Чи зможе Цукерберг стати моральним лідером?

Помітивши, що технології мають несподівані наслідки, неможливо дотримуватися нейтралітету. Особливо коли це є критично важливим для життя мільярдів людей. У розпливчатому світі бізнес більше не може бути просто бізнесом. Бізнес — це і суспільство теж. І питання, брати чи не брати відповідальність за наслідки використання технологій, вже не постає. Це саме те, чого очікують користувачі — реальні люди, які довірили сильним компаніям своє приватне життя

Чи зможе Цукерберг стати моральним лідером?
З відкритих джерел

Томас Фрідман

Американський журналіст

Помітивши, що технології мають несподівані наслідки, неможливо дотримуватися нейтралітету. Особливо коли це є критично важливим для життя мільярдів людей. У розпливчатому світі бізнес більше не може бути просто бізнесом. Бізнес — це і суспільство теж. І питання, брати чи не брати відповідальність за наслідки використання технологій, вже не постає. Це саме те, чого очікують користувачі — реальні люди, які довірили сильним компаніям своє приватне життя

Оригінал сайт The New York Times

Днями сталося так багато подій, що стає важко виділити, яка з них є найважливішою. Як на мене, то найбільш показовою є історія про те, як безпілотний автомобіль, маючи резервного водія, збив на смерть жінку на вулиці в місті Темпі (Арізона). Поглянувши на цю надзвичайно тривожну історію, можна сказати тільки одне: ласкаво просимо на зворотний бік ери найбільших технологічних проривів, наслідки яких ми тільки починаємо усвідомлювати.

Хоча слід визнати: все починалося чудово. Нам обіцяли відкриття і чудеса. На початку нульових технології об'єдналися в платформи, соціальні мережі і програми, подарувавши нам зв'язок і вирішивши складні проблеми швидко, легко, невидимо, майже безкоштовно і скрізь. В один момент ми отримали можливість співпрацювати, конкурувати, спілкуватися і творити з величезною кількістю людей. Різними способами, з різних місць, так дешево і легко, як ніколи. Звичайно ж, ми скористалися цим!

Новини за темою

Ми стали самі собі режисерами і репортерами. Лежачи на дивані, ми починали політичні та соціальні революції, відновили зв'язок з давно втраченими родичами і друзями, в один клік знаходили відповіді на старі й нові питання. Сидячи в телефоні, ми знаходили все необхідне: від других половинок і споріднених душ до новин та дорожніх карт. Ми змістили диктаторів і створили культ самих себе. В один дотик до екрану ми могли викликати, спрямовувати, оцінювати і платити за таксі. Або орендувати, оцінювати й оплачувати проживання в іглу на Алясці.

І тут майже так само раптово ми зрозуміли зворотний бік цього процесу. Класна безпілотна автівка вбила пішохода, класна платформа Facebook дозволила фабрикам російських тролів розділити американців і запустила фейкові новини в публічний простір. Не класний тоталітарний уряд зрозумів, що система розпізнавання осіб не тільки полегшує паспортний контроль, але й допомагає знайти тебе в натовпі й заарештувати.

Новини за темою

Марк Цукерберг, який обіцяв, що всіх нас зведе разом і все буде добре, тепер бачить на обкладинці Wired своє обличчя: синці, порізи та забинтоване так, ніби йому хтось сильно врізав. Цукерберг не один. Побачивши зворотний бік технологій, ми теж відчуваємо на собі удар тих платформ і технологій, які так збагатили, наповнили та об'єднали наші життя. Кремнієва Долино, у нас проблеми.

Wired

Що робити? У таких ситуаціях я віддаю перевагу скористатися консультацією свого вчителя і друга Дова Сейдмана, автора книги «Як нам з нічого зробити щось» і виконавчого директора компанії, яка допомагає іншим командам та їхнім лідерам дотримуватися етичних норм. «Спочатку всім здавалося, що технології роблять світ більш відкритим, а заодно об'єднують і роблять нас рівноправними, даючи нам шанс бути індивідуальними, що однозначно йде тільки на благо, — почав Сейдман. — Але потім ми зрозуміли, що сила, яка робить світ більш відкритим і рівноправним, полягає не в технологіях. Все залежить від того, як ми проектуємо і використовуємо нові інструменти. І ця дивовижна технологія може як спонукати людей заводити близькі стосунки і прискорювати комунікацію різних соціумів, так і дарувати голос тим, хто підтримує ізоляцію, надихає расистів, дає силу цифровим хуліганам і нечестивим акторам».

Новини за темою

Не менш важливим, на думку Сейдмана, є те, що ці «безпрецедентні й такі цінні інструменти зв'язку» точно і майстерно використовують «для нападів на ті основи, які роблять нашу демократію життєздатною, капіталізм - динамічним, а суспільство - здоровим. Іншими словами, те, що є правдивим і непохитним». Ці ж інструменти почали використовувати для «нападів на наші власні основи — приватність і індивідуальність». Сейдман додає: «Одна справа використовувати наші дані для покращення шопінгу. Але коли мої переконання і настрої бере та використовує чиясь політична кампанія (яка може зовсім не відповідати моїм переконанням), то це — однозначно шкода».

Ну так що робити?

«Зважаючи на те, що ми перебуваємо тільки на початку технологічної революції, а її дорога є довгою, невизначеною і тернистою, ми насамперед маємо зробити паузу і задуматися, як по-різному може працювати наш світ під впливом технологій. А потім, спираючись на свої цінності та лідерські навички, втілювати наше ідеалістичне бачення в життя». Сьогодні цінності є як ніколи необхідними. Сейдман зазначає: «Життєздатні цінності — як той якір к штормову погоду — спрямовує нас на правильний шлях навіть тоді, коли життя здається зруйнованим. Саме цінності допомагають нам виносити важкі рішення». А сьогодні, коли все так одне з одним пов'язано, таких рішень доведеться виносити багато. «Світ розпливається. Більше немає місця, де можна стати осторонь і заявити про свій нейтралітет, сказати «я просто бізнесмен» чи «я просто керую платформою». Ні в якому разі.

«Помітивши, що твої технології мають несподівані наслідки, ти не можеш дотримуватися нейтралітету. Особливо коли це є критично важливим для життя мільярдів людей». У розпливчатому світі, за словами Сейдмана, «бізнес більше не може бути просто бізнесом. Бізнес — це і суспільство теж. І питання, брати чи не брати відповідальність за наслідки використання своїх технологій, вже не постає. Це саме те, чого від тебе очікують користувачі — реальні люди, які довірили таким сильним компаніям своє приватне життя». Безперечно, Facebook, Twitter і YouTube заслужили на похвалу за ті спроби втілити інженерні рішення для протидії можливому злому та мілітаризації. «Але це не просто інженерна проблема, недолік бізнес-моделі. Так, рішення проблем з програмним забезпеченням може запевнити людей, що ми стоїмо на крок попереду поганих хлопців. І щоб вирішити проблему, слід зайнятися таким собі «моральним» забезпеченням. Лідер, здатний її вирішити, має керуватися насамперед одним — моральністю».

Який вигляд має моральне лідерство?

«Моральне лідерство — це по-справжньому поставити людей на перше місце і піти на будь-які жертви, які для цього потрібні. Моральне лідерство — це не виїжджати на якихось поверхневих речах і підрахунках, хто стільки часу проводить на платформі. Це насамперед глибина і якість. Це бачити в людях не «користувачів» і «кліки», а громадян, які заслуговують бути поінформованими, щоб мати можливість робити кращий вибір. Це означає не просто спонукати людей кликати на відео, а показати, як можна зробити наш зв'язок міцнішим, а розмови — більш цінними».

Новини за темою

За Сейдманом це означає «продемонструвати абсолютну прозорість своєї роботи, винести рішення щодо її поліпшення і на пальцях пояснити людям, як ви монетизуєте їхні дані. Це мати мужність опублікувати чіткі принципи своєї поведінки і, незважаючи на дискомфорт, боротися за їх дотримання. Це не соромитися просити про допомогу, навіть якщо вона йде від критиків. Це пропагувати цивілізованість, порядність і демонструвати, що протилежна поведінка не вітається. Це просто бути сміливим — заявити, наприклад, що ти не заснеш, поки не переконаєшся, що наші наступні демократичні вибори «не зламають».

У розпал холодної війни, коли світ опинився перед загрозою поширення комунізму і зведення стін, президент Кеннеді поклявся «заплатити будь-яку ціну і взяти на себе будь-яку ношу», щоб забезпечити подальше існування свободи. Сьогодні ж найбільшу загрозу для її існування становить процес падіння стін і поширення всесвітньої павутини, яку нації та окремі злочинці використовують для отруєння демократичного суспільства. Ви побачите, що хороші хлопці виграють, якщо поставлять в основу існування своїх компаній принцип Кеннеді — платити будь-яку ціну і нести будь-яку ношу, щоб захистити нас від зворотного боку створених ними технологій.

Томас Фрідман

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...