Дев'ятий вал Гройсмана: Кого накриє нова хвиля кризи

Арсеній Яценюк діяв так: перший етап – обвальне падіння інвестицій, другий - різке скорочення зарплат, третій - економія на зайнятості. І чомусь ми з колегами вважали, що ця хвиля кризи від Яценюка буде найсильнішою. Однак від Айвазовського я пам'ятаю, що найсильніша – це дев'ятий вал. А якщо і зовсім нас після 1 травня накриє цунамі від Гройсмана?! Зрозуміло, найгірше – попереду

Дев'ятий вал Гройсмана: Кого накриє нова хвиля кризи
Пресс-служба Кабмина

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

Арсеній Яценюк діяв так: перший етап – обвальне падіння інвестицій, другий - різке скорочення зарплат, третій - економія на зайнятості. І чомусь ми з колегами вважали, що ця хвиля кризи від Яценюка буде найсильнішою. Однак від Айвазовського я пам'ятаю, що найсильніша – це дев'ятий вал. А якщо і зовсім нас після 1 травня накриє цунамі від Гройсмана?! Зрозуміло, найгірше – попереду

В угарі економічної активності Володимир Гройсман "смалить", Арсеній Яценюк тихо хихотить. Для супертерплячих громадян у середу, 27 квітня, на засіданні Кабміну прем'єр-міністр пояснив, що в України є зобов'язання перед МВФ (а не перед "життєрадісними" українцями) у рамках програми розширеного фінансування, згідно з яким тарифи на газ з 1 травня будуть 100% відповідати його вартості.

У цьому зв'язку які макроекономічні ризики до кінця 2016 р. бачу? Насамперед дай боже не розвалитися остаточно економіці України. Далі - утримати під контролем безробіття. Не вичерпати золотовалютних резервів. Утримати на плаву банки і корпорації з великою часткою позикових коштів. Відповідно, не допустити різкого ривка вгору інфляції.

Новини за темою

А тепер популярно поясню для прем'єр-міністра Гройсмана, що якщо ростуть ціни, зарплати падають, то буде наростати безробіття. Це — стагфляція: падіння виробництва плюс інфляція. Це важка економічна хвороба. Підвищенням цін на газ її не вилікувати. Тому, поза всяких сумнівів, як Яценюк перед своєю відставкою, так і Гройсман тепер буде допомагати чиновникам, збільшуючи їм зарплати, а також буде підвищувати пенсії пенсіонерам. Ці дві категорії громадян є найбільш численними і базовими для підтримки чинної влади.

Щоправда, поки ніхто не знає, яким буде 2016 рік в Україні, але всі чекають дострокових парламентських виборів. Тому панівна еліта буде продовжувати орієнтувати соціальні витрати на цих виборців, щоб вирішувати свої електоральні завдання. І знову ніхто не впроваджуватиме антикризових заходів, а значить, економіка в ручному управлінні й надалі буде валитися.

Новини за темою

І з цими новими міністрами ми будемо стикатися з тим, що наші витрати будуть перевищувати доходи. Наші мультимільйонери у владі всіх нас привчають, а точніше, вже привчили до відчуття, що треба радіти навіть кільком сотням тисяч спонсорської допомоги від Румунії. Більш того, ці ж великі чиновники в Brioni з неповторним самохвальбою швидко і легко перевели рецесію від корпоративного сектора до населення.

Нагадаю, Арсеній Яценюк діяв так: перший етап – обвальне падіння інвестицій, другий - різке скорочення зарплат, третій - економія на зайнятості. І чомусь ми з колегами вважали, що ця хвиля кризи від Яценюка буде найбільш сильною. Однак від Айвазовського я пам'ятаю, що найбільш сильна – це дев'ятий вал. А якщо і зовсім нас після 1 травня накриє цунамі від Гройсмана?! Зрозуміло, найгірше – попереду. Судячи з усього, після 1 травня епіцентр кризи стане активно переміщатися до таких показників якості життя, як доступність медичних послуг і ліків, рівень тривожності в суспільстві, смертність, ступінь алкоголізації населення, структура споживчого кошика.

Новини за темою

Як ці проблеми вирішувати? Що для цього робити? Насамперед переходити до іншої структурі економіки, орієнтуючись на країни Східної Європи. При цьому обов'язково доведеться міняти інститути, в тому числі й політичні. Але що тут спереду, а що - ззаду, можливо, тепер підкаже Лешек Бальцерович. Особисто для мене очевидно одне: воля суспільства і держави повинні бути єдиними. Це особливо актуально, оскільки у прем'єр-міністра Володимира Гройсмана у короткостроковій перспективі вибору вже немає, взагалі ніякого.

Чому? Тому що подальше скорочення держвитрат буде ще більше стискати внутрішній попит і породжувати подальше скорочення надходжень до бюджету. І точку рівноваги може бути досягнуто на рівні набагато більш глибокого спаду економіки, ніж могло б бути, якби Кабмін витрачав бюджетні кошти у великих обсягах. Але Гройсман вже просто не може підтримувати програми бюджетних стимулів. Це виявиться важким ударом по потенціалу виходу з тривалої рецесії. Що далі? Переконаний, оптимальним рішенням щодо стабілізації ситуації з подальшим виходом на траєкторію зростання – це не намагатися виплачувати борги, а оголошувати дефолт.

Новини за темою

У зв'язку з цим, розмірковуючи на цю тему, не міг відповісти колегам-американцям, а їм важко зрозуміти, чому ми існуємо у найскладніший і найбільш витратний спосіб. Чому на розвилках Україна вибирає найбільш неоптимальні шляхи? Водночас є надія, що і в цій війні ми переможемо. І буде нова економіка, прийдуть інвестиції. Але, знову-таки, ми перемагаємо найбільш витратним способом. В усіх наших війнах ми перемагаємо у найважчий, ресурсномісткий і занадто витратний спосіб.

Наприклад, вчора закінчився дводенний Форум експортерів у ТПП України. Особливо яскраві враження залишилися від змістовних розмов з китайськими колегами і, зокрема, з Лю Цзюнем, радником із торгівельно-економічних питань при посольстві КНР в Україні. І що ви думаєте, раніше анонсовані як спікери Гройсман і Кубів були тут? На жаль. За весь уряд "віддувалася" Ксенія Ляпіна. Схоже, що саме вона більше за інших в уряді відповідає за експорт. Адже вона обіймає посаду голови Державної регуляторної служби України.

Новини за темою

Мої іноземні співрозмовники також мені говорили, що якщо наша економіка надцентралізована, якщо власність надконцентрована, якщо податків занадто багато, нарешті, якщо валютна політика викликає купу запитань, то це називається біг з гирями. Грубо кажучи, пізно пити боржомі, коли нирки (банки і підприємства) відвалилися від економіки. Уряд не трансформувався, тому вже протягом найближчих кількох місяців уряд буде мати "задоволення" зіткнутися з дуже суворою оцінкою ринку.

Нарешті, нинішня ситуація – це півкроку до реального дефолту. А зміна складу Кабміну – це провісник реального великого дефолту, який може статися. І перший гучний скандал через офшори новоспеченого міністра фінансів – це ще один рух у цьому напрямі для оцінки нашими західними партнерами. Як наш міністр фінансів тепер може говорити про боротьбу з корупцією і з кризою, якщо ми ще більше занурюємося в державну фінансову кризу?! Все це змушує задуматися і представників МВФ про те, що ті методи, які було обрано в 2014 р., є неефективними.

Новини за темою

Адже у нас є гарні можливості для США, ЄС і того ж Китаю створити для себе в Україні запасний ринок праці. Нам чого боятися? Чи у Кабміні не знають, як це робити? Тому прем'єр-міністр Гройсман зобов'язаний суспільству сказати, що має намір робити Кабмін, яка у нього національна ідея. Після цього вже вибудовувати ефективну роботу держапарату для вироблення конкретних заходів з порятунку економіки країни. І головне – поважати і розуміти людей, для яких уряд має працювати, захищаючи інтереси держави. При цьому нарешті розпочати боротьбу з великими розкраданнями чиновників, щоб гроші "по-білому" потекли в бюджет, а не "по-чорному" - в свої кишені.

Але, на жаль, тільки у нардепів і міністрів – перших хлопців у селі, що вмирає, - залишилось математичне очікування зростання наших ринків. Інші не в тренді, на них чекає сумна доля. Немає мотивації й у самих учасників ринку. Нещодавно мене просвітив один мій давній знайомий бізнесмен, резюмуючи: "У нас у країні на тлі відсутності росту зарплат і різкого збільшення нерівності все більше поширюється думка, що від обвалу економіки виграють тільки еліти майдану".

Словом, не буде еволюційного етапу розвитку, продовжиться процес швидкого руйнування. І в цьому краху зараз є багато зацікавлених сторін. Як жили ми на вулкані, так на ньому і продовжуємо жити. Виходу влада не бачить. Якщо раніше при уряді Арсенія Яценюка ми жили в умовах перманентного загострення кризи, то тепер через відсутність програми Кабміну Володимира Гройсмана ми перебуваємо не просто в ситуації глибокої рецесії, а в стані непередбачуваного розвитку цієї великої кризи.

Новини за темою

Хоча альтернатива чинній економічній політиці в Україні є. Є світовий досвід, зокрема польського та американського ринків, який це доводить (що безпосередньо я вивчав у Варшаві й у Вашингтоні). Але такий економічний розвиток України не відповідає інтересам тих, хто сьогодні у нас має політичну та економічну владу. Отже, мені кажуть мої закордонні колеги, шановні громадяни України, ви самі повинні займатися відстоюванням своїх інтересів політичними і соціальними методами, створюючи профспілки, громадські організації, підтримуючи свої партії. Тоді економіка не розвалиться, а буде розвиватися. Але з іншими цілями і досягаючи інших результатів, не тих, що є зараз. Ось так казали мені, правдиво й відверто.

Олександр ГОНЧАРОВ, директор Інституту розвитку економіки України

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...