Чи треба нам скорочувати депутатів?

Чи треба нам скорочувати депутатів?
112.ua

Днями Верховна Рада зробила перший крок до зменшення кількості нардепів - попередньо схвалила зміни до Конституції щодо зменшення конституційного складу парламенту і закріплення пропорційної виборчої системи. Тепер документ скеровують до Конституційного суду.

Нагадаю, законопроект передбачає зменшення кількості депутатів до 300, встановлення такої вимоги до особи, яка може бути народним депутатом, як володіння державною мовою, закріплення в Конституції України норми про те, що ВРУ обирають за пропорційною виборчою системою.

Щодо цифри 300. Верховна Рада УРСР мала 650, у 1989 році їх скоротили до 450, а тепер планують до 300.

Насправді такі зміни можуть підтримати, адже, встановлюючи в Конституції України цифри в 450 депутатів, керувалися тим, що у 1996 році за переписом населення в Україні нараховувалося 45 млн людей. І таким чином на 1 млн виборців – 1 представник у парламенті. Тепер кількість населення зменшено, а тому і норму представництва можуть переглянути.

Новини за темою

Крім того, економія державного бюджету, з якого щороку витягують чималу суму на утримання депутатів. Цьогоріч бюджет виділив на видатки Апарату Верховної Ради 2 млрд грн. При цьому 496,4 млн грн йдуть на виплати депутатам та їхнім помічникам.

У 2018 році матеріальне забезпечення нардепа протягом місяця становило від 100 до 150 тис. грн. Тож економія наступного скликання може бути суттєвою для людей - платників податків, які сплачують дорогі машини, поїздки за кордон і харчування депутатів.

З іншого боку, міжнародний досвід демонструє різні критерії для визначення кількості депутатів, не тільки за кількістю населення. Наприклад, у Великій Британії з населенням у майже 66 млн осіб у парламенті працюють 1429 депутатів (у двох палатах).  

У Туреччині, де майже 81 млн населення, - у парламенті 550 депутатів, а в Бундестазі 709 депутатів при населенні у 82 млн осіб.

Взагалі-то важливою є не кількість, а якість роботи цих депутатів.

Щодо обов’язку володіння державною мовою абсолютно підтримую. Адже депутати обираються народом України і є його представниками.

Щодо питання закріплення в Конституції України виборчої системи.

По-перше, виборчі системи в Україні змінюють доволі часто, а тому в разі виникнення необхідності чи бажання змінити виборчу систему доведеться вносити зміни до Конституції.

Як зазначається у пояснювальній доповіді Венеційської комісії (ухвалена на 52-й пленарній сесії, 2002 рік, п. 4), виборчу систему можуть вибирати будь-яку.

Окрім того, у п. 66 експерти зауважують, що один з методів не допустити маніпулювання полягає в тому, щоб визначити в Конституції або документі, що має більш високий статус, ніж звичайний закон, найбільш принципові моменти (власне, виборча система, членський склад виборчої комісії, межі виборчих округів чи порядок їхнього визначення).

Новини за темою



Ще одне - гнучкіше - рішення полягає в тому, щоб вказати в Конституції, що в разі внесення змін до закону про вибори на наступних виборах будуть застосовувати попередню систему, принаймні якщо ці вибори відбудуться впродовж наступного року, а нова система набуде чинності вже після цього.

У доповіді CDL-AD (2005) 043 від 2005 року (Розділ "Стабільність виборчого права") у зведенні норм, що рекомендує Венеційська комісія, під час проведення виборів передбачається, що: "Варто заборонити переглядати засадничі елементи закону про вибори, зокрема такі, що регулюють саму виборчу систему, склад виборчих комісій та визначення меж виборчих дільниць, менше ніж за рік до проведення виборів, або їх треба тоді закріпити в Конституції чи документі, що має більш високий статус, ніж закон.

Окрім того, в експертному середовищі та серед політиків обґрунтовано висловлюють побоювання, що в нормах законопроекту не конкретизується, за якою саме пропорційною виборчою системою мають відбуватися вибори народних депутатів - відкритою чи закритою.

Тож усі сумніви щодо законопроекту можна було б розвіяти, якби партія влади запропонувала свій Виборчий кодекс. Але про це ніхто нині не говорить.

Власне, відсутність конкретики і є тим недоліком, що об’єднує й інші запропоновані "Слугою народу" зміни до Конституції.

Володимир Пилипенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>