Зробити дороги безпечнішими допоможе підвищення максимальної швидкості, а не зниження

З 1 січня в Україні набула чинності постанова Кабміну, згідно з якою максимальна швидкість руху в містах не повинна перевищувати 50 км/год. Такий швидкісний ліміт, на думку поліції, має сприяти підвищенню рівня безпеки дорожнього руху. Але чи це справді так? Публікуємо альтернативну точку зору американського ресурсу Priceonomics про те, що, всупереч нашій інтуїтивній думці, в реальності саме підвищення, а не зниження обмежень швидкості може зробити дороги безпечнішими

Зробити дороги безпечнішими допоможе підвищення максимальної швидкості, а не зниження
З відкритих джерел

З 1 січня в Україні набула чинності постанова Кабміну, згідно з якою максимальна швидкість руху в містах не повинна перевищувати 50 км/год. Такий швидкісний ліміт, на думку поліції, має сприяти підвищенню рівня безпеки дорожнього руху. Але чи це справді так? Публікуємо альтернативну точку зору американського ресурсу Priceonomics про те, що, всупереч нашій інтуїтивній думці, в реальності саме підвищення, а не зниження обмежень швидкості може зробити дороги безпечнішими

Оригінал на сторінці Priceonomics

Коли лейтенант Гері Мегг з поліції штату Мічиган відкриває збори, він іноді запитує: "Хто з вас дорогою сюди перевищив швидкість?"

Ви можете вирішити, що лейтенант Мегг особливо завзято ставиться до своєї роботи. Він той, хто пройде півкварталу, тільки щоб перейти вулицю в призначеному місці. Ідеальний громадянин, до відрази підкоряється букві закону. Але суть питання Мегга зовсім не в цьому.

"Всі ми перевищуємо швидкість, але між аваріями, свідками яких ми стаємо, зазвичай минають місяці, – розповідає нам лейтенант Мегг на зборах з приводу обмежень швидкості. – З цього я роблю висновок, що більшість з нас – адекватні, безпечні і розумні водії. У перевищення швидкості і безпеки дорожнього руху дуже слабка кореляція".

За останні 12 років Мегг підняв обмеження швидкості майже на 400 ділянках шосе Мічигану. Кожен раз він або його співробітники чують скарги від місцевих жителів, які вважають, що водії і так вже їздять дуже швидко. Але, як пояснюють Мегг з колегами, вони працюють не над зменшенням дорожніх заторів, не під тиском реальності, в якій всі все одно їздять дуже швидко, і навіть не над баланс між безпекою і бажанням водіїв швидше доїхати до місця призначення. Навпаки, Мегг стверджує, що підняття обмежень швидкості робить дороги безпечнішими.

Азбука дорожнього господарства

Щорічно фахівці з дорожнього руху переглядають обмеження швидкості на тисячах ділянок доріг і шосе. У більшості випадків цим займається член міністерства транспорту США, часто спільно зі співробітником поліції штату – як це відбувається в Мічигані. У всякому разі в інспекторів є чіткий підхід: вони хочуть установити таке обмеження швидкості, яке не перевищували би близько 85% водіїв.

Цей "визнаний на державному рівні метод" встановлення обмеження швидкості на позначці в 85% — практично азбука управління дорожнім рухом. Незнайомих з ним людей він спантеличує. А хіба не треба, щоб всі водії не перевищували швидкісне обмеження? А якщо швидкість водія визначається обмеженням, як можна засновувати рішення про зміну обмеження на основі швидкості руху по дорогах?

Суть у тому, що обмеження швидкості – це просто число на знакові, і воно дуже слабо впливає на те, як люди кермують машиною. "З роками я провів дуже багато досліджень за слідами підвищення або зниження обмеження швидкості, – говорить Мегг. – Майже завжди 85%-а швидкість не змінюється, а якщо й міняється - то на 2-3 милі за годину".

Найчесніші водії, ймовірно, зізнаються в тому, що випливає з вищезазначеного: якщо обмеження швидкості поміняти з 65 до 55 миль на годину (зі 105 до 89 км/год), більшість водіїв не будуть їздити на 10 миль/год повільніше. Але вірно і зворотне – якщо інспектори збільшать обмеження швидкості на 10 миль/год, швидкість потоку не зросте на 10 миль/год. Вона залишиться приблизно такою ж. Роки спостереження за рухом показали фахівцям, що поки не видно поліцейської машини, водії їдуть з тією швидкістю, з якою вони хочуть.

Новини за темою

На щастя, при виборі швидкості у людей працює якась логіка, крім простої спраги швидкості. Водії обирають швидкість не на основі законів або знаків, але на основі погоди, кількості перехресть, присутності пішоходів і вигинів дороги, а також всієї іншої інформації, що стосується справи. Як говорить Мегг, "ніхто з моїх знайомих, сідаючи в машину, не хоче розбитися".

Отже, якщо водіям начхати на обмеження швидкості, навіщо взагалі намагатися встановити "правильне" обмеження?

Одна з причин: мала частина водіїв насправді дотримується обмежень. "Біля 10% водіїв насправді зауважують знак обмеження і дотримуються його", – каже Мегг. Оскільки це найповільніша частина водіїв, на 85% вони не впливають. Але вони впливають на середню швидкість – змінюючи її на 2-3 милі/год при зміні обмеження, як стверджує Мегг, і, що більш важливо, на різноманітність швидкостей руху.

А це важливо, оскільки, як наголошується в звіті мінтранспорту США, "потенціал виникнення ДТП виявляється найвищим у разі пересування зі швидкістю, що сильно поступається або перевищує швидкість більшої частини учасників дорожнього руху". Якщо всі машини поставлять круїз-контроль на одну і ту ж швидкість, імовірність ДТП виявиться низькою. Але коли деякі їдуть зі швидкістю 55 миль/год, а інші – 85 миль/год, ймовірність зіткнення різко зростає. Тому для безпеки доріг дуже важливо змушувати повільних водіїв їхати у правій смузі. Зазвичай ми звинувачуємо в ДТП любителів швидкості – і виправдано – але машина, що рухається в лівій смузі зі швидкістю меншою, ніж максимально дозволена, майже так само небезпечна.

Фахівці з дорожнього руху впевнені, що правило 85% — ідеальне обмеження швидкості, оскільки воно спричиняє найменшу різноманітність швидкостей пересування й, отже, робить дороги безпечнішими. Якщо обмеження швидкості правильно виставлене на 85%, мала частина водіїв, що спеціально дотримується швидкісного режиму, вже не їде набагато повільніше середньої швидкості потоку. Вибір швидкості за правилом 85% — це висновок на основі даних, зроблений на основі регулярних підтверджувальних досліджень дорожнього руху.

Але більшість швидкісних обмежень встановлюються нижче 85%-ої швидкості. Вперше це питання порушила національна асоціація автомобілістів, що зробила своєю метою підняти обмеження до 85%-ої позначки.

Один з членів асоціації звернув нашу увагу на звіт мінтранспорту за 1992 рік "Результати збільшення і зменшення швидкісних обмежень", в якому, крім вже наведених аргументів, було відзначено, що велика частина організацій, які відповідають за шосе, встановлюють швидкісні обмеження менше значення, що диктується правилом 85%, що призводить до того, що понад 50% автомобілістів "технічно перевищують швидкісне обмеження". Мегг вважає, що в Мічигані відсоток водіїв, які дотримуються обмеження, знаходиться нижче позначки в 50%.

Здається абсурдним, що більше половини водіїв постійно порушують швидкісні обмеження. Настільки ж дивно, що політика встановлення обмежень не відповідає основним правилам управління дорожнім рухом. То чому ж таким людям, як лейтенант Мегг, доводиться витрачати час на спроби підняти обмеження швидкості?

Як Саудівська Аравія змусила всіх нас їздити зі швидкістю 55 миль за годину

Коли я так повільно їжджу,

Мені дуже складно керувати

І мені з другої на третю

Не вдається перемкнути.

Раніше я долітав за пару годин,

Тепер на це потрібен весь день.

У мене пішло 16 годин

На те, щоб доповзти до L. A.

Sammy Hagar - I can't Drive 55

У 1973 році єгипетські військові перетнули Суецький канал з раптовою атакою на Ізраїль. Так почалася "війна Судного дня" (вона ж Четверта арабо-ізраїльська війна), і так з'явилися швидкісні обмеження в США. Коли США почали поставки зброї Ізраїлю, Організація арабських країн-експортерів нафти оголосила ембарго США і декільком іншим країнам. Разом з іншими обмеженнями постачань це призвело до того, що вартість бензину в США зросла в чотири рази, бензину стало не вистачати, і на заправках почали накопичуватися черги.

Щоб зменшити споживання бензину, президент Ніксон випустив указ, що обмежує швидкісний режим на американських шосе 55-ма милями на годину (≈90 км/год), і Конгрес затвердив його наступного року. За обмеження швидкості офіційно відповідають власне штати, але національні лідери переконали їх підкорятися закону, прив'язавши його виконання до фінансування. Оскільки їзда на високих швидкостях не така витратна, вважається, що це обмеження допомогло заощадити 167 000 барелів нафти в день, або близько 1% споживання нафти в США.

І хоча в 1970-х наслідки нафтової кризи вляглися, нове федеральне обмеження швидкості залишилося. Але замість того, щоб наполягати на обмеженні в рамках економії бензину, члени Конгресу підтримували це обмеження, оскільки вірили, що воно допомагає підвищити безпеку доріг. Це було продемонстровано у суперечках щодо закону 1987 року, що дозволяв певним штатам підвищити обмеження швидкості до 65 миль/год. У The New York Times писали про те, що "критики поспішили попередити всіх, що на шосе різко зросте смертність". Голова комітету з громадських робіт і транспорту, противник цього закону, назвав його "безвідповідальним і загрозливим для життя".

Конгрес анулював федеральне обмеження швидкості в 1995 році. Безліч штатів поспішили збільшити межі швидкості ще до того, як встигли розставити нові дорожні знаки, але залишили багато швидкісних обмежень на низькому рівні. 20 років існування з обмеженням швидкості до 55 миль за годину створили нижню планку, що тягне донизу сучасні швидкісні обмеження.

Чому такі низькі швидкісні обмеження

Якщо уважно ознайомитися з матеріалами сайту Мінтранспорту, можна знайти дуже технократичне пояснення принципу 85%. Але в країні обмеження зазвичай знаходяться нижче цієї позначки, оскільки на шляху дотримання цього принципу є багато перешкод. Наприклад, департамент транспорту штату Флорида відкидає правило 85%, і законодавча влада штату встановлює обмеження окремо для кожного типу дороги. У конкретній місцевості чиновники можуть піддатися тиску з боку батьків та інших груп, що піклуються про безпеку, і знизити дозволену швидкість.

Правило 85% постійно програє нашій інтуїтивній думці, що чим дорога швидша, тим вона небезпечніша – і тому дозволену швидкість потрібно знижувати. З цією помилкою, каже Мегг, він часто стикається у своїй роботі. Коли він пропонує збільшити максимальну дозволену швидкість, першою реакцією зазвичай буває: "О боже, цього не можна робити, люди і так вже їздять надто швидко". Люди вважають, що підвищення швидкісного обмеження на 10 миль за годину змусить усіх їхати швидше на 10 миль за годину, але в реальності зміна обмежень майже не впливає на швидкість трафіку.

То ж нерозуміння змушує пов'язані з охороною здоров'я організації агітувати за зниження дозволеної швидкості, і це теж впливає на законодавців. Наприклад, ВООЗ агітує за зменшення дозволеної швидкості для запобігання нещасним випадкам на дорогах і цитує дослідження, які показують, що ДТП і смертельні наслідки збільшуються зі збільшенням швидкості руху. "З чисто фізичної точки зору, – каже Мегг, – якщо запитати, чи хочете ви врізатися в опору моста на швидкості 10 миль за годину або 40 миль за годину, сперечатися з цим важко. Але виступаючи за збільшення обмеження швидкості, я не закликаю їздити швидше – і це зрозуміти найскладніше".

Новини за темою

Якщо б хто-небудь міг змахнути чарівною паличкою і змусити всіх американців їздити не швидше 60 миль за годину, дороги були б безпечнішими. Але оскільки правоохоронні органи не можуть змусити більше половини американців не порушувати обмеження швидкості, встановлення знаку з меншою максимальною швидкістю не робить дороги безпечнішими. На щастя, шосе в США зараз безпечніші, ніж коли-небудь, і кількість смертей рекордно низька. Дорога може бути небезпечною, але думка, згідно з якою дороги стають все небезпечнішими, невірна.

Безліч прихильників зменшення дозволених швидкостей не погодяться з діями таких людей, як лейтенант Мегг. Так само, як Мегг може вказати на результати, отримані з сотень і тисяч доріг, що стали більш безпечними або не втратили безпеку від збільшення максимально допустимої швидкості, так і інші дослідники роблять протилежний висновок про зв'язок збільшення швидкості і кількості нещасних випадків.

У жодному з досліджень не згадується принцип 85%, і Мегг здивований висновками, зробленими дослідниками. І оскільки до дебатів з приводу швидкісних обмежень часто залучаються експерти, які висловлюють протилежні точки зору щодо результатів збільшення максимальної швидкості, створюється відчуття, що політика щодо ПДР була би більш послідовною, якби товариства, що займаються охороною здоров'я, і фахівці з дорожнього руху частіше працювали би спільно.

Новини за темою

Інша причина, з якої максимальна дозволена швидкість залишається низькою, озвучується Джоном Боуменом, директором зі зв'язків національної асоціації автолюбителів. Він стверджує, що міста і поліцейські департаменти використовують штрафи за перевищення як засіб заробітку. Боумен говорить, що якщо штучно занижувати швидкісні обмеження, легше роздавати штрафи і генерувати дохід.

Висловлюючи занепокоєння з приводу таких "швидкісних пасток", у 1990-х у Міссурі видали указ, що обмежує максимальний дохід міста, одержуваний з дорожніх штрафів. У 2010-му аудитори виявили, що від 75% до 83% бюджету міста Рендольф у Міссурі було наповнено завдяки штрафам за перевищення. У цьому крихітному містечку з населенням у 50 осіб, розташованому поруч з кількома казино, працює двоє поліцейських на повну ставку і вісім на півставки, що робить його яскравим прикладом швидкісної пастки.

Складно сказати, наскільки звичною є така тактика, і також складно прив'язати її до усвідомленого прагнення занижувати швидкісні обмеження. Кожне місто ухвалює рішення самостійно, тому складно сказати, як часто штрафи за перевищення використовуються з метою наповнення бюджету. А поліцейським департаментам дуже просто захищати свої спроби заохочення співробітників до збільшення кількості виписаних штрафів, аргументуючи це прагненням до збільшення безпеки доріг. Саме так виправдовувався LAPD минулого року після перевищення квоти на виписані штрафи за перевищення швидкості.

У нашій розмові Мегг стверджував, що вірить у серйозність проблеми швидкісних пасток і в те, що такі пастки не допомагають підтримувати громадський порядок. У статті в Detroit News, де розповідалося про низку міст, які ігнорують закони штату і не переглядають обмеження швидкості на приналежних їм ділянках дороги, Мегг сказав, що вірить, що ці міста діють так спеціально, щоб не підвищувати максимальну швидкість. Це дозволяє їм і далі отримувати дохід від "штучно занижених" обмежень.

Пригальмуємо

Враховуючи неминучість перевищень швидкості, приємно усвідомлювати, що шосе можна зробити безпечнішим за допомогою таких доступних заходів, як встановлення реалістичних швидкісних обмежень; немає сенсу намагатися змусити всіх їздити на 10-20 миль за годину повільніше. Але такий варіант на перший погляд суперечить нашим цілям. Чи достатньо низькими будуть такі обмеження, щоб влаштувати велосипедистів, дітей, що граються, і зробити міста більш доступними для пішоходів?

"Не хочу обманювати людей", – говорить Мегг. Можливо, батьки будуть почувати себе краще, якщо на їхній вулиці швидкість буде обмежена 25-ма, а не 35-ма милями за годину, але цей знак не змусить людей їздити повільніше. Мегг виступає за такі обмеження, які дозволяють людям законно їздити на безпечній швидкості і реалістично відображають реальну швидкість руху. Він каже, що у людей не повинно бути помилкового відчуття безпеки на дорогах.

Якщо народ і політики хочуть зменшити швидкість на дорогах для поліпшення безпеки або зробити міста більш зручними для пішоходів, то Мегг говорить, що "з інженерної точки зору можна зробити багато всього іншого". Міста можуть зменшувати кількість смуг, змінити ситуацію з паркуванням, створити більш широкі велодоріжки тощо. Це буде дорожче, але, на відміну від зміни цифр на знаках, й ефективніше.

Підняття обмежень швидкості до швидкості потоку може виглядати як здача позицій перед швидким і небезпечним кермуванням. Але це дозволить досягти протилежного результату. Якщо мають рацію такі, як Мегг, то дотримування правила 85% зробить дороги безпечнішими і змусить серйозніше сприймати швидкісні обмеження.

У звіті 1992 року мінтранспорту попередило: "Довільно вибрані нереалістичні і неоднорідні швидкісні обмеження призвели до того, що в суспільстві нехтування обмеженнями швидкості стало допустимим". Мегг працював на таких дорогах, де майже ніхто не підкорявся швидкісним обмеженням, і часто одержувачі штрафів скаржилися на те, що перевищують швидкість не більше, ніж всі інші. Мегг каже, що зі збільшенням максимальної швидкості поліцейські зможуть зосередитися на справді важливих речах: п'яних водіях, на людях, що їздять без пасків безпеки і проїжджають на червоне світло, і, що найважливіше, невеликій кількості водіїв, які їдуть з неприйнятною швидкістю.

Видається контрінтуїтівним, але саме така формула повинна імпонувати американцям: підніміть обмеження швидкостей, щоб зробити дороги безпечнішими.

Алекс Маясі

Переклад Geektimes

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>