F-22 проти Су-57: Хто переможе на полі бою?

F-22 проти Су-57: Хто переможе на полі бою?

Оригінал на сайті The National Interest

Винищувач F-22 "Раптор" фірми Lockheed Martin — це король неба. Він поєднує в собі малопомітність, чудові кінематичні показники, а також значний арсенал оснащеної сенсорами зброї. Минуло більше десяти років з того моменту, як у грудні 2005 року "Раптор" був прийнятий на озброєння, і F-22, безсумнівно, продовжує залишатися кращим винищувачем для завоювання переваги в повітрі. Вийшовши з пострадянського застою, Росія розробила літак, здатний кинути виклик могутньому F-22, і таким винищувачем став "Сухий" Су-57 ПАК ФА, який, в згідно із існуючими планами, повинен бути прийнятий в обмеженому вигляді на озброєння в 2019 році. Але чи є Су-57 реальним викликом для "Раптора"?

Новини за темою

На даний момент відповідь буде такою: ні, не є - початкові тимчасові версії Су-57, призначені для дослідної експлуатації, забезпечені модифікованими двигунами АЛ-41Ф1 від Су-35С, тяга яких становить близько 15 тисяч кілограм-сили. Цей мотор, що має значно більш високу робочу температуру, ніж оригінальний двигун АЛ-31, на основі якого він був розроблений, виявився не таким надійним, як спочатку передбачалося.

Проте нинішні двигуни є лише тимчасовими, і моделі другого етапу ПАК ФА, як очікується, будуть мати новий двигун. Він отримав назву "Виріб 30", а його використання заплановано на середини 2020-х років. Тяга нового двигуна буде становити приблизно 19 тисяч кілограм-сили, і, з аеродинамічної точки зору, це виведе Су-57 в лідери, особливо з урахуванням наявності всеракурсного управління вектором тяги.

Однак кінематичні характеристики — це ще не все, навіть якщо Су-57 з новим двигуном і буде трохи перевершувати "Раптор" після того, як отримає свій новий двигун. F-22 збереже свою перевагу в області малопомітності над Су-57, який володіє лише скромними показниками в області ефективного поверхневого розсіювання. Теоретично, F-22, оснащений потужним радаром з активними фазованими антенними гратами AN/APG-77 (V)1, буде здатний першим побачити Су-57 і збити його ракетою AIM-120D AMRAAM або подальшими модифікаціями цих ракет, і відбудеться це ще до того, як російський льотчик дізнається, що він знаходиться під обстрілом.

Новини за темою

В даному випадку мова йде про теорію, яка поки ще не була випробувана на практиці. Росія володіє найсучаснішими можливостями галузі електронної війни, а її винищувачі оснащені постановниками перешкод з цифровою радіочастотною пам'яттю (DRFM), які можуть засліпити радіолокаційну головку самонаведення. Винищувачі Су-57 мають також деякі характеристики зменшення ефективної поверхні розсіювання в передньому секторі, і, крім того, Москва не вважає малопомітність єдиним інструментом, що забезпечує виживання.

Росіяни воліють використовувати такі випробувані і надійні технології, як опромінення - використання зазорів в діапазонах імпульсно-допплерівської радіолокаційної станції для того, щоб, по суті, зникнути з радарів супротивника за рахунок повороту на 90 градусів по відношенню до напрямів дії ворожого радара.

Це, по суті, дозволяє Су-57 відображатися як стаціонарний об'єкт на ворожому радарі, і таким чином, він стає невидимим (імпульсно-доплерівський радар має великі проблеми з виявленням об'єктів, що рухаються в поперечному напрямку). Мова йде просто про фізику, і ворог мало що може зробити проти цього, окрім як використовувати додаткові сенсори - наприклад систему інфрачервоного пошуку і супроводу, - а також поліпшити обробку сигналів.

Новини за темою

Росіяни сподіваються на те, що комплект сенсорів Су-57 — він включає в себе радіолокаційну станцію L-діапазону Н036Л-1-01 - повідомить його пілотам про місце знаходження такого ворожого винищувача стелс як "Раптор". Тактичний винищувач з технологією стелс має бути оптимізований таким чином, щоб залишитися непомітним для більш високих частот C-діапазону, X-діапазону і Ku-діапазону, і це теж питання фізики. Такого роду літаки будуть відображатися на радарах, що використовують більш довгі хвилі L-діапазону, однак сигнал від них не буде досить точним для того, щоб можна було націлити на нього ракету.

Проте радар, що працює в діапазоні L-частот — він входить в набір радарів Н036 "Білка" - скорочує зону пошуку, і тому Су-57 може сканувати меншу за розміром ділянку простору з допомогою апертури X-частотних радарів Н036-1-01 і Н036Б-1-01 з активними фазованими антенними гратами. Крім того, цей радар посилений комплексом оптико-електронного наведення 101КС "Атол", а також бортовим комплексом оборони Л402 "Гімалаї", що допоможе ще більше посилити сигнал на L-частотному радарі.

Ідея полягає в те, що сфокусований пошук з допомогою інших сенсорів дозволить якісній системі наведення забезпечувати обстріл таких винищувачів п'ятого покоління як F-22. Якщо ця система спрацює, то непомітність "Раптора" перестане бути проблемою для росіян. Це означає наступне: той, хто зможе вижити в битві на далекій відстані, зіткнеться з супротивником вже в ближньому бою.

Новини за темою

В середині 2020-х років і Су-57, і F-22 будуть оснащені нашоломною системою цілевказівки і індикації (HMCS), а також високоефективними ракетами "повітря-повітря" з високим кутом відхилення від опорного напрямку (HOBS), що, в принципі, дозволяє пілоту випустити ракету в потрібному напрямку. В зоні прямої видимості перемога буде на стороні того літака, за штурвалом якого буде підготовлений пілот, а, якщо чесно, то багато чого буде залежати від удачі.

Під час навчань з участю винищувачів, оснащених ракетами AIM-9X і HMCS, знову і знову підтверджується одне правило — якщо обидва винищувачі оснащені ракетами з системою HOBS, то часто їх результатом поєдинку є "взаємне знищення". Удача в даному випадку може стати визначальним фактором.

В кінцевому підсумку результат поєдинку "Раптора" з Су-57 залишається невідомим. І, найімовірніше, він залишиться невідомим в доступному для огляду майбутньому.

Переклад ІноЗМІ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини партнерів

Загрузка...