення ФШ були узгоджені на зустрічі глав держав і урядів, що пройшла в "нормандському форматі" в Парижі 2 жовтня 2015 року. Україну на цій зустрічі представляв і основні положення ФШ з боку України погодив був тоді президентом України Петро Порошенко.

Зустріч 2 жовтня 2015 року в Парижі ЖЖ Андрія Ілларіонова

3. Основні положення ФШ були підтверджені на зустрічі міністрів закордонних справ, що відбулась в "нормандському форматі" в Берліні на віллі "Борзіг" 6 листопада 2015 року. Україну на цій зустрічі представляв і основні положення ФШ підтвердив колишній міністр закордонних справ України Павло Клімкін.

Зустріч 6 листопада 2015 року в Берліні ЖЖ Андрія Ілларіонова

4. Викладу ФШ у листі Ш-Ф передує наступна вимога міністрів закордонних справ Німеччини та Франції:
Обговорення проекту спеціального закону про місцеві вибори також повинно проводитися в тій послідовності, яка була визначена главами держав і урядів на саміті 2 жовтня та була підтверджена міністрами [закордонних справ] в Берліні 6 листопада.

Таким чином, послідовність здійснюваних заходів, сформульованих в ФШ, відрізняється від послідовності заходів, закріплених у "Мінських угодах - 2".

Тому в ході переговорів в "нормандському форматі" було встановлено, що при проведенні місцевих виборів у ОРДЛО слід керуватись послідовністю кроків, затверджених не "мінськими угодами", а "формулою Штайнмаєра".

5. На зустрічах у "нормандському форматі" 2 жовтня 2015 року і 6 листопада 2015 року представники України Петро Порошенко і Павло Клімкін погодили і підтвердили дію п. 12 "Пакету заходів по здійсненню Мінських угод", згідно з яким питання, що стосуються місцевих виборів, повинні обговорюватися за участю представників окремих районів Донецької та Луганської областей (ОРДЛО).

6. У спільному листі від 28 листопада 2015 року Штайнмаєр і Фабіус нагадали своїм російським і українським колегам, що представники цих районів (ОРДЛО) брали участь у роботі політичної підгрупи з моменту її створення і знову будуть брати участь у такого роду зустрічах.

7. Пункт 2 ФШ з листа Ш-Ф від 28 листопада 2015 року недвозначно встановлює, що проект закону про місцеві вибори в окремих районах Донецької і Луганської областей (ОРДЛО) готується не Верховною Радою України, а політичною підгрупою [нормандської групи, – автор], в якій безумовно беруть участь представники ОРДЛО. 

Верховна Рада України лише схвалює текст закону про місцеві вибори, розробленого за участю представників ОРДЛО. Згідно п. 2 ФШ Верховна Рада України зобов'язана ухвалити закон про місцеві вибори, розроблений за участю представників ОРДЛО, через чотири тижні.

Новини за темою



8. Пункт 3 ФШ встановлює, що місцеві вибори в ОРДЛО проводяться через 90 днів після затвердження Верховною Радою закону про місцеві вибори, розробленого за участю представників ОРДЛО.

9. Пункт 4 ФШ встановлює, що кандидати на цих виборах [незалежно від числа і тяжкості вчинених ними злочинів, – автор] отримують недоторканність.

10. Пункт 5 ФШ встановлює, що внаслідок цих виборів [після їх завершення та підтвердження їх відповідності нормам ОБСЄ з боку ОБСЄ. – А. В.] на зміну тимчасової недоторканності в силу вступає необмежена у часі амністія.

11. Жоден з пунктів ФШ не вимагає і не передбачає настання ні миру, ні припинення вогню, ні виведення російських військ з території ОРДЛО (ствердження Володимира Зеленського у його зверненні від 3 жовтня: "Ми всі розуміємо, що Донбас – це Україна, і там має настати мир. Відбутися повне припинення вогню, виведення іноземних військових формувань").

12. Жоден з пунктів ФШ не вимагає і не передбачає розміщення українських прикордонних підрозділів на українсько-російському кордоні (ствердження Зеленського в його зверненні "Ми всі розуміємо, що на українсько-російському кордоні, з нашої сторони, повинні бути українські прикордонники").

13. Жоден з пунктів ФШ не вимагає і не передбачає проведення обміну полоненими (ствердження Зеленського в його зверненні "Повинен відбутися обмін полоненими, щоб всі наші громадяни повернулися додому").

14. Жоден з пунктів ФШ не вимагає і не припускає, що проведення виборів не пройде під дулами кулеметів, автоматів і іншої зброї, оскільки в ФШ немає вимог ні про виведення іноземних військ та озброєнь, ні про роззброєння бойовиків (ствердження Зеленського в його зверненні від 3 жовтня: "проведення виборів має відбутися не під дулами кулеметів").

15. Жоден з пунктів ФШ не вимагає і не припускає, що вибори пройдуть завтра (твердження Володимира Зеленського у його зверненні від 3 жовтня: "Чи передбачає вона, що вибори на Донбасі пройдуть завтра...? Ні... Завтра вибори на Донбасі? Ні.")

Згідно з пунктом 3 ФШ вибори повинні пройти не завтра, а через 90 днів після затвердження Верховною Радою України закону про місцеві вибори в ОРДЛО, розроблених за участю представників ОРДЛО. 90 днів у політичному сенсі – це, можливо, навіть швидше, ніж завтра в буденному.

16. Жоден з пунктів ФШ не вимагає і не припускає, що вибори в ОРДЛО пройдуть, як стверджує Зеленський, "з доступом кандидатів від українських політичних сил, українських засобів масової інформації та міжнародних спостерігачів".

17. У своєму зверненні від 3 жовтня Володимир Зеленський стверджує: "Все це ми будемо обговорювати на зустрічі в "нормандському форматі". Буде там підписуватися новий закон "Про особливий статус"? Ні. Цей закон діє до 31 грудня 2019 року. Буде новий закон. Чи будемо ми його самі розробляти і швидко приймати? Ні. Ми напишемо його разом. У співпраці і при публічному обговоренні всім українським суспільством".

У цьому твердженні міститься визнання (можливо, неусвідомлене) того, що Верховна Рада України самостійно не буде розробляти і приймати цей закон: Чи будемо ми його самі розробляти...? Ні.

18. Володимир Зеленський стверджує, що цей закон буде написаний спільно. Спільно з ким? Очевидно, з представниками ОРДЛО, усім українським суспільством. Точно так, як це і встановлено "формулою Штайнмаєра", до якої нова влада України приєдналася 1 жовтня 2019 року по вимогу президента Зеленського.

19. У своєму зверненні від 3 жовтня Володимир Зеленський запитує: "Чи підписували якісь спільні угоди з так званими "ДНР" або "ЛНР"? Ні. Ми відправили окремий лист пану Сайдіку, в якому підтвердили узгодження позицій по тексту цієї формули".

Це страусиний прийом.

Відправлення ідентичних листів з прийняттям на себе однакових зобов'язань на адресу однієї і тієї ж міжнародної організації означає узгодження позицій, або загальна угода сторін. Точно так, як це й сказано самим Зеленським у його зверненні.

Крім того, спільна робота представників України з представниками ОРДЛО в політичній групі "нормандського формату" йде з самого початку його появи. Саме з технологією цієї спільної роботи погодилася нова українська влада, направивши відповідний лист спецпредставникові голови ОБСЄ в Україні та Тристоронньої контактної групи Мартіну Сайдіку.

20. Нарешті, жоден з пунктів ФШ не тільки не вимагає повернення Україні Криму, Севастополя, Керченської протоки, анексованих Російською Федерацією, але й зовсім не згадує їх (твердження Володимира Зеленського у його зверненні від 3 жовтня: "Чи передбачає вона [ФШ, – автор], що Україна визнає анексію Криму...? Ні.").

Відсутність згадки актів анексії в міжнародному документі, погодженому агресором і жертвою агресії, означає визнання анексії де-факто.

Таким чином:

- "формула Штайнмаєра" з боку України була погоджена і затверджена Петром Порошенком і Павлом Клімкіним;

- інтерпретація "формули Штайнмаєра" президентом Володимиром Зеленським не відповідає дійсності;

- імплементація "формули Штайнмаєра" у життя означає повну і беззастережну капітуляцію України перед Путіним.

Міністру закордонних справ
Російської Федерації
пану Сергію Вікторовичу Лаврову,
Москва

Міністру закордонних справ України
пану Павлу Клімкіну,
Київ

Берлін/Париж, 28 листопада 2015 року

Шановний Сергій, шановний Павло!

Ми хотіли б висловитися з приводу недавніх листів Сергія і нашого листа вам від 10 листопада, написаного за результатами нашої конструктивної зустрічі в Берліні 6 листопада.

По-перше, ми хотіли б скористатися цією можливістю, щоб ще раз висловити нашу глибоку стурбованість поточною ситуацією вздовж лінії розмежування. Порушення режиму припинення вогню можуть призвести до подальшої ескалації і підірвати весь процес.

Тому ми повторюємо наш заклик до всіх сторін проявляти максимальну стриманість і запобігти подальшій ескалацію ситуації. На нашій останній зустрічі ми досягли повної згоди в тому, що припинення вогню повинне строго дотримуватися.

У зв'язку з чим ми ще раз нагадуємо про нашу угоду про те, що сторони терміново виконують, до початку грудня, відвід важкого озброєння, узгоджують умови розмінування та забезпечують повний доступ для моніторингу СММ у відповідності з мандатом СММ.

Як було узгоджено в Берліні і викладено в нашому листі, сторони ставлять перед собою завдання узгодити в рамках політичної підгрупи механізм місцевих виборів і представити узгоджений результат до нашої наступної зустрічі в грудні.

Такі вибори стануть важливим кроком вперед для політичного процесу і для початку фінальної фази мінського процесу. Ми з занепокоєнням відзначаємо, проте, що відповідні позиції сторін далекі один від одного.

Ось чому ми рішуче підтримуємо ініціативу посла Мореля провести зустріч політичної підгрупи, щоб сторони домовилися про компромісний пакет.

Очевидно, що механізм виборів повинен бути прив'язаний до відповідних положень Пакету Заходів. По-перше, п. 12 визначає формат дискусій: питання, що стосуються місцевих виборів, повинні обговорюватися за участю представників окремих районів Донецької та Луганської областей.

З цієї причини представники цих районів брали участь у політичній підгрупі з моменту її створення і знову братимуть участь у зустрічах з 29 листопада по 2 грудня.

По-друге, п. 4 визначає порядок переговорів: місцеві вибори будуть проводитися у відповідності з українським законодавством і стандартами ОБСЄ під моніторингом БДІПЛ. 

Новини за темою

Ключові положення стандартів ОБСЄ відображені в "Документі копенгагенської зустрічі конференції з людського виміру НБСЄ" від 1990 року.

Крім того, обговорення проекту спеціального закону про місцеві вибори також повинно проводитися в тій послідовності, яка була визначена главами держав і урядів на саміті в Парижі 2 жовтня та була підтверджена міністрами [закордонних справ] в Берліні 6 листопада.

Ця послідовність зводиться до наступного:

- вибори, оголошені в односторонньому порядку лідерами сепаратистів, повинні бути скасовані і узгоджені з українською владою;

- проект закону про місцеві вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей повинен бути підготовлений політичною підгрупою як можна швидше і схвалений Радою через чотири тижні;

- місцеві вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей повинні бути проведені через 90 днів після прийняття закону про вибори;

- кандидати на цих виборах повинні отримати недоторканність;

- в результаті цих виборів має вступити в силу амністія;

- закон про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей повинен вступити в силу в день виборів на тимчасовій основі. Він набуде чинності на постійній основі після оцінки виборів з боку спостережної місії БДІПЛ ОБСЄ на відповідність міжнародним стандартам, а також відповідності національному законодавству.

Спроби підготовки проектів пропозицій поза згаданих рамок і положень є неприпустимими і затримують маневрами, які підривають довіру між сторонами. Настав час провести переговори на вищому рівні на умовах, які ми колективно погодили, а також час для конкретного обговорення сторонами проекту тексту.

Щоб відновити дискусію і для якнайшвидшого вирішення ситуації ми хотіли б поділитися нашим розумінням питань, які чекають рішення, і простору для компромісів з цих питань.

По-перше, з приводу виборчих прав. Стандарти ОБСЄ передбачають, що внутрішньо переміщені особи та біженці, які раніше жили в окремих районах Донецької та Луганської областей, матимуть право обирати і бути обраними на цих виборах.

Для того, щоб включити в число виборців внутрішньо переміщених осіб і біженців, які живуть за межами ОРДЛО, повинні бути зроблені практичні кроки.

По-друге, з приводу ролі ЗМІ. Сторони повинні згідно з Копенгагенським документом однозначно підтвердити, що не буде ніяких законодавчих або адміністративних перешкод для роботи ЗМІ і для доступу до ЗМІ на недискримінаційній основі.

По-третє, про роль політичних партій та висування кандидатів. Право громадян претендувати на виборні політичні чи громадські посади індивідуально або в якості представників політичних партій має бути гарантовано без дискримінації.

У цьому контексті стандарти ОБСЄ передбачають гарантії можливості громадян балотуватися як незалежним кандидатам або в рамках партійного списку.

Наступне. Що стосується організації виборів. Повноваження Центральної виборчої комісії та виборчих комісій нижчого рівня повинні бути збалансовані обопільно прийнятним способом, який не підривав би ефективність організації виборів.

Можуть бути розглянуті кілька варіантів, наприклад створення тимчасової місцевої виборчої комісії або спільних виборчих комісій. Ці комісії також можуть включати представників від місцевих громадських організацій і політичних рухів.

І останнє. З питання про спостереження і безпеки. Ми очікуємо спостереження БДІПЛ на цих виборах, якому передуватиме місія БДІПЛ, яка оцінить безпека. Також ми очікуємо явну прихильність сторін до забезпечення захисту і безпеки обстановки без залякування, що дозволить гарантувати порядок під час процесу голосування.

Ми очікуємо повного співробітництва з місією оцінки безпеки БДІПЛ в якості першого кроку, повний і необмежений доступ повинен бути наданий спеціальною моніторинговою місією ОБСЄ, включаючи всі райони, що прилягають до державного кордону.

Ми дуже сподіваємося, що напрацювання "Мінська" тепер будуть конструктивно розвинені у відповідності з описаним вище і для інших аспектів місцевих виборів, як обговорювалося в політичній підгрупі. Тому ми відправимо копію цього листа координатору політичної підгрупи як орієнтир для рамкового обговорення і пропонуємо вам також передати копії вашим представникам для інформації та обговорення.

Щиро ваші,

Франк-Вальтер Штайнмаєр, федеральний міністр закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина,
Лоран Фабіус, міністр закордонних справ і міжнародного розвитку Французької Республіки.

Андрій Ілларіонов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>