Чому економія на Прозорро - це фікція

Чому економія на Прозорро - це фікція
Фото з відкритих джерел

Павло Вернівський

Радник Голови ФРУ з економічних питань

На початку 2000-х авіабудівна компанія Rolls-Royce запропонувала своїм клієнтам послугу Total Care. Суть цієї послуги полягає в тому, що клієнти можуть купувати не авіаційні двигуни, а час, за який ці двигуни перебувають у роботі.

Ні, вони не перестали виробляти двигунів. Вони просто змінили бізнес-модель, за якої важливим ставав не сам двигун, а його потужність. По суті, клієнт купує не двигун, а енергію, яку цей двигун виробляє. Не фізичний товар, а послугу.

Насправді цю бізнес-модель пропагував ще Чарльз Ревсон, засновник косметичної компанії "Ревлон". Він говорив: "На фабриці ми виробляємо косметику, а в магазинах продаємо надію". Він мав на увазі, що фізичний товар фактично є послугою!

Так от, зміна бізнес-моделі призвела до зміни доходів компанії. Якщо раніше компанія орієнтувалася на продажу авіадвигунів, а постпродажне обслуговування було допопцією, то все вже навпаки. Тепер компанія надавала послугу техобслуговування як основну діяльність. А сама трансформація діяльності на сервісну також вплинула на те, що сектор промисловості став перетворюватися на сектор послуг. Тому її почали називати сервітізацією.

Багато компаній пішли ще далі. Оскільки вони розуміють, що основний дохід буде формувати сервісне обслуговування, то почали знижувати ціни на основний товар. Так вони прекрасно розуміли, що втрати при продажу товару вони повернуть послугами. Особливо якщо цей товар має довгий строк служби. Ще один важливий момент: такий крок можуть собі дозволити компанії, що мають доволі великий парк проданої техніки, яка вже не забезпечує їм певного доходу.

Усе це я розповідаю для того, щоб ви розуміли, що наша система Прозорро цього всього не враховує. Так, система обирає постачальника, який запропонує найдешевшу ціну, але система не рахує, скільки буде витрачено на технічне обслуговування цієї техніки. Зважаючи на це, будь-який іноземний виробник може знизити ціну продажу, але потім заробить утричі більше на обслуговуванні, і врешті більш дешевий товар на Прозорро виявиться найдорожчим. Тільки ви цього не дізнаєтеся, оскільки таких підрахунків ніхто не веде і тим більше не озвучує.

Наведу простий приклад з французькими вертольотами, які було куплено за дуже низькою ціною. Однак ніхто не вважає, що необхідні побудова ангарів для них, щорічне навчання і сертифікація пілотів у Франції, планові та позапланові техобслуговування, заміна запчастин, деталей, олій. Усе це потребуватиме втричі більшої суми, ніж коштує сам вертоліт. Це при тому, що наш вертоліт, який оцінили навіть німці, за всіма витратами коштував би значно дешевше. І це тільки один приклад. А таких прикладів безліч!

Ціна не повинна бути єдиним фактором при ухваленні рішення, особливо якщо там є техобслуговування. Однак наші прогресивні реформатори виступають проти того самого закону "купуй Українське". І значний тиск з боку противників призвів до того, що ухвалення закону застопорилося. Не впевнений я, що цей закон підтримає і нова влада, просто тому що не розуміє цього або ж не хоче розуміти чи їй це не вигідно.

Павло Вернівський

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>