banner banner banner

Депутат без мандату VS відкриті партійні списки

Усі розмови про “відкриті партійні списки” стають популістськими в умовах прийняття змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі), за який 16 лютого 2016 р. проголосувало 236 народних обранців

Депутат без мандату VS відкриті партійні списки
Киевград

Ірина Овчар

політолог, кандидат політичних наук

Усі розмови про “відкриті партійні списки” стають популістськими в умовах прийняття змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі), за який 16 лютого 2016 р. проголосувало 236 народних обранців

Події, які передували 2014 року, дали розуміння, що змінилося громадянське суспільство, і саме тому змінилася українська влада. Одним із досягнень того часу була вимога щодо проведення парламентських виборів за відкритими партійними списками. Навіть президенти України Леонід Кравчук, Леонід Кучма та Віктор Ющенко наголосили, що підтримують позицію Петра Порошенка щодо проведення дострокових виборів парламенту України 2014 р. за відкритими партійними списками.

Тоді здавалось, що альтернативи пропорційній виборчій системі з відкритими спискам в українській політиці вже немає, і що відповідальність на рівні "партія – депутат" стане взаємною. Минуло майже півтора року з часу роботи Верховної Ради 8-го скликання, і партії не просто забули про "відкриті списки", а й почали "чистити закриті".

Більше того, на сьогодні тема “відкритих партійних списків” стає маніпуляцією в питанні можливих позачергових виборів восени 2016 р. Так, на думку народного депутата Оксани Сироїд, для того, щоб новий закон про вибори було прийнято, необхідним є тиск з боку громадських організацій, ЗМІ та міжнародних партнерів, які повинні нагадати всім учасникам політичного процесу, в тому числі й президенту, про їхні обіцянки під час і після Майдану. Сьогодні вже дано “команду” готуватися до виборів, можливо, восени. Новий закон про вибори на пропорційній системі з відкритими списками – дієвий запобіжник дострокових виборів, тому що політичним партіям буде потрібний тривалий час, щоб підготуватися до нової системи.

Новини за темою

Однак усі розмови про “відкриті партійні списки” стають популістськими в умовах прийняття змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі), за який 16 лютого 2016 р. проголосувало 236 народних обранців. Згідно із законом, кандидатів у народні депутати може бути виключено з виборчого списку за рішенням з’їзду партії після оголошення результатів виборів. Рішення з’їзду партії щодо виключення кандидатів у депутати з виборчого списку підлягає реєстрації у Центральній виборчій комісії.

Приймаючи такі доповнення до Закону України “Про вибори народних депутатів”, парламентарі запропонували його дію поширити на виборчі списки кандидатів у народні депутати України від політичних партій, які були суб’єктами виборчого процесу на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 р.

Одразу можливістю провести позачергові з'їзди партій та почистити свої партійні списки скористались парламентські політичні сили. Радикальна партія виключила з виборчих списків партії 9 кандидатів у нардепи. Партія "Об'єднання "Самопоміч" виключила 11 кандидатів у депутати Верховної Ради зі свого виборчого списку. На з'їзді партії “Блок Петра Порошенка “Солідарність” не лише було ухвалено рішення щодо зміни у виборчому списку партії шляхом виключення з нього кандидатів, які не беруть участі у партійній діяльності. Також з’їзд партії, відповідно до статті 81 Конституції України, ухвалив рішення щодо дострокового припинення повноважень народних депутатів Томенка та Фірсова, які вийшли зі складу парламентської фракції партії "Блок Петра Порошенка".

Як відзначав раніше голова ЦВК Михайло Охендовський "Українській правді", "норми Конституції є нормами прямої дії, відповідно, вони мають конкретний юридичний вплив на суспільні відносини і конкретні наслідки". Тому 28 березня на своєму засіданні ЦВК взяла до відома рішення з'їзду партії щодо дострокового припинення повноважень двох народних депутатів та замість них зареєструвала народними депутатами від БПП Олександра Бригинця та Дмитра Білоцерковця.

Поряд з тим у Конституції України є також стаття 58, відповідно до якої закони не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. З цією статтею не узгоджується норма прикінцевих положень щодо поширення дії Закону України "Про вибори народних депутатів України" (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі) "на виборчі списки кандидатів у народні депутати України від політичних партій, які були суб’єктами виборчого процесу на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 р.".

Новини за темою

Окрім юридичних нюансів, своїм неоднозначним рішенням парламентарі не лише знівелювали власні передвиборчі обіцянки щодо відкритих списків та прозорості в роботі партій, вони також не врахували вже зроблений виборцями вибір. Адже коли виборець ставить позначку "плюс" або іншу в бюлетені у квадраті проти назви партії, за кандидатів у депутати від якої він голосує, він тим самим підтримує весь список кандидатів від політичної партії саме у тому вигляді, в якому він був зареєстрований у Центральній виборчій комісії. І персональний склад, і черговість включення кандидатів до списку безпосередньо впливають на волевиявлення виборця під час голосування. Тобто виборці схвалили та підтримали цей список саме у тому вигляді, яким він був на момент голосування. Тому після оголошення результатів виборів політична партія не може на власний розсуд вносити зміни до списку кандидатів, який було підтримано виборцями під час голосування, оскільки це означатиме, що партія фактично змінює рішення, прийняте виборцями.

Поки парламентарі шукатимуть аргументи, щоб пояснити неузгоджене з юридичної точки зору рішення щодо виключення кандидатів у депутати зі списку партій та позбавлення мандатів народних обранців, нам залишається очікувати за яким законом відбуватимуться наступні (чергові або позачергові) парламентські вибори і яку риторику обіцянок використовуватимуть політики в боротьбі за депутатські мандати. І найголовніше: як буде співвідноситись прагнення сформувати партійну диктатуру з обіцянками відкрити партійні списки та запровадити пропорційну виборчу систему з преференціями.

Ірина Овчар

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>