banner banner banner

Чи є місце українському молоку на китайському ринку?

Аналітики прогнозують, що до 2018 року споживання молока в КНР складе 37 кг на душу населення, а до 2024 році цей показник зросте до 44 кг

Чи є місце українському молоку на китайському ринку?
Фото з відкритих джерел

В'ячеслав Лисенко

президент компанії "Укр-Китай Коммунікейшин"

Аналітики прогнозують, що до 2018 року споживання молока в КНР складе 37 кг на душу населення, а до 2024 році цей показник зросте до 44 кг

Хвиля інтересу до західної культури захлеснула Китай, і це вплинуло на зміну споживчих уподобань. На китайському ринку спостерігається сплеск попиту на молоковмісні продукти. Сьогодні такі продукти, як молоко і сир, у китайців асоціюються зі здоровим способом життя. З року в рік спостерігається зростання споживання молочної продукції на душу населення. Згідно зі статистичними даними, в середньому китаєць випиває 30 кг молочної продукції на рік. Якщо порівнювати зі споживанням молока в Америці (близько 280 кг на рік на душу населення), то цифра дуже маленька, але слід враховувати і той факт, що ще 20 років тому молоко в Китаї вживали тільки діти і літні люди.

Обсяг річного споживання на китайському молочному ринку складає більше ніж  1 млн тонн. Статистичні дані стверджують, що тільки 300 мільйонів з 1,3 мільярда людей у Китаї регулярно п'ють молоко, тим самим залишаючи величезні неохоплені ринки для молочних компаній. Аналізуючи ці показники, стає зрозуміло, чому амбітні цілі вітчизняних виробників молочної промисловості спрямовані в бік КНР.

Новини за темою

Незважаючи на гігантські потреби китайської харчової промисловості в молочних продуктах, експорт української молочної продукції дещо ускладнений, особливо в умовах жорсткої конкуренції з виробниками молочної продукції з інших країн. На даний момент китайський ринок зайнятий гравцями з інших країн із впізнаваними брендами, а з країнами АСЕАН діє нульове мито. Ці фактори грають не на руку вітчизняним підприємствам. Крім того, у наших виробників немає великих бюджетів на розкрутку свого бренду.

Але слід відзначити і ряд позитивних факторів. Зростання чисельності населення і збільшення добробуту китайців, а також недостатній розвиток потужностей виробництва і переробки свіжого молока призвели до стрімкого зростання потреби імпортувати молочну продукцію. Крім того, продукти іноземного виробництва у китайців асоціюються зі здоровим харчуванням, високою якістю і статусом. Слід згадати про недовіру китайців до місцевих молочних продуктів після нашумілого в кінці 2008 "меламінового скандалу", який похитнув молочну промисловість у Китаї, змінивши положення у ряді авторитетних внутрішніх імен і розоривши компанії. Основною компанією, замішаною у скандалі, була Sanlu. Пекінська компанія Sanyuan після звістки, що її молоко не містило меламіну, збільшила виробничі потужності в 8 разів через підвищення попиту. Ціна акцій компанії зросла на 64,4 % протягом шести днів, з 3,4 юаня до 5,59 юаня, на відміну від різкого зниження акцій конкурентів. Інша компанія "Гуанчжоу Коулун молочні продукти Продукти Лтд." була обрана як новий постачальник для Starbucks в Китаї. Її чотири виробничі лінії внаслідок "меламінового скандалу" також стали працювати на повну потужність.

Аналітики прогнозують, що до 2018 року споживання молока в КНР складе 37 кг на душу населення, а до 2024 році цей показник зросте до 44 кг. Для того щоб задовольнити такий попит, Китаю потрібно ще стільки ж молока, скільки його виробляють Австралія і Нова Зеландія.

Новини за темою

На сьогоднішній день найбільш споживаним рідким молоком в Китаї є ультрапастеризоване молоко (близько 76% загального обсягу молока). Так, молоко традиційної пастеризації користується набагато меншою популярністю, що може бути пов'язано з відносно коротким терміном зберігання продукту (5-15 днів). Традиційно найбільш популярним продуктом на експорт до Азії було сухе молоко, проте в останні 15 років ультрапастеризоване молоко набирає популярності. Більша частина молока, що споживається в країні, має індивідуальну упаковку. Споживачі п'ють цілу упаковку за один раз, вважаючи за краще не зберігати молоко в холодильнику. 70% молока доставляється додому або продається у спеціалізованих магазинах.

Про потенціал китайського ринку свідчить не тільки велика кількість споживачів, але і ціни на молочну продукцію. Українські постачальники можуть виграти від поставок на китайський ринок завдяки ціні. На внутрішньому ринку Китаю молочні продукти досить дорогі - літр молока в середньому коштує 20-24 юаня (83-100 грн), масло - 150-170 юанів за кг (625-708 грн), сир "Едам" - 200 юанів (834 грн за кг). Літр німецького молока обійдеться в 16 юанів (66,72 грн), австралійського – 18 юанів (75,06 грн), новозеландського – 20 юанів (83,40 грн). На ринку Китаю також присутні молочні продукти польського виробництва, які менш популярні серед китайців, тому їхня ціна нижча. 8 юанів (33,36 грн) – вартість літра польського молока. (Ціни вказані за курсом 1 юань = 4,17 грн).

Після засідання Комісії з торговельно-економічного співробітництва між Україною та Китайською Народною Республікою Китай надав доступ на свій ринок для 18 українських компаній. Сертифікат для експорту молока і молочних продуктів з України до КНР, за яким здійснювався експорт українських продуктів на ринок Китаю, був підписаний ветеринарними службами України та КНР в 2012 році. Наша країна вже мала досвід поставок молокопродуктів до Китаю. У 2012 році було відправлено до Китаю українського згущеного молока на $1,2 млн, сирів і йогуртів - на 3,3 млн дол. У 2013 році було відправлено згущеного молока на 1,6 млн дол., на 1,8 млн дол. сирів і йогуртів. Але через зміни в китайському законодавстві поставки припинилися.

Новини за темою

Як же українській молочній продукції завоювати місце на китайських полицях і підкорити серця китайських споживачів? В першу чергу необхідно заходити на китайський ринок через механізм постійно діючих виставок. Мода на здорове харчування та якісні продукти сприяють збільшенню імпорту. Сьогодні в молочному бізнесі є серйозні загрози і ризики, але прогнози обнадійливі. Оператори, які не припинять активно працювати в кризових умовах, вже в середньостроковій перспективі отримають шанс для чергового потужного витка розвитку молочного бізнесу. Україна обов'язково повинна використати свій величезний потенціал, який вона має як країна з виключно сприятливими для розвитку молочного тваринництва природними умовами.

В'ячеслав Лисенко, економічний експерт

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>