Деградація антикорупційного законодавства як страхування бюрократів

Деградація антикорупційного законодавства як страхування бюрократів
З відкритих джерел

14 жовтня 2014 року під тиском європейських інститутів, за ініціативою президента України Верховна Рада ухвалил закон, спрямований на прорив у боротьбі з корупцією.

У тому числі прийнято статтю 368-2 КК України у новій редакції, якою передбачено відповідальність за наявність у державних осіб майна, законність походження якого вони не можуть підтвердити.

Слід зазначити, що якогось резонансного ефекту ця стаття не мала. Так, за весь 2018 рік пошук за "Судовою владою" не видає жодного вироку за вказане правопорушення.

Водночас така норма була досить сильним стримувальним фактором, що вимагав від посадових осіб держави більшої дисциплінованості до себе, демонстративного аскетизму і формального дотримання норм соціальної пристойності.

Чиновники відучилися їздити на Maserati і літати на Мальдіви, оскільки кожен такий хід вимагав від них пояснень походження капіталів.

Новини за темою

26 лютого 2019 року Конституційний суд України перекреслив формальні пристойності і знову дозволив можновладцям жити спокійним життям, не турбуючись про відповідальність перед суспільством і законом.

Тепер чиновники не зобов'язані пояснювати походження своїх активів, достатньо просто їх задекларувати.

Судді КСУ переплутали поняття "презумпція невинуватості" і "захист корупціонерів". У всіх європейських країнах давно прийнято норми, згідно з якими будь-яка людина зобов'язана пояснити походження у неї активів.

А в разі відсутності законного пояснення такі активи вважаються незаконними, і для такої людини настає відповідальність, аж до кримінальної.

Ми ж в Україні йдемо своїм шляхом і прагнемо назад в Азію, де гешефт чиновника - це не злочин, а норма відносин.

Також варто сказати, що з 56 депутатів, які підписалися під зазначеним зверненням, 23 виявилося з "Народного фронту", а 11 - з "Блоку Петра Порошенка", а ще 10 - з "Опозиційного блоку".

Важко сказати, що завадило такий збірній солянці скасувати цю статтю шляхом голосування, мабуть, страх перед Заходом, однією з вимог якого було прийняття антикорупційного пакета законів, в тому числі й цієї норми. Але намагаючись уникнути особистої відповідальності, депутати прийшли до колективної.

Так, саме звернення підписало 56 осіб, що вже демонструє ставлення окремо взятих особистостей до корупційних діянь. До того ж варто нагадати, що Конституційний суд складається з 18 осіб, серед яких 6 осіб призначаються президентом, Верховною Радою і з'їздом суддів.

Тобто кожна з гілок влади через своїх представників взяла активну участь у декриміналізації злочинного діяння.

Фактично в Україні діє корупційна змова, де представники абсолютно різних політичних сил і гілок влади одноголосно чинять опір простому європейському вибору.

Рідко зустрінеш таку одностайність при ухваленні звичайних соціальних законів.

Серед фактів, пов'язаних з цією нормою, можна відзначити, що підозри за нею висунули екс-в. о. голови ДФС Мирославу Продану, першому заступнику голови  СБУ Павлу Демчині, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, екс-чиновнику Генпрокуратури Дмитру Сусу.

В НАБУ знаходиться понад 50 кримінальних проваджень за вказаною статтею.

У висновку можна лише процитувати класика Михайла Салтикова-Щедріна: "Існує чимало перешкод, які значною ускладнюють правильний розвиток скромних зачатків, покладених в основу російського життя протягом останнього десятиріччя.

Ці перешкоди, на нашу думку, полягають у споконвічній і невиправній рисі наших бюрократів усяку загальну справу пов'язувати зі своїми особистими інтересами і всюди вбачати посягання на їхню владу".

Максим Борисов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>