Чому в уряді не має бути підлеглих, або Що таке Кабмін

Чому в уряді не має бути підлеглих, або Що таке Кабмін

Віктор Пинзеник

Народний депутат

Оригінал на сторінці Віктора Пинзеника у Facebook

Нещодавно мене запитали: чому фіскальну службу не можна підпорядкувати уряду? Відразу зазначу, що таке питання варто ставити стосовно будь-якого центрального органу виконавчої влади, що не є міністерством.

Для відповіді на питання треба розуміти природу такого важливого інституту державної влади, як уряд, чи - в нашій українській версії - Кабінет міністрів України.

Уряд – це колегіальний орган, що сумарно за місяць працює не більш ніж 3-4 дні. Образно кажучи, це збори трудового колективу. Тільки на відміну від трудового колективу урядові "збори" проводять не раз на рік, а частіше. В Україні це відбувається щосереди, іноді – частіше, а "трудовий колектив" представляють міністри.

Наголошу: уряд не є постійним органом. Як інституція, він працює час від часу. Але виконавча влада має працювати без упину (щодня мають збиратися податки, виплачуватися пенсії, ухвалюватися виконавчі рішення тощо). І для цього вона має відповідні органи – міністерства.

Новини за темою

"Збори трудового колективу" (засідання уряду) таким органом не є. І проблеми тут не тільки у режимі роботи. Колективна підпорядкованість породжує колгоспну відповідальність: відповідають усі, тобто ніхто.

У результаті цього в системі центрального органу виконавчої влади виникають провали, некерованість. Керівники фіскальної служби чи інших подібних органів не є членами уряду, водночас вони не мають свого "начальника". Таким "начальником" не може бути прем’єр-міністр, бо це міністр "без портфеля", тобто без міністерства. В іншому випадку до своєї посади першого міністра голова уряду має додати через кому "міністр фінансів" чи інший міністр.

Усі центральні органи виконавчої влади мають бути у системі міністерств відповідно до їхніх функцій. Якщо це питання внутрішньої політики, то всі органи – у міністерстві внутрішньої політики, якщо бюджету – в міністерстві фінансів. І не в режимі "фігового листка" спрямування діяльності та координації, а прямого підпорядкування.

Сам міністр має призначати і звільняти керівника. Можливий інший варіант, коли керівника призначає і звільняє уряд, але винятково за поданням відповідного міністра. Але це значно гірший варіант, бо послаблює позицію міністра, який має бути наділений усіма інструментами (в тому числі кадровими), необхідними для виконання своїх функцій.

У машині не має бути частин, що можуть працювати в автономному режимі, не взаємодіючи з іншими частинами та не підпорядковуючись призначенню машини. Бо тоді руху не буде. Державна "машина" - не виняток. Може, тому так і рухаємося?

Віктор Пинзеник

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

 

 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...