Чим новітній американський винищувач F-35 підкорив публіку Фарнборо

При вартості 100 млн дол. за штуку літак F-35 є однією з найбільш дорогих програм озброєння Пентагону

Чим новітній американський винищувач F-35 підкорив публіку Фарнборо
Фото з відкритих джерел

При вартості 100 млн дол. за штуку літак F-35 є однією з найбільш дорогих програм озброєння Пентагону

У британському Фарнборо днями відбулася міжнародна прем'єра новітнього американського винищувача F-35. І він підкорив публіку. Це було передбачувано, адже F-35 — другий у світі літак п'ятого покоління після F-22. У його розробку і виробництво за 15 років вкладено чималі гроші, а за весь термін життя витрати на F-35 оцінюються приблизно в 1,5 трлн дол., що робить його найдорожчою зброєю в історії людства. За останні роки F-35 став популярним предметом обговорення серед експертів і широкої публіки. І цьогоріч F-35 не підвів очікувань: він все-таки зміг долетіти до Великої Британії і виступити на авіасалоні.

Роботи з F-35 розпочалися в США в 1990-х роках, коли в руки американських інженерів потрапила вся документація з проекту радянського літака вертикального зльоту і посадки Як-141. Вибір конструкції F-35 було зроблено в 2001 р. в результаті конкурсу за програмою JSF між компаніями Boeing (модель X-32) і Lockheed Martin (модель X-35). Програма передбачала створення єдиної моделі винищувачів для ВПС, ВМС і морської піхоти з можливістю вертикального і укороченого зльоту і посадки для заміни F-16, A-10, F/A-18, AV-8B.

Фінальні випробування прототипів X-32 і Х-35 показали явну перевагу останнього: він продемонстрував зліт на майданчику довжиною 150 м, розвинув надзвукову швидкість, приземлився вертикально. Однією з головних переваг було названо метод створення вертикальної тяги: окремий вентилятор на X-35, а не просто зміна напрямку тяги основних двигунів на X-32 (що змушувало встановлювати поворотні сопла вертикального зльоту в центрі мас, недалеко від повітрязабірників, що зрештою призводило до повторного потрапляння вихлопних газів у двигун і його перегріву).

Новини за темою

У результаті намічено розробку уніфікованої моделі винищувача-бомбардувальника для країн НАТО з базуванням на суші та на морі.

При вартості 100 млн дол. за штуку літак F-35 є однією з найбільш дорогих програм озброєння Пентагону.

На F-35 використано багато технологічних рішень, відпрацьованих на F-22. Позначення серійних варіантів: F-35A (зі стандартним злетом і посадкою), F-35B (з коротким зльотом і вертикальною посадкою) і F-35C (зліт з палуби авіаносця за допомогою катапульти, а посадка на палубу — з використанням аерофінішера).

На літаку встановлено багатофункціональну РЛС з АФАР AN/APG-81, що ефективно діє як по повітряних, так і по наземних цілях.

Електронно-оптична система (ЕОС) AN/AAQ-37 з розподіленою апертурою (DAS), що складається із 6 ІК датчиків, розташованих на фюзеляжі з діапазоном огляду 360 градусів, дозволяє виявляти групові пуски балістичних ракет на дальності до 1300 км і виробляти пуск ракети повітря-повітря по цілі, що летить за літаком.

Всенаправлена інфрачервона CCD-TV камера високого дозволу AAQ-40, призначена для спостереження і цілевказівки, забезпечує захоплення і супровід будь-яких наземних, надводних і повітряних цілей. Повністю пасивна, вона здатна виявляти і супроводжувати цілі в автоматичному режимі та на великій відстані, а також повідомляти про лазерне опромінення літака.

Як основний канал передачі даних у F-35 використовується MADL (Multifunction Advanced Data Link). Даний широкосмуговий канал працює в Ku-діапазоні із застосуванням безлічі засобів щодо підвищення завадостійкості та захисту каналу - таких, як псевдовипадкова перебудова робочої частоти (ППРЧ), спрямований радіосигнал тощо.

Новини за темою

У Фарнборо F-35 був єдиним літаком, до якого вишикувалася черга з охочих сфотографуватися в кріслі пілота. Відвідувачі виставки могли випробувати унікальні шоломи пілота F-35 вартістю 400 тис. дол. кожен. Пристрої доповненої реальності із системою нічного бачення отримують зображення із шести інфрачервоних камер і виводять на дисплей пілота синтезовану картинку, дозволяючи йому бачити "крізь літак" і легше відстежувати цілі. На дисплеї відображається інформація про об'єкти, відстань та інші дані. Шоломи F-35 виробляє американська компанія Rockwell Collins.

Фото з відкритих джерел

F-35A і F-35C оснащуються двигуном Pratt & Whitney F135, який є розвитком двигуна F119, встановленого на F-22. Двигун для F-35B розроблено за участю Rolls-Royce Defence. За твердженням виробника, завдяки даній установці та конструкції планера, повністю озброєний F-35A із заповненими паливними баками, здатний виробляти маневри з перевантаженням в 9 g.

Згідно із формально заявленими характеристиками, F-35 не має можливості крейсерського польоту на надзвукових швидкостях без використання форсажу. Однак за твердженням віце-президента Lockheed Martin Стівена О'Браєна, винищувач здатний здійснювати політ зі швидкістю, що відповідає M=1,2 (тобто в 1,2 рази перевищує швидкість звуку), протягом ~ 240 км без включення форсажної камери.

Варіант винищувача з коротким злетом і вертикальною посадкою (СВП) F-35B, призначений для базування на авіаносних кораблях, не оснащених катапультами (легких авіаносцях, великих десантних кораблях), здатний виконувати і вертикальний зліт.

Для цього сопло двигуна F-35B повертається вниз на 95°, а за кабіною пілота вертикально встановлений і пов'язаний з головним двигуном жорсткою передачею вентилятор створює підйомну тягу. У крейсерському польоті підйомний вентилятор зупиняється і закривається стулками. Управління з нишпорення під час зависання забезпечують додаткові сопла двигуна, здатні відхилятися ліворуч і праворуч. Для управління по крену в кожній консолі крила є додаткові сопла, що живляться від основного двигуна. Тангаж змінюється різнотягом підйомного вентилятора і двигуна.

Положення літака під час зависання повністю контролюється бортовим комп'ютером. Це дозволяє значно спростити керування літаком в порівнянні з аналогами. Крім того, в аварійній ситуації комп'ютер здатний прийняти рішення щодо катапультування набагато раніше людини.

Новини за темою

Вертикальна тяга дозволяє F-35B при малому бойовому навантаженні і неповних паливних баках вертикально злітати і сідати. При більшому навантаженні вертикальної тяги для зльоту недостатньо, і зліт здійснюється з невеликим розгоном (т. зв. укорочений зліт). Так само може здійснюватися і посадка. На практиці через витрати палива в польоті злітна маса літака виявляється значно більшою від посадочної. Тому, як правило, зліт виконується укороченим, а посадка вертикальною. Зважаючи на це, подібні літаки F-35B називають в англомовній літературі Short Take-Off and Vertical Landing (STOVL) aircraft — літак з коротким зльотом і вертикальною посадкою.

Відмітними особливостями F-35C, порівняно з варіантами F-35A (зі стандартним злетом і посадкою) і F-35B (з коротким зльотом і вертикальною посадкою), є те, що зліт винищувача здійснюється за допомогою катапульти, а посадка на палубу авіаносця — з використанням аерофінішера.

У зв'язку з підвищеними навантаженнями, внутрішню конструкцію F-35C зміцнено. Хвостова частина літака містить елементи, виготовлені з титану.

3 листопада 2014 р. в ході програми випробувань один із дослідних зразків F-35C вперше здійснив посадку на палубу авіаносця CVN 68 Nimitz.

Фото з відкритих джерел

F-35 володіє широкою номенклатурою озброєння. Серед них ракети класу повітря-повітря AIM-9 Sidewinder, AIM-132 ASRAAM і AIM-120 AMRAAM, а також крилаті ракети Storm Shadow і AGM-158 JASSM. Входять до номенклатури і коректовані бомби JDAM вагою до 910 кг, кластерні бомби CBU-103, -104 і -105 WCMD (Wind-Corrected Munitions Dispencer), керовані авіаційні бомби AGM-154 Joint Standoff Weapon і протитанкові ракети Brimstone.
За твердженням виробника, F-35 зможе запускати ракети і коректовані бомби з внутрішніх відсіків на максимальних надзвукових швидкостях.

До 2017 р., після досягнення рівня розвитку і БРЕО block 4, F-35 планується озброїти тактичною ядерною бомбою B61. Літак буде мати можливість нести два боєприпаси потужністю від 0,3 до 340 кТ у тротиловому еквіваленті на внутрішній підвісці.

Спеціально для винищувача-бомбардувальника F-35 фірмою General Dynamics створено авіаційну чотирьохствольну гармату GAU-22/A калібру 25 мм.

Фото з відкритих джерел

Як розповів на авіасалоні "Фарнборо-2016" начальник авіаційного бойового командування Великої Британії генерал Герберт Карлайл, у ході навчальних повітряних боїв проти винищувачів F-16 і F-15 літак не програв жодного бою.

Також F-35 продемонстрував відмінні можливості надання безпосередньої вогневої підтримки. Зараз ці реактивні літаки оснащено пакетом програмного забезпечення "блок-3i" (характерним для рівня попередньої повної бойової готовності).

"Літаки ще не повною мірою відповідають функціям безпосередньої вогневої підтримки, але "блок-3F" (повна бойова готовність) і "блок-4" (підвищена бойова готовність) забезпечать повноцінні можливості для вирішення цих завдань. Важлива перевага F-35 полягає в тому, що він зможе виконувати завдання там, де аналоги - F-16 і A-10 - будуть не в змозі це робити", - сказав Герберт Карлайл, начальник авіаційного бойового командування Великої Британії.

Новини за темою

За словами генерала, в числі переваг F-35 той факт, що він не тільки сам має безпрецедентні характеристики, але й розширює можливості старих бойових літаків, які беруть участь в операціях паралельно з ним.

Також британський генерал виявився надзвичайно задоволений тим, як ВПС США здійснюють підготовку до досягнення початкової бойової готовності (НБГ) і тим потенціалом, який F-35 зможе запропонувати в перспективі. Літак забезпечує підвищену ситуаційну обізнаність завдяки поєднанню різноманітних датчиків, а також малопомітність і можливості РЕБ на рівні "на порядок вище, ніж все те, що було раніше".

Найближчим часом ВВС США планують оголосити про досягнення винищувачем F-35A початкової бойової готовності.

Фото з відкритих джерел

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>