Фото з відкритих джерел

Оригінал на сторінці Борислава Берези в Facebook

Верховна Рада любить танцювати на граблях. Особливо на тих, які нам люб'язно підкладають під ноги. У четвер, перед прийняттям бюджету, Рада прийняла чимало законів. Деякі з них прийнято явно не від великого розуму. Вони виключно лобістські. Так, наприклад, законопроект №6776-д, який вносить зміни у Податковий кодекс, явно написано не в інтересах держави і громадян. Якщо законопроект підпише спікер і президент, то українці без сплати мита зможуть отримувати 3 посилки на місяць. Вартість товарів у кожній з них не повинна перевищувати 150 євро. Але проблема в тому, що це дійсно невигідно державі. Саме тому першими завили ДФС та "Укрпошта". Пояснюю суть проблеми.

Законопроект нераціональний і безвідповідальний щодо державних органів/операторів доставки й одержувачів, тому що:

1) Більшість відправлень йде з Китаю, з середнім чеком замовлення на рівні 5-7 дол., тобто витрати держави на адміністрування справляння мита будуть перевищувати доходи від самих зборів. ЄС, наприклад, на рік втрачає близько 320 млн євро. Грубо кажучи, держава буде витрачати півтора долара, щоб отримати долар. Самі ж громадяни при оплаті мита зазнають істотних витрат на оплату комісій за переведення платежів на ім'я ДФС. У підсумку в збитку всі. Питання: в чиїх інтересах тоді цей законопроект? Явно в інтересах кількох інтернет-ритейлерів, які і проштовхнули цей законопроект з метою підняти згодом ціни і збільшити свій прибуток. Тоді виникає питання, навіщо потрібен цей закон державі і громадянам?

Новини за темою: Чергова ініціатива: Як Мінфін буде боротися із зарубіжними покупками

2) Законопроект відкриє можливості для нелегального ввезення в країну товарів. Кейси інших країн (наприклад, Білорусі) показують, що офіційний канал падає і зростає кількість нелегально переміщеного вантажу. Тому більшість країн підтримують наявність раціонального безмитного ліміту (США підняли ліміт у 2016 році до 800 дол. на посилку). До того ж, враховуючи рівень корупції в Україні, можна легко передбачити, що швидко з'являться альтернативні схеми завезення і виросте тіньовий оборот, який збагатить лише чиновників сидять на схемі.

3) Левова частка відправлень надходить поштовим каналом. Сьогодні в рамках Всесвітнього поштового союзу немає системи обміну даними між митними поштами (за угодою з Всесвітнім митним союзом цей обмін буде поетапно запроваджено через кілька років). Тобто ці дані доведеться створювати в Україні руками, і привіт масовому подовженню термінів обробки посилок. Сервіс стане більш громіздким і менш оперативним. А значить, ще більше розквітне пересилання невеликими автобусами, яке в Україні знаходиться майже все в тіні. Отже, у виграші залишиться знову не держава, а контрабандисти.

4) Потрібно значне розширення адміністративного штату митних органів для нарахування і контролю оплати мита/податків. У підсумку, отримані мита буде витрачено на утримання єдиного сховища даних і митних органів, при цьому якість доставки сильно постраждає.

Новини за темою: Чергове окозамилювання: Чому влада хоче ввести обмеження на покупки з-за кордону

5) Питання з урахуванням - це окремий пункт. Створення подібної програми вимагає часу і грошей. Але ці гроші не закладено в бюджеті. Хоча, якщо виписати умови під чергову фірмочку типу "Міранда", яка писала програму для електронних декларацій, не маючи при цьому ні знань, ні досвіду, через що програма досі нормально не працює, то тоді це буде черговий розпил бюджетних коштів.

Це лише основні аргументи на користь того, що цей закон написано не в інтересах ні держави, ні українців. І ті люди, які підсунули цей закон депутатам, які його подали, дуже сильно їх підставили. Я розумію, що наша національна традиція кругле носити, а квадратне котити, але час з цією традицією прощатися. Найближчим часом спробую зв'язатися зі спікером ВР і з главою Адміністрації президента для того, щоб пояснити їм, чому цей закон не можна підписувати і треба ветувати. Пора навчитися не наступати на граблі. Навіть якщо це граблі, які нам люб'язно кладуть під ноги.

Борислав Береза