Для населення не існує ринку газу, є тільки підвищення цін?

Для населення не існує ринку газу, є тільки підвищення цін?
З відкритих джерел

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

На фініші цієї президентської гонки особливо гостро позначилася перед владою складна проблема, а саме як за таких великих соціальних обіцянок все-таки бути економними?!

Плюс кон'юнктура на світових ринках з початку 2019 року змінюється швидше, ніж Володимир Гройсман припускав, відповідно, зростають невизначеності, за якими для нашої економіки непрогнозованими залишаються як мінімум два ключові чинники.

Перший – це ціна на газ. Другий – це ціна фінансового капіталу, який ми могли б залучати. І не дай бог, якщо ціни на енергоресурси ще більше злетять вгору, а кредитні гроші так подорожчають, що їх нема чого буде займати.

Чи не тому прем'єр-міністр заявив, що буде ініціювати відставку керівника НАК "Нафтогаз України" Андрія Коболєва в разі зниження ціни на газ для населення.

Проте на початку цього тижня керівник газового дивізіону НАК "Нафтогаз України" Андрій Фаворов фактично підтвердив, що з травня поточного 2019 року ціни на газ для населення все ж піднімуть, і уточнив: "Ми будемо змушені дотримуватися чинної постанови № 867, якою на нас покладені спецобов'язки. Але наша позиція залишається незмінною. НАК вважає, що газ повинен продаватися за ринковою ціною, яку визначає попит і пропозицію. Цей рівень може бути як вище ціни, встановленої Кабміном, так і нижче". Що це означає для нас, побутових споживачів?

Новини за темою

Перш за все, те, що з 1 травня 2019 року не буде "Нафтогазом" виконано розпорядження Кабміну про зниження ціни на газ для населення до 8,38 тисяч гривень за 1 тисячу кубометрів, а навпаки – її новий рівень піднімуть до 9,7-9,8 тисяч гривень.

Так, держава має бути соціально відповідальною і конкретно займатися регулюванням цін на енергоресурси і тарифів на ринку житлово-комунальних послуг. Однак чомусь у нас регульовані ціни і тарифи ЖКГ в кілька разів вище зростання індексу споживчих цін. Ось вже воістину, від чого хворий помер? Від лікування!

Так і у нас: начебто чиновники НКРЕКП взялися регулювати ціни природних монополій, а насправді ми бачимо нестримне зростання на їх послуги та продукцію. Та так вже дорегулювались, що можна подумати – у нас за Конституцією не соціальна, а природно-монопольна держава.

І, схоже, що вже ніхто з монополістів не звертає уваги на вказівки прем'єр-міністра Володимира Гройсмана. Це з усіх точок зору надзвичайно небезпечно.

У цьому зв'язку провідний український експерт Анатолій Любаревич підкреслював: "Якщо говорити не про міфічні та не обґрунтовані ніким і нічим тарифи і ціни на енергоресурси, а про реальну оптову ціну, наприклад, на газ, то сміливо і гарантовано можна стверджувати, що вона вже завищена щонайменше на 170 млрд гривень від фактично споживаних населенням енергоресурсів.

І відразу виникає питання, для чого і кому треба так високо піднімати ціну на газ? Адже так можна не тільки втратити економіку, а й в цілому країну". На жаль, український ринок як був, так і досі залишається простором вільного і неконтрольованого пограбування пересічних споживачів товарів і послуг.

І, на жаль, у нас більше половини економіки – це "сірий" сектор. Це ті гроші, які не обкладаються податками. Це ті гроші, які йдуть у вигляді хабарів в кишені корумпованих чиновників, що йдуть в офшори без всякого обліку.

Нарешті, це ті гроші, які складають основу витрат у ціні практично будь-якого товару. При цьому чи не кожен наш громадянин задіяний у цьому "сірому" секторі. Чому? Тому що ми купуємо товари, де закладена ця "сіра" складова.

І вже якщо зовсім відверто говорити, то українські ринки, перш за все, газу – це сьогодні, мабуть, непередбачуване явище, тому що багато невизначеностей і досі не збудовані та не впроваджені застосовно до нових умов система регулювання, інструменти хеджування та процедури узгодження курсової політики.

Звичайно, ми хочемо змін, але не експериментів з боку НКРЕКП і монополістів. І не треба домагатися економії з боку громадян, використовуючи некомпетентність і слабку фінансову грамотність населення.

Думаю, саме ця некомпетентність і навіть безграмотність дають ту маржу, за рахунок якої керівництво НАК "Нафтогаз України" і монополісти можуть впевнено стверджувати, мовляв, ми повністю виконуємо свої зобов'язання, просто ви, громадяни, неправильно підраховуєте тарифи ЖКГ і ціну на газ.

А раз так, то логічно напрошується невтішний висновок: чим ви бідніше, тим більше платите, а тому збирання грошей за комуналку постійно падає.

Не дивно, що і в цьому 2019 році борги населення за газ, електроенергію та за тарифами ЖКГ продовжують швидко накопичуватися, а в минулому 2018 році заборгованість збільшилася відразу на 23,3 млрд гривень або 72,1% (всього за 2018 рік рівень оплати населенням ЖКГ склав 80,6%.)

Ну і як тепер вирішувати ці проблеми неплатежів? Переконаний, що новому президенту, новим складам уряду і Верховній Раді треба в першу чергу думати про підвищення доходів українців. І нам самим, звичайно. Безумовно, мені резонно заперечать, мовляв, надії на те, що знизять ціни на газ – більш реальні, ніж на те, що підвищать зарплати.

Однак з точки зору економіки країни та ситуація, коли працюють над підвищенням доходів, більш приваблива, ніж та, де борються за зниження цін.

Треба створювати і розвивати сучасний внутрішній ринок газу, а поки що ми, споживачі, не можемо перейти до іншого постачальника до повного покриття всіх боргів перед попереднім, тобто будемо змушені оплачувати зайві обсяги газу, які незаконно нараховують нам облгази.

Новини за темою

На підтвердження цього навіть заступник начальника департаменту енергоефективності "Нафтогазу" Олексій Хабатюк змушений був визнати: "Для населення ринку газу не існує. Ціни встановлює Кабмін. Визначає фіксовані умови, за якими "Нафтогаз" продає ресурс газзбутам.

Ринок газу не з'явиться, доки не скасують спеціальні зобов'язання і не встановлять вільне ціноутворення, в облгазів і постачальників газу різні види діяльності.

Останніх в області, де працює облгаз, може бути безліч. Проблема в тому, що облгаз – це природна монополія, яка управляє, ремонтує і обслуговує газові мережі. Зрозуміло, що їх не може бути багато, вони єдині. Крім того, газзбути належать облгазам". Ось так.

Також слід звернути увагу і на таке лукавство: в ході президентської кампанії багато кандидатів переконували нас у тому, що в Україні тарифи ЖКГ будуть якщо не знижені, то точно "заморожені", але в теж час експерти справедливо заперечують, мовляв, тоді підніметься вартість послуг, якими обв'язують ці тарифи.

В результаті, якщо ми платили, наприклад, 1000 гривень, то тепер будемо – 1 200 гривень. І якщо, з одного боку, тарифи водоканалу "заморожуються", то, з іншого боку, нам доведеться більше платити за загальні будинкові витрати настільки, що навіть важко буде розібратися з тим, що в будинку відбувається: то сауну хтось влаштував у підвалі, то ще щось.

Що робити? Вихід з цієї важкої ситуації взагалі є? Думаю, є, і далеко не один. Чи для нас не є очевидним те, що у влади залишилося тільки два шляхи: вона буде робити те, що треба їй, і все збережеться як було.

Або другий шлях - вона почне кардинальні зміни, буде робити те, що треба всьому населенню України і, зокрема, національному бізнесу.

В останньому дуже сумніваюся, що це малоймовірно, зате з мріями про це можна спокійно чекати наближення 21 квітня.

Олександр Гончаров

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>