Фонд соцстрахування влаштував справжній "соціальний дефолт" в Україні

Фонд соцстрахування влаштував справжній "соціальний дефолт" в Україні
З відкритих джерел

Олексій Кущ

економіст

Є така повчальна історія – анекдот. Група "друзів народу" у середньовіччі вирішила поживитися в одному селі, де спочатку зраділи появі "нових осіб". Після першої хвилі "реформ" у селі стояв вавилонський плач і "прибульці" зрозуміли, що у людей ще багато чого є.

Після другої хвилі встановилося гробове мовчання. Вірна ознака того, що запаси закінчуються, але ще не розкриті "далекі погреби". І тільки коли село охопив веселий сміх, "непрохані гості" зметикували, що краще забиратися – брати то все одно вже нічого. Ця історія згадалася в контексті обіцянки нинішнього президента країни, що при ньому українці не будуть плакати…

Новини за темою

Процес десоціалізації, як ми вже писали, є похідною від деіндустріалізації економіки. Промислове виробництво у жовтні місяці 2019-го скоротилося порівняно з аналогічним періодом минулого року на 5%, а за підсумками січня – жовтня індекс промвиробництва пішов в мінус на 0,6%. При цьому, показник ВВП зростає за рахунок сегмента торгівлі і штучного фінансового сектора і вже через рік Україні таки доведеться платити зовнішнім кредиторам "бонуси за зростання".

Нинішня влада відмовилася від реалізації принципів "людиноцентричної" політики, коли на вершині піраміди державних пріоритетів знаходиться людина. На вершині ієрархії "цінностей" міцно влаштувалися зовнішні кредитори і фінансово-промислові групи, які "окупували" державу. Влада щільно інтегрована з інтересами цих внутрішніх і зовнішніх груп впливу.

Саме тому у відношенні зовнішніх кредиторів наш уряд ніколи не ініціює програму нової реструктуризації боргів, що передбачає зниження відсоткової ставки і збільшення термінів погашення. Зате він цілком може ініціювати частковий соціальний дефолт, хай поки і технічний.

Саме технічним соціальним дефолтом можна назвати те, що 20 листопада 2019 року Фонд соціального страхування України припинив перерахування коштів на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам.

Нагадаємо, в структурі єдиного соціального внеску, який сплачують роботодавці у вигляді нарахувань на фонд оплати праці, є частина коштів, які спрямовуються у Фонд соціального страхування. За рахунок цих коштів виплачуються "лікарняні" (у тому числі по догляду за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, а також допомога на поховання.

Кабінет міністрів України 16 січня 2019 року прийняв постанову №16 "Про затвердження бюджету Фонду соціального страхування України на 2019 рік", у відповідності з якою загальні планові витрати фонду були встановлені в розмірі 23,4 млрд грн, у тому числі на виплату матеріального забезпечення та соціальні послуги – майже 13 млрд грн.

За станом на 20 листопада цього року, загальний розмір заяв-розрахунків до сплати на користь застрахованих осіб склав понад 13,5 млрд грн і на мільярд перевищив плановий кошторис витрат. При цьому на рахунках фонду знаходиться трохи більше 400 млн грн вільних коштів, частина з яких буде витрачена на операційні статті витрат.

Склалася кричуща ситуація, коли внаслідок неузгоджених дій між фондом, Мінсоцполітики та Мінфіном держава не може виконувати свої базові функції, при чому в самому чутливому сегменті – соціальне страхування населення.

Проблему можна було виправити буквально за один день з допомогою затвердження Кабміном нового кошторису витрат, але мабуть "турборежим" працює лише в контексті проштовхування земельної реформи або "енергетичних поправок Геруса", що відкривають вікно для імпорту російської електроенергії. Хоча в останньому випадку мова йде не про уряд, а про парламент, але враховуючи нинішній формат першого і другого, "хрін від редьки не солодший".

За станом на 1 жовтня 2019 року кількість страхувальників у фонді становить 1,4 млн юридичних осіб та 1,9 млн фізичних осіб. За цей же період доходи фонду залишили 18,5 млрд грн, або 114% від плану. Тобто гроші у фонді є і його технічний блекаут насправді може бути пов'язаний з бажанням уряду "накласти лапу" на його ресурсну базу, іншими словами ще сильніше "одержавити".

Новини за темою

І тут блокада виплат має далекосяжні перспективи. Найближчим часом парламент планує прийняти новий Трудовий кодекс, де будуть істотно змінені обов'язкові соціальні виплати, зокрема "лікарняні". Розглядаються варіанти, при яких найманий працівник зможе хворіти і отримувати відшкодування, наприклад, не більше семи днів у році. Всі інші лікарняні – за рахунок відпустки і відпускних.

Тобто три рази чхнув і відпочивати вже не доведеться. У такому форматі множення на нуль прав застрахованих осіб ресурси фонду стають справжнім клондайком, адже десоціалізуючи державу ніхто і не думає відповідно знижувати рівень оподаткування. Концепція мінархізма або держави – нічного сторожа застосовується у нас досить вибірково: соціальні функції скорочуються, податки залишаються колишніми.

В цьому форматі будь-які державні кошти починають використовуватися лише на фінансування боргів, олігопольний протекціонізм і на самозабезпечення політичної верхівки (надбудови). А базис у вигляді народу отримує з кожним роком все менший і менший шар масла на свій соціальний бутерброд, хоч продовжує платити все більше і більше.

Ну а поки уряд вирішує проблему "комунікаційного кретинізму" і веде підкилимну боротьбу за крісло голови фонду, українці повинні протягом найближчих тижнів не народжувати, не вмирати і не хворіти. Перший дзвінок на виставу під назвою "соціальний технічний дефолт" вже пролунав, можна заходити в зал. А що ж уряд? Їх не наздогнати: вони на самокатах і в турборежимі.

Олексій Кущ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>