"Джокер": Надламане – доламати

Для того, щоб розповісти історію про несправедливість і насильство без героїзації і прикрас, довелося звернутися до культового образу лиходія з коміксів

"Джокер": Надламане – доламати
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.

Юлія Потерянко

Журналіст, 112.ua

Для того, щоб розповісти історію про несправедливість і насильство без героїзації і прикрас, довелося звернутися до культового образу лиходія з коміксів

Так збіглося, що сценарист Крейг Мазін і режисер Тодд Філліпс, які на початку десятих разом працювали над досить невибагливими другою і третьою частинами комедії "Похмілля у Вегасі", у 2019 році обидва, вже окремо один від одного, видали по потужному гостросоціальному вислову. Мазін навесні прогримів із серіалом "Чорнобиль", в якому розмірковував над тим, якою убивча буває брехня, Філліпс майже півроку потому явив "Джокера", звинувативши рівно в тому ж несправедливість.

Формально його фільм належить до комікс-всесвіту DC і родинні зв'язки ці відчуваються не тільки у назві місця дії – міста Готем. Тим не менше, "Джокер" – абсолютно самостійна картина, метою якої було відступити від канону і дослідити, звідки міг взятися харизматичний, якщо не сказати привабливий, навіжений лиходій? Що могло зробити його таким? Адже у Джокера з коміксів, а як наслідок і з кіно, немає минулого. Більш того, у нього немає власного імені. Він просто існує як факт, як даність, як блискуча противагу звірячій серйозності заподіювача добра Бетмена. Всі відсутнє персонаж набуває в картині.

Артур Флек, а саме так назвав режисер і сценарист фільму свого героя, на початку оповіді є абсолютним невдахою. Він вже немолодий, але все ще живе з мамою. Втім, цьому є пояснення. Артур психічно нездоровий і навряд чи здатний подбати про себе сам. Він реагує на стрес вибухами неконтрольованого реготу, чим лякає, дратує і злить довколишніх. Мама – Пенні Флек (Френсіс Конрой) з дитинства як вміє намагається згладити цей нюанс, називаючи сина Щасливчиком і переконуючи хлопчика в тому, що його доля – дарувати людям посмішку. Звідси і мрія Артура – стати стендап-коміком, і його практично синівське захоплення веселим ведучим вечірнього шоу Мюрреєм Франкліном (Роберт Де Ніро). Тим не менше, всі спроби Артура виявляються провальними. Ще й наближена до мрії героя робота клоуном-аніматором у рекламному агентстві зовсім не клеїться. Як герой не намагається, він чомусь, сам не розуміє чому, викликає у людей не усмішки, а злі глузування. Навіть подарунок, який перевертає його долю, дає відчуття могутності і підштовхує на шлях злодійства, він отримує від колеги швидше як насмішку, злий жарт.

Все це відбувається в антуражі, певно, найбільш похмурого Готема в історії DC. Холодне і вогке осіннє місто потопає у смітті – люди, які повинні його прибирати, страйкують проти низьких зарплат. Назріває соціальний вибух і ймовірним тригером можуть послужити майбутні вибори мера. Обіцянки мільярдера Томаса Вейна покінчити із цим хаосом тільки дратують бідняків. Залишається лише натиснути спусковий гачок і вивести ображених на вулиці, а вже вони каменя на камені не залишать. Справу може вирішити і вирішує випадок.

Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.

Після того, як "Джокер" переміг на Венеційському кінофестивалі, але ще до виходу картини у широкий прокат студії Warner Brothers, під егідою якої і створювався фільм, звинуватили, що за допомогою фільму вона займається героїзацією насильства. Проблема для США дуже гостра. Так 20 липня 2012 року на прем'єрі фільму Крістофера Нолана "Темний лицар повертається" (той же комікс-всесвіт) в місті Орора, штат Колорадо 24-річний Джеймс Голмс кинув у зал димову шашку і відкрив безладну стрілянину по глядачах. Жертвами стали 12 людей. Родичі загиблих написали студії листа з проханням бути гранично акуратними, знімаючи фільми про лиходіїв, щоб випадково не романтизувати їх. У відповідь студія опублікувала заяву, назвавши "Джокера" швидше запрошенням до дискусії. Як виявилося, Warner Brothers була цілком щиросердною. Персонаж, неймовірно талановито зіграний Хоакіном Феніксом, викликає цілу гаму сильних почуттів, у тому числі глибоке співпереживання, але захоплення і бажання наслідувати серед них немає.

Ще одна ключова претензія, яку висувають до "Джокеру" цього разу критики, полягає в тому, що розказана у фільмі історія зовсім не потребувала цього культового персонажа. Мовляв, раз тут немає супергероїки, то заманювати на сеанси глядача ім'ям найколоритнішого з лиходіїв було маніпуляцією. Це одночасно і так, і не так. Так, тому що все сказане – чиста правда. Історія Артура Флека стоїть настільки осторонь від усього всесвіту DC, що навіть без імен Томаса і Брюса Вейнів, а також Альфреда Пенніворта спрацювала би. Але з деякими цілком серйозними застереженнями.

Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.

Справа в тому, що у реальному житті були маніяки з долею, схожою на долю екранного Артура Флека. Взяти того ж японського серійного вбивцю Цутому Міядзакі. Пройшовши в дитинстві через знущання над своєю інакшістю і травмами, в тому числі від найрідніших людей, він рано почав скочуватися в самоізоляцію і божевілля. А коли втратив єдину людину, яка давала йому хоча б краплю уваги – свого дідуся, перестав справлятися із внутрішніми демонами та скоїв чотири жахливих за своєю жорстокістю вбивства. Всі його жертви були маленькими дівчатками. І от екранізація життя Міядзакі, особливо в тому ключі, який вибрав для свого фільму Тодд Філліпс, насправді ризикувала б стати одою насильству.

Тож поставити в центр оповіді вигаданого Джокера, який сам по собі не просто герой, а цілий архетип, було хорошим виходом. Так у Філліпса за допомогою блискучої акторської гри Фенікса вийшло з куди меншим ризиком переконливо і без героїзації розповісти про те, як несправедливість і насильство породжують тільки ще більші несправедливість і насильство. Простежити за сценарієм, коли з в цілому беззлобної людини виростає не просто лиходій, а суперлиходій – божевільний, нічим не обмежений, харизматичний, але такий, що не несе нічого, крім хаосу і руйнування, причому нерідко навіть на шкоду собі.

Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.
Кадр з фільму
Кадр з фільму "Джокер" Warner Bros.

Грає на це і головна візуальна метафора "Джокера" – сходи. Недарма вони присутні на одному з постерів картини. Пригніченому антидепресантами, побитому, зануреному у свою внутрішню темряву Артуру неймовірно важко підніматися ними у дні, коли йому доводиться боротися за місце під сонцем. Зате дуже легко і навіть радісно бігти вниз, коли він дозволяє собі піти на поводу у власної темної сторони. Наближаючись до персональної точки неповернення, він танцює на крутих кам'яних сходах біля свого дому. Танцює енергійно, а не плавно і медитативно, як у ті моменти, коли намагається впоратися з виром руйнівних емоцій всередині.

Танець – ще одна важлива складова особистості Джокера у виконанні Хоакіна Фенікса. Актор навіть зізнавався, що багато в чому своїм успіхом зобов'язаний хореографу, що навчив його рухатися всередині цього дивного образу. Хореографу і записам реготу неврівноважених людей, які навчили його сміятися так, як він сміється в картині. Страшно, надривно, безвихідно.

Взагалі "Джокер", будучи глибокою драмою, важким психологічним трилером, парадоксальним чином сповнений жартів. Ось тільки глядачеві від них зовсім не робиться смішно. Філліпс навмисно вивертає жарти кишками назовні, щоби показати, що за багатьма з них стоїть чийсь біль. У першу чергу біль самого Артура Флека, який не намагаються вгамувати, не лікують, доламуючи розхитану психіку до основи. До моменту, коли зі звичайної людини народжується суперлиходій.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>