banner banner banner

Чи може ЄС замінити Україні втрату російського ринку?

Сам по собі ринок ЄС великий, але і конкуренція там на порядок жорсткіша і складніша, ніж в інших країнах

Чи може ЄС замінити Україні втрату російського ринку?
Фото з відкритих джерел

Сам по собі ринок ЄС великий, але і конкуренція там на порядок жорсткіша і складніша, ніж в інших країнах

У зв'язку з тим, що Росія з 1 січня 2016 року закриває свій ринок для продуктів харчування з України, виникає питання: чи зможе Україна замінити російський ринок європейським? Тим більше, що з 1 січня 2016 починає діяти економічна частина угоди про асоціацію з ЄС, де все дуже уважно прописано, що можна і що не можна.

Незважаючи на те що з 1 січня 2016 року починає діяти економічна частина асоціації, квоти на поставку продуктів харчування до ЄС залишаються. Взагалі, формально, з 1 травня 2014 року ЄС в односторонньому порядку скасував мита на українські товари. Фактично була запущена економічна частина угоди. Але при цьому квоти залишилися, і вони залишаться в подальшому, так як є невід'ємною частиною угоди про асоціацію між Україною та ЄС, що чітко викладено в Додатку I-А.

Можна торгувати з ЄС і без квот, але в цьому випадку потрібно буде платити мито навіть після початку дії економічної частини угоди про асоціацію. Мито в деяких випадках досить-таки велике, і воно робить просто невигідним експорт українських продуктів харчування до ЄС. Так, наприклад, потрібно платити 17,3% на мед, або 149 євро за тонну м'яса птиці, або 95 євро за тонну пшениці, або 93 євро за тонну борошна. Якщо ж продаж йде в рамках квоти – немає мит, і це дійсно вигідно бізнесу. Сама логіка асоціації припускає, що вона повинна стимулювати експорт української продукції до ЄС, оскільки немає зайвих платежів, в той час як інші країни будуть платити ці мита, і їхня продукція менш конкурентоспроможна, ніж українська.

Новини за темою

Квоти були, є і будуть, так як ЄС ці квоти розглядає як захист свого ринку. Дружба дружбою, але створювати зайві проблеми на своєму ринку продовольства через Україну ЄС не буде.

Якщо подивитися, як українські експортери використовують квоти ЄС, то тут все дуже наочно. Квота на поставку кукурудзи в ЄС 400 тис. тонн повністю вже виконана, квота на постачання пшениці 950 тис. тонн теж вже виконана. Квота на постачання меду 5 тис. тонн теж повністю використана. Квота на постачання цукру до ЄС у розмірі 20,07 тис. тонн використана на 98%. Але, що цікаво, при поставках цукру з ЄС до України теж є квота 30 тис. тонн. Не так все просто з цими квотами і торгівлею.

Фото з відкритих джерел

Україна може поставити за квотами в ЄС 18 тис. тонн м'яса птиці, і ця квота вже виконана на 56%. А ось квота на постачання свинини в ЄС у розмірі 20 тис. тонн взагалі не використана. Те ж саме стосується і квот на постачання яловичини і м'яса баранини. Виходить, що квота є, але от українські експортери не використовують. Не тому, що не хочуть, а тому, що це складно. Для того щоб постачати м'ясо до ЄС, потрібно не просто замінити більшу частину обладнання на своїх підприємствах, але і зробити лабораторії у відповідності зі стандартами ЄС, пройти сертифікацію продукції. При цьому потрібно провести сертифікацію всього, починаючи з якості землі, де вирощують корми, а далі вже по всьому ланцюжку: сертифікувати вирощений корм і утримання тварин, методи забою і переробки м'яса, зберігання і транспортування. Це під силу тільки дуже великим агрохолдингам, які можуть погодитися понести істотні збитки на сертифікацію в надії на майбутні доходи. От і зараз у нас один з найбільших "курячих олігархів" провів сертифікацію згідно з вимогами, і тільки він може постачати м'ясо птиці до ЄС. Але тут ще одна проблема: потрібно, щоб його купили. А якщо хто не знає, ЄС - найбільший у світі виробник і експортер м'яса птиці. Тут, як мовиться, зустрілися двоє конкурентів.

Новини за темою

Але це все сировина, а як же продаж до ЄС продуктів харчування? Тут ще складніше. Україна фактично не використовує квоту по кондитерських виробах і молочній продукції, не продає тютюнові вироби, хоча має право, і навіть спирт не продають до ЄС, хоча можуть. Якщо ще сільськогосподарську сировину Україна так-сяк навчилася продавати в ЄС, то готові продукти харчування продавати в ЄС дуже складно. Знову ж таки, це пов'язано багато в чому з необхідністю проходження складної процедури сертифікації. Але, що найскладніше, для того, щоб її пройти, потрібно інвестувати додаткові гроші. Так, наприклад, Україна може постачати до ЄС молочних виробів 8 тис. тонн. Але для цього потрібно спочатку сертифікувати корми, якими будуть годувати корів, потім сертифікувати корів, і бажано замінити породу, тому що наша традиційна не підходить для європейських стандартів, потім сертифікація виробництва і транспортування. Але так як у нас велика частина молока виробляється в приватних господарствах, то зробити це практично нереально. Україні потрібні свої "молочні королі", як це вийшло на прикладі "курячих королів".

Україна має квоту на поставку кондитерських виробів до ЄС у розмірі 2 тис. тонн. Зараз вона використана лише на 12%. Крім сертифікації, тут ще одна істотна проблема – впізнаваність бренду. Для того щоб український шоколад або печиво купували в ЄС, споживачі повинні знати український бренд. А розкрутити бренд - це довго і дорого. Справа ускладнюється і тим, що в ЄС існують світові монстри з виробництва кондитерських виробів, і тут складно конкурувати, навіть якщо дуже захотіти. І сама квота дуже маленька. Заради таких обсягів затівати сертифікацію і перепрофільовувати виробництво під європейські стандарти зважиться не кожен. Хоча, може, комусь це буде цікаво.

Новини за темою

Сам по собі ринок ЄС великий, але і конкуренція там на порядок жорсткіша і складніша, ніж в інших країнах. Тому там потрібно добре працювати ліктями", щоб закріпитися на ринку. При цьому потрібно враховувати і реалії ринку. На сьогодні в України добре виходить експортувати до ЄС кукурудзу, пшеницю, і, швидше за все, цей напрям можна і потрібно розвивати. В окремих випадках Україні буває вигідно продавати в ЄС зерно, навіть понад квот, так як мита дозволяють все одно знайти оптимальну ціну для європейських споживачів. Що ж стосується готових продуктів харчування, то ринок ЄС дуже складний і, за великим рахунком, малоцікавий. Виняток може скласти сухе молоко, крохмаль, борошно. Хоча це теж не зовсім готові продукти харчування. Що ж стосується цукерок і печива, а тим більше йогуртів і молочних паст, то тут ще більш складно і важко, так як без впізнаваного бренду важко продавати на ринках ЄС, а дрібні продажі - це несерйозно.

Ось це реальна картина того, що Україна може продавати з продуктів харчування в ЄС, а що продавати нереально.

Олександр Охріменко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>