banner banner banner

Чи зможе Росія стати авіаносною супердержавою?

Зараз Росія має у своєму розпорядженні лише один авіаносець - це "Адмірал Кузнєцов", який має численні проблеми

Чи зможе Росія стати авіаносною супердержавою?
Авіаносець "Адмірал Кузнєцов" Фото з відкритих джерел

Роберт Фарлі

Експерт у справах національної безпеки США

Зараз Росія має у своєму розпорядженні лише один авіаносець - це "Адмірал Кузнєцов", який має численні проблеми

Оригінал на сайті The National Interest

Радянський Союз, який традиційно вважався сухопутною державою, розглядав варіант створення масштабної морської авіації протягом майже всього періоду свого існування, і в кінцевому підсумку керівництво країни зупинило свій вибір на будівництві гібридних авіаносців. Великі плани з приводу додаткових кораблів перестали існувати після розвалу Радянського Союзу, однак Росія отримала у спадок в кінці холодної війни один великий авіаносець, і він досі перебуває в строю. Хоча багато проблем, які перешкоджали створенню морської авіації в Радянському Союзі, продовжують існувати і сьогодні, російський військово-морський флот, тим не менш, пишається тим, що має в своєму розпорядженні один з найбільш активних авіаносців у світі.

Історія російської військово-морської авіації

Радянський Союз ще на початку своєї історії зробив кілька спроб для створення авіаносців, однак брак ресурсів, а також особливості географії, що підкреслює важливість наземних сил, зробили неможливими серйозні інвестиції. Під час холодної війни першим успіхом в області розвитку морської авіації стали "Москва" і "Ленінград", пара вертольотоносців, сконструйованих, в основному, для ведення протичовнової війни. Ці кораблі, що відрізнялися досить нескладним зовнішнім виглядом, мали водотоннажність 17 тисяч тонн, швидкість становила близько 30 вузлів, і на кожному з них розміщувалися 18 вертольотів.

Корабель "Москва" був прийнятий на озброєння в 1967 році, а "Ленінград" — в 1969 році. На зміну "Москві" прийшли кораблі класу "Київ", які були набагато ближче до авіаносців. Їх водотоннажність становило 45 тисяч тонн (усього було побудовано 4 таких кораблі, які дещо відрізнялися один від одного по своїй конструкції), їх швидкість становила 32 вузли, а на своєму борту вони мали 30 літальних апаратів — вертольоти і винищувачі вертикального/короткого зльоту Як-38.

Всі ці кораблі були списані в кінці холодної війни. Всі кораблі класу "Москва" були утилізовані, така ж доля спіткала один "Київ", тоді як два інших були перетворені в музеї в Китаї, а ще один - модернізований і проданий Індії ("Вікрамадітья"). У 1980-х роках Радянський Союз почав будівництво двох своїх перших справжніх авіаносців, але тільки один був добудований до розвалу країни.

Сучасний стан авіаносного флоту

Зараз Росія має у своєму розпорядженні лише один авіаносець — це "Адмірал Кузнєцов", який має численні проблеми. Він оснащений стартовим трампліном, має водотоннажність близько 60 тисяч тонн, його швидкість, теоретично, становить 30 вузлів, а на його борту в цілому можуть розміститися близько 40 вертольотів і винищувачів. "Кузнєцов" був прийнятий до складу військово-морського флоту в 1990-му році, а його брат довгий час залишався недобудованим і, в кінцевому підсумку, був проданий Китаю, отримавши назву "Ляонін". Крім вертольотів, "Кузнєцов" може мати на своєму борту винищувачі Міг-29 і винищувачі-бомбардувальники Су-33. Як і попередні російські авіаносці, "Кузнєцов" має значно більш потужне ракетне озброєння, ніж більшість західних кораблів.

На жаль, численні проблеми авіаносця "Адмірал Кузнєцов" не дозволяють російським військовим льотчикам зберігати практику і підтримувати ефективність. У цього корабля було багато поломок, в тому числі виникали серйозні проблеми з двигуном та посадкою літаків. Багато проблем були викликані значним зниженням рівня обслуговування після закінчення холодної війни, проте інші складності з'явилися результатом відсутності належного досвіду роботи з платформами такого типу.

Авіаносець "Адмірал Кузнєцов" Фото з відкритих джерел

"Адмірал Кузнєцов" брав участь у кількох престижних походах, однак найбільш помітним виявилася його участь в операції біля берегів Сирії в 2016 році. Після широко розрекламованого походу в Середземне море "Кузнєцов" протягом двох місяців брав участь у бойових операціях. Вони носили, скоріше, рекламний, ніж реальний характер, і, крім того, "Кузнєцов" втратив два літаки (один Міг-29К і один Су-33). В даний час проводиться модернізація авіаносця "Адмірал Кузнєцов".

Для підтримки "Кузнецова" Росія спробувала придбати пару французьких ударних вертольотоносців, проте захоплення і анексія Криму змусили Францію відмовитися від цієї угоди. Ці кораблі передбачалося використовувати в якості десантних платформ, а також для боротьби з підводними човнами. Російський військово-морський флот отримав би досвід використання відносно великих і сучасних в технологічному відношенні кораблів. Насправді ця угода дозволила б Росії побудувати два кораблі типу "Містраль" за французькими кресленнями на своїх власних верфях, і ця робота була б досить корисною для російського кораблебудування.

Стратегічне обгрунтування

Росія має унікальну морську географію, її чотири флоти, що діють в чотирьох різних регіонах, практично нездатні надати один одному взаємну підтримку. У радянський період авіаносці надавали підтримку підводних човнів з балістичними ракетами на борту. Вони забезпечували захист від підводних човнів у тих акваторіях, в яких підводні човни здійснювали патрулювання. Це дозволяло авіаносцям зміщувати акцент з ударних можливостей і переносити його на більш оборонні види озброєнь.

Останнім часом російський військово-морський флот використовував "Адмірала Кузнєцова" як засіб впливу і престижу. Разом з важким атомним ракетним крейсером "Петро Великий", а також з деякими іншими кораблями "Кузнєцов" являє собою зримий прояв російської військово-морської сили, що змушує інші країни брати до уваги інтереси Росії. Як показав його похід до берегів Сирії, в майбутньому Росія, можливо, змістить фокус в бік ударних можливостей для того, щоб збільшити можливості проекції сили.

Авіаносець "Адмірал Кузнєцов" Фото з відкритих джерел

Росія припинила будівництво більшої кількості авіаносців, ніж припускали інші країни. У 1970-х роках Радянський Союз розглядав можливість будівництва атомного авіаносця класу "Орел" водотоннажністю 72 тисячі тонн, однак замість цього вибір був зроблений на користь кораблів класу "Київ", а також тих авіаносців, які згодом будуть називатися "Кузнєцов" і "Ляонін". СРСР в 1988 році заклав авіаносець "Ульяновськ" водотоннажністю 60 тисяч тонн, однак після закінчення холодної війни його будівництво припинилося, і цей недобудований корабель був розібраний на металобрухт.

Новини за темою

Російські оборонні планувальники часто використовують проекти як засіб для отримання ресурсів, а також для престижу, але не для того, щоб реалізувати якісь плани і побудувати щось конкретне. Екс-президент Дмитро Медведєв заявив про те, що в Росії до 2025 року буде шість авіаносців, проте абсолютно очевидно, що нічого подібного чекати не слід.

Однак існує план будівництва авіаносця проекту 23000Е "Шторм". Мова йде про суперавіаносець водотоннажністю 100 тисяч тонн, про корабль, який має електромагнітну катапульту, а також багато інших сучасних технологій. Судячи з усього, на його борту будуть розміщуватися винищувачі Міг-29, хоча вік цих літаків говорить про те, що їм потрібно знайти заміну. Однак здатність Росії побудувати такий корабель у нинішніх обставинах викликає великий сумнів.

Висновок

Авіаційні можливості російського військово-морського флоту видаються вельми сумнівними. "Кузнєцов" — старий корабель. Він знаходиться в поганому стані. Найближчим часом не розглядається створення нових авіаносців. Російський надводний флот не отримав достатньої уваги в рамках останнього плану військової модернізації, російська суднобудівна промисловість не будувала бойових кораблів такого класу і складності як "Кузнєцов" з моменту спорудження самого "Кузнєцова".

Новини за темою

Разом з тим Кремль, схоже, вважає авіаносці важливою складовою міжнародного престижу. Російський військово-морський флот зробив неймовірні зусилля для того, щоб "Кузнєцов" зміг взяти участь в операції біля берегів Сирії, і, незважаючи на існуючі труднощі, він сьогодні піддається ґрунтовній модернізації. Якщо Кремль вирішить, що йому потрібні авіаносці для того, щоб не відставати від Франції, Британії, Китаю та Індії, то йому тоді треба буде почати серйозно розглядати питання про те, як побудувати або придбати такий корабель. Не можна виключити того, що Москва може у майбутньому розглянути питання про будівництво авіаносця на китайських верфях, хоча такий варіант і міг би здатися різким розворотом. В іншому випадку Росії треба буде незабаром почати затверджувати графік будівництва таких кораблів.

Роберт Фарлі

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>