Доля української ГТС: Приховані мотиви порятунку

Доля української ГТС: Приховані мотиви порятунку
З відкритих джерел

Олексій Кущ

економіст

На газовому "фронті" без змін. Так міг би написати новий український Ремарк, який описує внутрішню політичну кухню. Але позиційні "бої" зовсім не означають, що найближчими місяцями не відбудеться ексцес "виконавця" і не розіграється який-небудь рукотворний "верден". У будь-якому випадку "гази" пустити можуть вже цієї зими.

Але це висловлюючись образними фігурами мови. Насправді взимку, найімовірніше, газ у нашу ГТС можуть і не пустити. У зв'язку з цим очільник "Нафтогазу" перетворюється на "містера Фікса", у якого обов'язково повинен бути план на випадок газової блокади з боку РФ.

Тим паче, що для енергетичного блекауту нас не потрібно повністю відрізати від транзиту природного газу, досить різко його скоротити до того больового порогу, при якому європейці вже не зможуть здійснювати на нашу користь так званий реверс.

Хоча реверс, так само як і незалежність від постачань російського газу – це черговий мегафейк, на які так багата була наша політика вродовж останніх років. Насправді вся історія з реверсом – це закільцьована труба у Вельке Капушанах у Східній Словаччині, де газ прокачується по колу для накручування лічильників, які враховують транзит енергоресурсів з РФ і так званий імпорт газу з Європи до України.

Новини за темою

Щось на зразок скаженого газового колайдера, з якого ось-ось вилетить "бозон газу". Щоправда, поки вилітає лише мегаприбуток декількох успішних газових трейдерів, які навчилися купувати газ для українських підприємств у таких "традиційних" газових країнах, як-от Швейцарія і Люксембург.

Отже: "Чи є у вас план, містере Фікс?" - "Вони є у мене, - відповів той. - Та в мене цілих три плани!"

Перший план, озвучений кілька місяців тому, особливо не надихнув зацікавлені сторони. Полягав він у тому, щоб європейці чи то самі закупили природний газ для закачування в наші підземні сховища, чи то дали на це грошей "Нафтогазу". У цьому варіанті, найімовірніше, проявилося переконання керівництва НАК, що всі довкола "олені", роги-панти яких можна з успіхом зрізати в особистих інтересах.

Але за межами України ця "тема" не працює, і європейці закономірно вирішили, що витрачати мільярди доларів для закачування газу в засіки НАК їм буде не з руки. Але "містер Фікс" не вгамовувався і "говорив, ламаючи руки, ритор і баламут" про те, що компанії потрібно закачати в підземні сховища газу приблизно 20 млрд куб. м леткої субстанції, а для цього потрібні кредити, врешті-решт, євробонди.

І знову ж таки – мільярди, мільярди доларів, куди ж без них. Тут вже заметушилося європейське начальство в особі виконавчих органів Євросоюзу та їхніх представників в Україні. Адже європейці чекають від нашої країни чудесного анбандлінгу і виконання третього енергопакета, тобто поділу "Нафтогазу" на три складові: видобуток, транзит і трейдерську структуру.

А це саме те, що з розмаху б'є по "цимбалах" "дивізіони Коболєва". У зв'язку з цим обтяжувати НАК новими мільярдними боргами у валюті в переддень реструктуризації – це навмисно їй перешкоджати. Хто в такому випадку буде правонаступником за зобов'язаннями? Чи євробонди теж розділять на три частини. 

Другий план може дати фору будь-якій досі озвученій ідеї щодо вирішення проблем транзиту. І в разі його активації цілком здатний отримати приз "золота малина" за найбільш ідіотський бізнес-план століття. Полягає він у закупівлі зрідженого природного газу в США та постачання його в Україну. Як? А пес його знає.

Адже потрібно мати термінал з регазифікації і точки входу в нашу ГТС. Це вам "не дріб'язок по кишенях тирити" у вигляді постачання американського вугілля з Пенсильванії. Литовці підійшли до цього з розумом. Взяли в оренду термінал з прийому СПГ і встановили його в Клайпеді.

Перевірили ефективність роботи і налагодили логістичні маршрути. Отримавши позитивні результати, ухвалили рішення про викуп терміналу. Зараз литовці практично замістили постачання російського газу, внаслідок чого вже самі росіяни змушені забезпечувати морське постачання енергоресурсу в свій калінінградський анклав.

Але на цю програму пішли роки, і не варто порівнювати масштаби литовської й української важкої промисловості, яка більшою мірою "сидить" на імпортному газі.

За місяці такі програми не реалізуються. Окрім того, гіпотетичний термінал з прийому СПГ в Одесі може зіткнутися з проблемою проходження танкерів через Босфор. Потрібно домовлятися з турками, але враховуючи специфіку їхніх відносин зі США, для позитивної відповіді Анкари про СПГ потрібно було вести переговори не в Штатах, а в Катарі, який є не тільки найбільшим гравцем на цьому переважно спотовому ринку, але і довгостроковим партнером Туреччини.

Адже якщо Анкара цілком може відмовити Вашингтону, то Катару – навряд чи. Окрім того, Катар набагато ближче до України, ніж США. Чому в такому разі Коболєв опинився в Держдепі, а не на "дивані" катарського еміра, залишається загадкою. Щоправда, є ще варіант транспортувати СПГ у польський термінал у Свіноуйсьце, ось тільки його потужності обмежуються 7,5 млрд куб. м на рік і то після реконструкції.

Загалом вимальовується потужна цінова модель "Свіноуйсьце+": купівля СПГ у США, транспортування до Польщі, регазифікація, закачування газу в ГТС і прямо по трубі в Україну. "Золоту малину" в студію.

Про третій варіант дещо пізніше, а поки зупинимося на тих наслідках, до яких може призвести зимова "газова війна".

Подумки перенесемося в 2017-й рік. НАК "Нафтогаз України" за результатами тендеру залучив компанію Rothschild S. p.A. (італійський підрозділ) як інвестиційного консультанта. Послуги "ротшильдів" оцінили в 3,69 мільйона доларів.

Предмет консультацій - анбандлінг, тобто поділ діяльності "Нафтогазу" на окремі напрями з транспортування, видобування та продажу природного газу, а також пошук кваліфікованої керівної компанії, яка повинна взяти на себе обов'язки з управління національною газотранспортною системою (ГТС).

Тендер було проведено в системі ProZorro, й інвест-банкіри зі США (саме там знаходиться холдингове "серце" Ротшильдів) перемогли, запропонувавши найбільш привабливу ціну. Ця сума тоді виглядала для західних консультантів не зовсім пристойною, майже стільки ж довелося би витратити високооплачуваним працівникам на перельоти першим класом і проживання в багатозіркових готелях.

Не кажучи вже про витрати на валізи Valextra і нові костюми "з відливом". Але гонорар тут не головне. Інвестиційні банкіри давно придивляються до української ГТС і, цілком ймовірно, не проти опосередковано взяти участь у процесі її "роздержавлення", а для цього необхідно тримати руку на пульсі подій.

Створи умови для знецінення потрібного тобі активу, купи цей актив дешево, добийся зростання його капіталізації, а потім продай дорого. Приблизно така ж стратегія зараз реалізується щодо української ГТС шляхом створення ілюзії про її непотрібність і забуття, яке загрожує їй через запуски "Північних потоків".

Найбільш вірогідними кандидатами на управління нашою "трубою" є відомі італійські та словацькі компанії–оператори. Мова про газовий транспортний коридор від російсько-українського кордону до Італії, країни, яка вже давно афілійована Кремлем у систему прихованих газових контрактів. На кону не тільки постачання російського газу на Апенніни, але і його продаж в інші країни ЄС через мережу італійських трейдерів.

Новини за темою

І не дивуйтеся, якщо за цими структурами прямо або опосередковано будуть виднітися вуха "Газрому" або афілійованих з ним осіб. У цьому варіанті під приводом припинення газової блокади і наповнення скарбниці прибутками від транзиту наші "еліти" цілком можуть передати контроль над частиною магістральної ГТС європейським "петрушкам", за якими буде стояти реальний ляльковод - російський газовий монополіст.

Тим паче, що європейцям, так само як і росіянам, не потрібна вся українська ГТС і транзит у розмірі 100 млрд куб. м на рік, що забезпечує нам надходження 3 млрд доларів щорічно. Їм цілком достатньо володіти "шматком труби" для прокачування приблизно 40 млрд куб. м газу на рік у напрямку Словаччини, Угорщини, Австрії та Італії. А також не завадять і наші підземні сховища газу для балансування потужностей та покриття пікових навантажень на європейському ринку.

До речі, саме ці прогнозні показники майбутнього транзиту за дивним збігом озвучували в свій час і в "Нафтогазі"…

Газпром в Україні: очевидне і неймовірне… Як тут не згадати знамениту сценку з "Аліси в Країні чудес" Льюїса Керролла, в якій описується зустріч дівчинки і Білого Лицаря на коні: "А я саме думала: навіщо вам мишоловка, - сказала Аліса. - Важко уявити собі, що на Конях живуть миші... - Важко, але можна, - відповів Лицар. - А я б не хотів, щоб вони на мені бігали. - Бачиш, - продовжував він, помовчавши, - потрібно бути готовим до всього!"

Хоча модель газового ринку, що формується нині "Нафтогазом", більше схожа на антиутопію з роману Джорджа Орвелла "1984": та ж низка антисенсів, прикритих модною новомовою.

Питання створення газового хабу в Україні і можливість перенесення вузлів комерційного обліку постачання газу на східний кордон України ми неодноразово висвітлювали в попередніх статтях. Сьогодні ми аналізуємо більш реальну і прозаїчну ситуацію: ризик "розпилювання" нашої ГТС під приводом порятунку Вітчизни від обіймів "Снігової королеви", для чого українцям запропонують найнеймовірніші варіанти.

А для цього ситуацію з транзитом газу потрібно довести до абсурду, щоб потім виправдати ще більш абсурдні шляхи вирішення проблеми.

Ну а для "успішного" завершення цієї саги про великий абсурд авторам плану як ніколи знадобиться третій "запасний" варіант, запозичений з відомого американського фільму "Мій кузен Вінні": "Мені треба змотатися звідси до третьої. Збери всі речі в машину. Слухай. Знайди час, підбери слова, повертайся до Нью-Йорка і зателефонуй мені. Я відчуваю, що якщо не поїду саме зараз, то не поїду вже ніколи".

Олексій Кущ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>