Чи потрібна економіці України нова інвестиційна стратегія

Чи потрібна економіці України нова інвестиційна стратегія
З відкритих джерел

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

У проекті закону України "Про ринки капіталу" передбачено створення сучасної законодавчої бази для діяльності професійних учасників корпорації розвитку, функціонування нових суб'єктів ринку, наприклад інвестиційних фірм та багатосторонніх торговельних майданчиків (універсальних бірж), що дозволило би впровадити на українських ринках щось нове, нестандартне і навіть унікальне.

Але все це потрібно починати робити просто зараз, насамперед проголосувавши за цей законопроект у Верховній Раді. В іншому випадку в нас ростимуть тільки ризики та невизначеності.

Ба більше, сьогодні майже всі місцеві суб'єкти ринку приділяють увагу не капіталізації, а тому, чи зможе бізнес генерувати достатній фінансовий потік чи ні. Та й серед українських підприємств, по-перше, дуже мало з хорошою капіталізацією.

По-друге, ті компанії і фірми, які в нинішніх важких умовах досягають успіху й отримують хороший прибуток, не створюють ілюзій високою надутою капіталізаціэю.

Новини за темою

Це й зрозуміло. Кредитний ринок для підприємств реального сектору економіки залишається непривабливим, позаяк дотепер облікова ставка НБУ зберігається на рівні 18%, тоді як ключову облікову ставку Банк Англії тримає на рівні 0,5%, а Європейський центробанк (ЄЦБ) – взагалі на рівні 0%. Плюс до цього відбувається відплив капіталу і кваліфікованої робочої сили з України.

Що робити? Насамперед як для внутрішніх, так і для іноземних інвесторів важливо забезпечити надійний захист на законодавчому рівні. По-друге, підготувати переконливі аргументи на користь того, що економіка України в найближчій перспективі зможе вийти на стійкий тренд зростання.

По-третє, враховувати при розробці стратегій і нацпрограм той факт, що у інвесторів викликають розчарування дуже малі розміри капіталізації українських підприємств і відсутність хеджування ризиків. Відповідно, інвестори очікують, що до влади в Україні нарешті прийдуть ті, хто знає, як великі гроші капіталізувати в інвестиції для забезпечення економічного зростання.

Також зможуть здійснити потужний підйом української економіки з опорою на довгостроковий інвестиційний ресурс з Китаю, США та країн Євросоюзу, які вже давно відкриті для взаємовигідного співробітництва.

І, звісно, світовий досвід економічних проривів вчить нас, що такі прориви можна здійснити лише шляхом залучення і концентрації значного обсягу інвестицій і спрямування зусиль на пріоритетні напрямки розвитку, визначені державою і бізнесом спільно.

Ось чому нам сьогодні потрібна нова інвестиційна стратегія, вдосконалення банківської та небанківської систем, ринків капіталу і бізнесу хеджування ризиків, які буде підпорядковано потребам економічного зростання та інноваційного розвитку.

При цьому особливо слід виділити спеціалізовану компанію з управління активами (КУА) з лінійкою корпоративних та пайових інвестиційних фондів з подальшою трансформацією їх в українську корпорацію розвитку (УКР) – як систему взаємодії державних і приватних інститутів інвестиційного, фінансового, інноваційного, наукового та маркетингового напрямів для зміни економічної моделі України з пасивно-еволюційної на активно-експансіоністську на основі сучасного китайського, американського і європейського дослідів (нині у світі налічується понад 100 корпорацій розвитку, в Україні поки немає жодної).

Проте для організації і розвитку елементів цієї сучасної системи від нових складів Верховної Ради і Кабміну знадобиться:

- стратегічна скоординованість масштабних інвестиційних проектів, націленість їх на певні пріоритети;

- значний за розмірами інвестиційний ресурс, залучений на засадах державно-приватного партнерства;

- сучасний високооплачуваний і кваліфікований менеджмент, прозора діяльність задіяних суб'єктів ринку як запорука довіри і захисту від корупції;

- надійні джерела фінансування бізнес-проектів;

- дерегуляція економічних процесів в умовах інтеграції із західними й азіатськими партнерами.

Питання тепер у швидкості та якості реалізації цієї комплексної національної стратегії. І цілком можливо, що через кілька років ми зможемо продавати українські компанії та підприємства західним та азійським інвесторам за цінами, близькими до тих мультиплікаторів, які є в країнах з якісними економіками, коли наше підприємство буде оцінюватися в 7-9 і навіть більше виторгів (доходів від реалізації продукції та послуг).

Новини за темою

Щоправда, треба визнати, що такі мультиплікатори з'являться на українських ринках тільки тоді, коли активно запрацюють національні ринки капіталу, де можна буде залучати великий обсяг середньо- та довгострокових інвестицій від широкого кола внутрішніх і зовнішніх інвесторів.

Саме тут, як підказують нам інвестори з КНР, США та Польщі, ми маємо величезний потенціал зростання і широкі можливості для формування ефективного і високоприбуткового середнього і малого бізнесу.

Іноземні інвестори вже допомагають нам створювати в Україні стратегічні й технологічні переваги, пов'язані із залученням інвесторів. Тепер за їхніми рекомендаціями та за технічної підтримки необхідно розробити сучасний маркетинг, а також організувати професійні PR-компанії.

І нарешті головне питання: чому нова інвестиційна стратегія потрібна новій владі та чому вона спрацює? Отже:

  • Подібні стратегії і конструкції спрацювали в більш ніж 100 країнах світу.
  • Ми не маємо іншого виходу. Продовження еволюційної моделі в умовах деградації, деіндустріалізації та екстенсивних джерел розвитку призведе до економічного занепаду і поступової втрати можливості самостійно змінити структуру національної економіки, вийти з пастки бідності та низької технологічності.
  • Західні та азіатські партнери чекають від нас, коли ми запропонуємо спільно доопрацювати План нової індустріалізації (з урахуванням 4-ї промислової революції та чергового технологічного укладу). І тільки тоді інвестори почнуть активно вкладати додаткові кошти в економіку України, якщо стратегія розвитку буде зрозумілою і конкретною, якщо центр ухвалення та виконання рішень буде доступним і прогнозованим. Таким центром може стати Українська корпорація розвитку.
  • Нова інвестиційна стратегія та Українська корпорація розвитку не ставлять на меті побудову елементів державного капіталізму. Державна участь необхідна тільки для того, щоб завести двигун нової економічної моделі. У міру того як динаміка розвитку наростатиме, інститути і підприємства, створені за участю держави, продаватимуться в приватні руки з метою їх розвитку в ринкових умовах і справедливої конкуренції.
  • Ця нова інвестиційна стратегія могла би стати елементом Національної ідеї та увібрати в себе енергію перетворень, переорієнтувавши її із соціальних протестів на економічну та ділову активність.

Чи буде нова інвестиційна стратегія в Україні? І яка? Дізнаємося в найближчому майбутньому.

Олександр Гончаров

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>