Чи зможе російський винищувач Су-35 впоратися з американськими F-22 і F-35?

Чи зможе російський винищувач Су-35 впоратися з американськими F-22 і F-35?
Су-35 Відкриті джерела

Оригінал на сайті The National Interest

Відрізняючись своєю неперевершеною маневреністю, Су-35 практично наздогнав свої західні аналоги, такі як F-15, в тому, що стосується електроніки та озброєнь. Але навіть при тому, що Су-35 напевно виявиться смертельним для F-15, "Єврофайтера" і "Рафаля", його здатність змагатися на рівних з винищувачами п'ятого покоління, такими як F-22 і F-35, викликає питання.

Історія

Су-35 — це подальший розвиток платформи Су-27, розробленої в ході завершальної стадії холодної війни в якості конкурента F-15. Це був важкий багатоцільовий двомоторний винищувач, що поєднує відмінну швидкість і прекрасне бойове навантаження з маневреністю в повітряному бою.

У 1989 році Су-27 приголомшив публіку на Паризькому авіашоу, продемонструвавши "кобру" Пугачова — маневр, при якому винищувач різко задирає ніс аж до відхилення назад на 120 градусів, однак зберігає напрямок польоту.

Незважаючи на широкий експорт по всьому світу, Су-27 поки не стикався з західними винищувачами в прямому бою, проте відмінно зарекомендував себе на службі у Ефіопії в ході прикордонної війни з Еритреєю, збивши 4 Міг-29 супротивника без єдиної втрати. Застосовувався винищувач і для наземних атак.

Історія розробки Су-35 набагато складніша. Модернізована версія Су-27 з закрилками в передній частині фюзеляжу, названа Су-35, вперше з'явилася в 1989 році. Однак це була не сучасна модель з такою ж назвою. Всього було випущено 15 таких винищувачів. Двомісний Су-30 - ще одна модернізація Су-27 - був запущений в серію і пішов на експорт майже в дюжину країн.

Су-27 Відкриті джерела

Правильне найменування нинішньої моделі, вже без закрилок — Су-35С. Це найбільш передовий літак з усієї родини Су-27. Розробка літака почалася в 2003 році на заводі в Комсомольську-на-Амурі, провідному виробничому підприємстві холдингу "Сухой". Перші прототипи з'явилися в 2007 році, а серійне виробництво почалося в 2009-м.

Корпус і двигуни

Сімейство Су-27 відрізняється маневруванням. Це означає, що дані літаки призначені для виконання контрольованих маневрів, неможливих при використанні стандартних аеродинамічних механізмів. В Су-35 це частково досягається за рахунок двигунів з відхиленням вектора тяги: сопла його турбореактивних АЛ-41Ф1С, розроблених НВО "Сатурн", можуть під час польоту дивитися в різні боки — що полегшує літаку переворот через крило і рискання. Лише один з діючих західних винищувачів — F-22 — може похвалитися аналогічними можливостями.

Новини за темою

Завдяки цьому Су-35 також може досягати дуже високих кутів атаки. Іншими словами, літак може рухатися в певному напрямку, навіть якщо його ніс спрямований зовсім в іншу сторону. Високий кут атаки полегшує націлювання на скороминущу ціль і виконання складних маневрів.

Ці маневри можуть припасти як не можна більш до речі при ухиленні від ракет або в повітряному бою на короткій нозі — хоча літак при цьому і переходить в низькоенергетичний стан.

Максимальна швидкість Су-35 на великих висотах досягає 2,25 Мах (що дорівнює F-22 і перевершує F-35 або F-16). Крім того, літак має чудове прискорення. Однак всупереч початковим заявам, Су-35, схоже, нездатний виконувати надзвуковий крейсерський політ при повному бойовому завантаженні без використання форсажу. Його робоча стеля становить близько 18 тисяч метрів — нарівні з F-15 і F-22 і на три тисячі метрів вище, ніж у "Супер Хорнет", "Рафаля" і F-35.

Су-35 Фото з відкритих джерел

Запасів пального у Су-35 вистачає на 3 500 кілометрів, при цьому дальність польоту може бути збільшена до 4 500 кілометрів завдяки зовнішнім паливним бакам. Термін служби як титанового планера, більш легкого порівняно з попередниками, так і моторів був значно підвищений — до 6 000 з 4 500 льотних годин відповідно. Для порівняння, заявлений термін експлуатації F-22 і F-35 — 8 000 годин.

Планер Су-35 не відрізняється малопомітністю. Тим не менш, зміни, внесені в конструкцію повітрязабірників і ліхтаря, а також застосування матеріалів, що поглинають радіолокаційне випромінювання, значно знижують ефективну площу відображення. За даними однієї статті, вона коливається між 1 і 3 метрами. Але навіть при значно звуженому діапазоні виявлення винищувачем-невидимкою в повному сенсі цього слова Су-35 не є.

Озброєння

Су-35 має від 12 до 14 утримувачів і вузлів підвіски озброєння, що забезпечує літаку чудовий набір озброєнь у порівнянні c F-15C і F-22 (у них утримувачів по вісім) або навіть F-35, у якого є чотири ракети внутрішньокорпусного розташування.

На дальніх дистанціях Су-35 може використовувати ракети радіолокаційного самонаведення K-77M, які мають заявлену дальність понад 190 кілометрів.

F-22 Raptor The National Interest

В повітряному бою на більш коротких дистанціях ракета Р-74 з інфрачервоним управлінням може бути випущена непрямою наводкою: завдяки оптичному прицілу, встановленому на шоломі, пілот може завдати удару по противнику в діапазоні до 60 градусів. Р-74 володіє дальністю дії понад 40 кілометрів і також має режим відхилення вектора тяги.

Арсенал Су-35 класу "повітря-повітря" доповнюють ракета Р-27 середньої дальності і Р-37 високої дальності (розрахована проти систем дальнього радіолокаційного виявлення і літаків-заправників в умовах радіоелектронної війни).

Нарешті, на Су-35 встановлена 30-міліметрова гармата зі 150 снарядами на випадок ближнього бою або атаки з бриючого польоту.

Вантажопідйомність Су-35 розрахована майже на вісім тисяч кілограмів боєприпасів класу "повітря-земля". Історично склалося так, що високоточну зброю Росія порівняно з військово-повітряними силами Заходу застосовує обмежено. Тим не менш, можливості для широкомасштабного використання такої зброї існують, якщо це допускається військовою доктриною і запасами озброєнь.

Датчики і електронне обладнання

Найбільш значні поліпшення Су-35 в порівнянні з попередниками відбулися на апаратному рівні. Винищувач оснащений потужним комплексом радіоелектронної протидії Л175М "Хібіни", який призначений для спотворення радіолокаційних хвиль і створення перешкод при наведенні ракет супротивника, що значно підвищує безпеку літака.

Новини за темою

Передбачається, що радар Су-35 "Ірбіс-Е" з пасивними антенними ґратами з електронним скануванням виявиться найбільш ефективним проти літаків-невидимок. За заявленими даними, він може відстежувати до трьох десятків повітряних цілей з радіальним поперечним перетином від трьох метрів в радіусі 400 кілометрів, а також більш дрібних цілей з поперечним перетином від сантиметрів в радіусі 80 кілометрів. Однак радари з пасивними антенними ґратами легше виявити і заглушити, ніж їх активні аналоги, які використовуються західними винищувачами в даний час. "Ірбіс" також має режим роботи "повітря-земля", у якому може відстежувати до чотирьох наземних цілей для атаки високоточною зброєю.

Доповненням до радара служить оптико-локаційна система ОЛС-35. Вона включає в себе тепловізор, здійснює супровід цілі і має радіус дії до 80 кілометрів — представляючи собою потенційну загрозу для літаків-невидимок.

Існуючі підрозділи і майбутні покупці

В даний момент на озброєнні ВПС Росії знаходяться лише 48 винищувачів Су-35. Ще 50 було замовлено в січні 2016 року і вони будуть випускатися по 10 штук в рік. Чотири винищувачі були розгорнуті в Сирії в січні цього року після того, як турецький F-16 збив російський Су-24. Завдання озброєних ракетами класу "повітря-повітря" Су-35 полягало в тому, щоб дати зрозуміти, що російські війська являють собою загрозу і в повітряному просторі.

Новини за темою

Китай замовив двадцять чотири літаки Су-35 вартістю два мільярди доларів, але від подальших закупівель, швидше за все, утримається. Вважається, що інтереси Пекіна складаються головним чином у копіюванні турбореактивних двигунів Су-35 з вектором тяги, що відхиляється, для подальшого їх використання у власних розробках. На озброєнні ВПС НВАК вже стоїть Шеньян J-11, копія Су-27.

Спроби вийти з Су-35 на міжнародний ринок - включаючи Індію і Бразилію — по суті провалилися. Тим не менш, нещодавно про своє бажання придбати вісім винищувачів заявила Індонезія, проте підписання контракту щоразу відкладається. Повідомлялося також про наміри Алжиру придбати десять винищувачів за 900 мільйонів доларів. У числі потенційних клієнтів також називаються Єгипет, Венесуела та В'єтнам.

Заявлена ціна Су-35 коливається між 40 і 65 мільйонами доларів. В експортних ж контрактах фігурує ціна, що перевищує 80 мільйонів доларів.

Проти винищувачів п'ятого покоління

Су-35 щонайменше можна порівняти з кращими західними винищувачами четвертого покоління — якщо він не перевершує їх. Чи зможе він конкурувати з п'ятим поколінням винищувачів-невидимок, таких як F-22 або F-35 — і якщо так, то наскільки успішно - поки що велике питання.

Завдяки своїй маневреності Су-35 не має аналогів в повітряному бою. Тим не менш, майбутні зіткнення в повітрі з використанням новітніх ракет (Р-77, "Метеори", AIM-120), можливо, будуть відбуватися на великих територіях, і навіть в ближньому бою будуть застосовуватися універсальні зразок ракети AIM-9x і Р-74, які не вимагають наведення на ціль. Тим не менш, швидкість Су-35 (а вона сприяє і швидкості ракети) укупі з високим допустимим навантаженням означають, що літак добре покаже себе і в бою без зорового контакту з ціллю. Разом з тим, маневреність і засоби радіоелектронної боротьби допоможуть Су-35 уникнути ракет супротивника.

F-35 Фото з відкритих джерел

Більш серйозна проблема полягає в тому, що ми можемо передбачити, наскільки ефективною виявиться технологія малої помітності проти високотехнологічного противника. Опинившись лицем до лиця з Су-35, винищувач-невидимка F-35 потрапить в серйозну халепу — але які шанси, що у російського винищувача при всій його швидкості і маневреності взагалі вийде виявити F-35 і наблизитися до нього на відстань ближнього бою?

Новини за темою

На думку ВПС США, винищувачі-невидимки зможуть виявляти противника на відстані до 160 кілометрів і випустити по ньому цілий град ракет, на який противник не зможе відповісти, поки не добереться ближче — у зону дії візуального та інфрачервоного виявлення. Прихильники російського винищувача говорять, що Су-35 зможе покладатися на наземні радари з вузькою смугою пропускання, а також бортову ІК пошуково-слідкуючу систему і радар з пасивними антенними ґратами. Однак ці технології вважаються недосконалими і в більшості випадків не можуть служити для наведення озброєння.

Очевидно, що у обох сторін є значні економічні і політичні стимули наполягати на своїй правоті. Хоча технічні переваги обох шкіл заслуговують того, щоб розглядати їх у деталях, остаточно вирішиться питання, швидше за все, лише в ході бойових випробувань. Крім того, на результат повітряного бою впливає і ряд інших чинників, таких як допоміжне озброєння, профіль польоту та рівень підготовки пілотів.

Може, Су-35 і правда кращий боєць ближнього бою за всю реактивну еру, але чи вистачить його характеристик і великою збройової бази для забезпечення переваги в повітрі в епоху технології малої помітності — це ще питання.

Себастьєн Роблін

Переклад ІноЗМІ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів